Broindskub

Banedanmark bygger broer, og skubber dem på plads.
BROERNE BLIVER SKUBBET PÅ PLADS
 
Det tager lang tid for en betonbro at størkne. Derfor bygger Banedanmark ofte broerne ved siden af jernbanen og spærrer først sporet, når alt er klart. Så kan den gamle jernbanebro blive revet ned, den nye skubbet på plads og sporet gjort klar til togdrift.

 

Et broindskub foregår på følgende vis:

  • Broerne støbes på en midlertidig placering ved siden af det eksisterende bane.
  • Den gamle bro rives ned
  • Den nye bro skubbes ind på såkaldte "baksebjælker" - og det skal være millimeterpræcist
  • Banedæmningen genopbygges omkring den nye bro
  • Spor og sporkasse genopbygges
  • De broer, der skubbes ind, er jernbanebroer, der fører hen over vejen
  • Et broindskub foregår ved en hastighed på få meter i timen, så det kan godt vare mellem 5 og 12 timer at få en bro skubbet på plads
  • Alternativet er at udføre broerne på stedet. Dette ville være en billigere løsning, idet man ikke skal skubbe broerne på plads. Men det ville kræve en lukning af banen i flere måneder
 Her kan du se en video, der på to minutter viser et broindskub ved Slagelse - hele broindskubbet tog fire dage.

 

Broindskub ved Slagelse i påsken 2015

""

Banens gule flåde

Mød banens gule flåde, der bygger og vedligeholder jernbanen.

Se den gule flåde
""

Beredskab Banedanmark

Beredskab Banedanmark rykker ud, når der sker hændelser og ulykker i sporet.

Læs mere om vores beredskab
""

Sporombygningstoget

Sporombygningstoget udskifter sveller og skinner

Læs om sporombygningstoget