Broindskub

I Banedanmark står vi en gang imellem for byggeri af nye jernbanebroer. Men da det tager lang tid for en betonbro at størkne, så bygger vi ofte broerne ved siden af jernbanen og spærrer først sporet, når alt er klart. Herefter kan vi så rive den gamle jernbanebro ned, skubbe den nye på plads og gøre sporet klar til togdrift.

 

Et broindskub foregår på følgende vis:

  • Broerne støbes på en midlertidig placering ved siden af det eksisterende banetrace.
  • Den gamle bro rives ned
  •  Den nye bro skubbes ind på såkaldte baksebjælker - og det skal være millimeterpræcist
  • Banedæmningen genopbygges omkring den nye bro
  • Spor og sporkasse genopbygges
  • De broer, der skubbes ind, er jernbanebroer, der fører hen over vejen
  • Et broindskub foregår ved en hastighed på få meter i timen, så det kan godt vare mellem 5 og 12 timer at få bro skubbet på plads
  • Alternativet er at udføre broerne på stedet. Dette ville være en billigere løsning, idet man ikke skal skubbe broerne på plads. Men det ville kræve en lukning af banen i flere måneder
 Her kan du se en video, der på to minutter viser, hvordan vi i 2015 brugte fire dage på et broindskub ved Slagelse


Broindskub ved Slagelse i påsken 2015