Trafikinformation

Her kan du finde information om kommende større sporarbejder, der vil påvirke togtrafikken i de kommende måneder.  

Banedanmark bygger i disse år en ny, grøn og attraktiv jernbane til nye, moderne eltog, mens vi samtidig holder den gamle jernbane kørende. Det gør vi ved at vedligeholde og opgradere eksisterende strækninger, mens vi samtidig udruller nye signaler, elektrificerer og bygger en helt ny jernbane til Europa.  

Vi planlægger altid de mange projekter, så de generer togtrafikken så lidt som muligt. Nogen gange er det dog nødvendigt at spærre sporet for at kunne gennemføre de mange projekter og bygge jernbanen bedre. Når det er tilfældet, bestræber vi os altid på at informere om det i god tid. 

Udover større sporarbejder gennemfører Banedanmark desuden løbende vedligehold og fornyelse af jernbanen året rundt, samt indimellem akut sporarbejde med kort varsel. Dette arbejde foregår oftest om natten for at påvirke togpassagerer og evt. øvrige trafikanter mindst muligt. Nogle gange vil det dog være nødvendigt også at tage dag- og aftentimer i brug.  

Det er derfor altid en god idé at tjekke din rejse på Rejseplanen, der løbende opdateres med ændringer.  

Kommende større sporarbejder

Hvad: Sporfornyelse
Hvornår: April til november 2021

Banedanmark gennemfører i øjeblikket et stor sporfornyelsesprojekt på fjernbanen mellem København og Høje Taastrup.  Formålet med projektet er at ruste sporene til fremtidens grønne og klimavenlige jernbane og konkret består arbejdet i at udskifte og forny slidte skinner, sporskifter og sveller på strækningen. Herudover forbedres underbygningen, og afvandingssystemet renoveres.

Fornyelsen af sporene vil betyde, at der fremover vil opstå langt færre fejl i både spor og sporskifter. Udover den øgede komfort og forbedrede drift er fornyelsen også en forudsætning for at udnytte den fulde kapacitet, som det kommende nye signalsystem på strækningen giver mulighed for.
 
Læs mere om sporfornyelsesprojektet på Banedanmarks hjemmeside. 

Projektet tilrettelagt, så det løber over to år for at genere togtrafikken mindst muligt under sporfornyelsen. Arbejdet med første fase mellem København og Glostrup gik i gang 17. april 2021 og forventes færdiggjort 7. november 2021. Den anden og sidste fase mellem Glostrup og Høje Taastrup udføres i 2022.

Mens der arbejdes på strækningen er der færre spor til rådighed. Der vil derfor være ændringer i togtrafikken. Læs mere om ændringerne hos DSB. 

Husk også, at det er muligt at planlægge sin rejse på Rejseplanen

Hvad: Sporarbejde  
Hvorfor: Opgradering af Ringsted-Femern banen 
Hvornår: Vordingborg-Nykøbing F 30. april-31. juli 2021 / Nykøbing F-Rødby 30. april - 12. december 2021

Banedanmark forventer at afslutte første fase af opgraderingen af Ringsted Femern banen - dvs. strækningen mellem Ringsted og Nykøbing Falster - senere i år. Forinden venter dog flere store sporarbejder, der fortsætter hen over sommeren og efteråret. 

Mens vi arbejder i sporet kan der desværre ikke køre tog. DSB indsætter togbusser på strækningen.

Læs mere om togbusser på DSBs hjemmeside 

Lokaltog indsætter togbusser mellem Øster Toreby og Nykøbing F St. Læs mere om togbusser på Lokaltogs hjemmeside

Husk du kan planlægge din rejse på Rejseplanen 

Opgraderingen af den ca. 120 km lange strækning mellem Ringsted og Femern skal sikre, at jernbanen har den ønskede kapacitet i fremtiden, og giver samtidig pendlere og passagerer på Sydsjælland og Lolland-Falster en moderne og grøn jernbane. 

Læs mere:

Opgradering af Ringsted-Femern banen fortsætter i 2021 (pressemeddelelse)

Mere information om Ringsted Femern Banen


Hvad: Sporarbejde
Hvorfor: Sporombygning på Slagelse Station
Hvornår: Fra d. 23. juli om aftenen til og med søndag den 1. august 2021. 

Som et led i opgraderingen af strækningen mellem Ringsted og Korsør gennemfører Banedanmark en større sporombygning på Slagelse Station. Arbejdet har til formål at sikre en smidigere trafikafvikling og bedre punktlighed, samt hurtigere passage gennem stationen for gennemkørende tog. 

Læs mere:

Slagelse Station gøres klar til fremtidens togtrafik (Pressemeddelelse)

Sporombygning på Slagelse Station

Mens arbejdet på Slagelse Station står på kan der ikke køre tog.  DSB indsætter togbusser på strækningen mellem Ringsted og Korsør. 
Læs mere om togbusser på DSB's hjemmeside.

Husk også at du kan planlægge din rejse på Rejseplanen

Hvor: Fredericia-Aarhus
Hvad: Forberedende bro-arbejder til elektrificeringen
Hvornår: Juli og august

Banedanmark er i disse år i gang med at forberede strækningen mellem Vejle og Aarhus til elektrificeringen. Som en del af det forberedende arbejde skal skabes plads til kørestrømsanlæg under broer og viadukter, der mange steder er for lave. Nogen steder skal broer derfor hæves, andre steder sænkes sporet under broen, og nogle steder rives broer helt ned og erstattes med nye. 

Læs mere om Banedanmarks arbejde med at elektrificere jernbanen. 

Denne sommer skal Banedanmark arbejde ved en række broer mellem Fredericia og Århus. Arbejdet er planlagt, så det forstyrrer togdriften, så lidt som muligt. 
Der vil dog være perioder med ændringer i togdriften mellem Fredericia og Aarhus i aften- og nattetimerne samt enkelte weekender, hvor der ikke kører tog.  DSB indsætter togbusser i de perioder, der ikke kan køre tog. 

Læs mere om ændringer på DSB's hjemmeside.

Husk også, at det er muligt at planlægge rejsen på Rejseplanen.

 

Hvad: Sporarbejde 
Hvorfor: Installation af nyt signalsystem på Frederikssundbanen 
Hvornår: Weekender i juli og august 
 
Banedanmark er i disse år ved at udskifte de gamle og nedslidte signaler på S-banen med et nyt, moderne computerstyret signalsystem, så der fortsat kan sikres en robust, stabil og pålidelig togtrafik på S-banen. Det nye system er allerede i brug på flere strækninger bl.a.  på Hillerødbanen, Farumbanen og Ringbanen, og netop nu er vi gang med at installere teknisk udstyr til systemet på Frederikssundbanen.  

Mens vi arbejder i sporet kan der desværre ikke køre tog.  

Veksø - Ølstykke: 

  • 23. juli -27. juli 2021
  • 30. juli.-1. august 2021

DSB indsætter togbusser mellem Veksø og Ølstykke  i de perioder, der ikke kan køre tog. Læs mere om DSB's togbusser. 

Ølstykke-Frederikssund: 

  • 6. august – 8. august 2021: Ølstykke – Frederikssund
  • 13. august-15. august 2021: Ølstykke-Frederikssund 

DSB indsætter togbusser mellem Ølstykke  og Frederikssund i de perioder, der ikke kan køre tog. Læs mere om DSB's togbusser. 

Husk du kan planlægge din rejse på Rejseplanen

Læs mere om:
Banedanmarks arbejde med det nye signalsystem på S-banen

Hvorfor: Ibrugtagning af sikringsanlæg ved Næstved
Hvornår: Fra om aftenen d. 27. august - til og med d. 7. september 2021

Banedanmark gennemfører i disse år en omfattende opgradering af jernbanen mellem Ringsted og Rødby, som forberedelse til den kommende Femern-Bælt forbindelse. 

I slutningen af august skal Banedanmark sætte et opgraderet sikringsanlæg ved Næstved i brug. Anlægget er blevet opgraderet, som del af elektrificeringen af strækningen mellem Ringsted og Næstved, så der kan indsættes klimavenlige el-tog på strækningen senere på året. 

Udover ibrugtagningen af sikringsanlægget ved Næstved skal der også gennemføres test af det nye signalsystem mellem Mogenstrup og Nykøbing Falster, og der foretages prøvegravninger på Falster, som forberedelse til de kommende kørestrømsmaster, der er en del af elektrificeringen af Ringsted-Femern banen.

Læs mere om arbejdet ved Næstved Station (Pressemeddelelse)

Mens arbejdet står på kan der ikke køre tog mellem Ringsted-Nykøbing Falster og mellem Køge-Næstved. DSB indsætter togbusser på strækningen. 
Læs mere om togbusser hos DSB

Husk også at du kan planlægge din rejse på Rejseplanen

 

Se, hvordan togene kører på alle stationer på fjernbanen og s-banen

nyheder om sporarbejderne på banen

 banens aktuelle projekter

Planlægning og kontakt

Andre nyheder om trafikinformation