Skinnebrud

For at forebygge skinnebrud og for at sikre en høj rettidighed arbejder Banedanmark
fokuseret på at udbedre UT-fejl , som er indre revner og fejl i skinnerne.  Ved udbedring af UT-fejl i skinnerne reduceres risikoen for de skinnebrud, der kommer om vinteren på grund af trækspændinger, når stålet trækker sig sammen.

Det er ikke alle skinnefejl og indre revner der kan findes med UT-måling, og de udvikler sig forskelligt over tid, så det er ikke muligt helt at undgå skinnebrud.

 

Banedanmark har anvendt ultralydsmålinger siden 1987. Sådan foregår det:

  1. I slutningen af marts køres der kampagne med UT-måletoget. Hvert år måles der omkring 2000 kilometer spor.
  2. De indikationer på fejl – det kan være mellem 2000 og 3000 – som togene har registreret, bliver efterprøvet ved en manuel måling med en UT-måledræsine. Banedanmark har otte hold til at foretage disse målinger.
  3. Det analyseres, hvordan opgaverne bedst udføres. Der er ofte fordele ved at ”bundle” opgaverne. Det vil sige at samle så mange opgaver på en given strækning som muligt.
  4. Fejlene rettes ved at de defekte skinnestykker bliver udskiftet i natspærringer.
  5. Der foretages derudover manuelle målinger af sporskifter og genmålinger hen over hele året.