Værd at vide om jernbanen

Hvordan er sporet opbygget? Hvad er en ballastrenser? Og hvorfor er det svært at køre tog under en hedebølge? Få svarene her, hvor du kan blive meget klogere på jernbanen.

Jernbanen er en stor del af hverdagen for mange borgere, og det har derfor stor betydning for mange, hvad der foregår på banen, og hvorfor det sker. Det kan du finde mere information om her. 

Bliv klogere på, hvorfor vi fræser skinnerne og hvilke maskiner, der bruges til vedligeholdelse af spor og skinnerne. Få indsigt i, hvordan vejret påvirker banen og hvordan Banedanmark arbejder med natur, biodiversitet og klima. Og læs meget mere om, hvorfor Banedanmark bygger nye stationer, opgraderer strækninger og elektrificerer jernbanen. 
 

Målevognstog

Måling af sporets beliggenhed og skinners tilstand

Banedanmark holder godt øje med sporet og dets tilstand.

Dæmningsskred ved Lunderskov

Klimatilpasning

Mængden af nedbør er stigende, og det betyder, at Banedanmarks jernbanedæmninger skal kunne håndtere langt mere vand end tidligere.

""

Sporombygningstoget

Sporombygningstoget udskifter sveller og skinner i en arbejdsgang.

""

Kryds aldrig sporet

Alt for mange mennesker sætter livet på spil ved at krydse sporet. Det er både ulovligt og livsfarligt at krydse sporet.

Ballastfordeler

Ballastfordeler

Ved regelmæssig ballastfordeling forlænges sporets levetid.

""

Ballastrenser

Ballastrenseren sørger for, at skinnerne kommer til at ligge mere stabilt

Stoppemaskine

Stoppemaskine

Pakker og komprimerer ballasten.

banearbejder

Banens gule flåde

Mød banens gule flåde, der bygger og vedligeholder jernbanen.

Kørestrøm

Højspænding giver ikke høj spænding

Banedanmark og Sikkerhedsstyrelsen advarer sammen mod ulovlig færden tæt på højspænding.

""

Sporfornyelser

Banedanmark gennemfører i disse år omfattende fornyelsesprojekter flere steder på jernbanen. Læs mere om arbejdet.

Banen i skumringstid

Banen er klar til storm

Når der varsles blæst og storm har Banedanmark planer klar, der skal sikre, at togtrafikken påvirkes så lidt som muligt.

Skinner

Når skinnerne skriger

I sommerhalvåret kan man som passager og nabo til jernbanen opleve kraftige hvinende lyde, når togene kører igennem kurver.

dæmningerne under jernbanen og deres opdygning

Skybrud og kraftig regn på banen

Kraftig regn øger risikoen for dæmningsskred. Jernbanedæmningerne er bygget til at modstå vandet.

Punktsky

Sådan scanner Banedanmark jernbanen

Det er nu muligt at opmåle jernbanen digitalt, hvilket giver et endnu bedre grundlag for løbende at forbedre jernbanen

Beredskabsvogne

Beredskab Banedanmark

Beredskab Banedanmark fjerner havareret materiel på jernbanen.

Tog gennnem landskab

Køreplanlægning

Sammen med togselskaberne lægger vi de planer, som togtrafikken på det statslige jernbanenet kører efter.

Jernbane natur

Sådan arbejder Banedanmark for naturen

Banedanmark arbejder målrettet på at fremme naturen og biodiversiteten, mens vi vedligeholder, udvikler og fremtidssikrer jernbanen. I forbindelse med vores projekter på jernbanen, tager vi hensyn til naturen og dyrelivet.

Sporarbejde i mørket

Når vi arbejder i sporet

Vores arbejder i sporet planlægges i god tid af hensyn til trafikken.

""

Når Banedanmark åbner efter et sporarbejde

Inden vi åbner en strækning efter et sporarbejde, gennemgår vi af hensyn til sikkerheden det udførte arbejde.

jernbanespor

Varme skinner

Når temperaturen stiger, kan skinnerne udvide sig i varmen.

Banedanmarks ur

Sommertid - vintertid

Sådan fungerer stationsurene.

""

Strøm og sikkerhed

Der er strøm på køreledningerne - også når toget holder stille.

jernbanespor

Sporet 

Sådan er sporet opbygget - læs mere om skærver, ballast og skinner.

Sporene på Aarhus Hovedbanegård

Presse

Broindskub

Broindskub

Banedanmark bygger broer, og skubber dem på plads.

Efterår på banen

Løvfald

Sådan arbejder vi sammen med togselskaberne, så togene også kører til tiden, når det er løvfaldssæson.

Overkørelse

Når du skal krydse jernbanen

Sådan krydser du banen.

kørestrømsarbejde

Nedrevne køreledninger

Sådan får vi køreledningsanlægget op igen efter en nedrivning.

""

Derfor sliber Banedanmark skinnerne

Skinnerne bliver slebet, høvlet og fræset - med forskellige formål.

Tog igennem vinterlandskabet

Sne og frost i sporet

Skulle vinteren komme, er vi klar.

Svejsning i mørket

Skinnebrud

Vi gør et stort forebyggende arbejde for at forhindre skinnebrud.