Banedanmarks pressetelefon
Kontakt Banedanmarks pressevagt på tlf. 82341313.
Find flere kontaktinformationerLeverandørers brug af Banedanmarks logo, navn m.m.
Læs mere om, hvordan du som leverandør må benytte eller omtale Banedanmark.
Læs om omtale af BanedanmarkBanedanmark skal finde en udvikler til buerne under Nørrebro Station
Som en del af en større udvikling af Nørrebro Stationsområde skal Banedanmark finde den ejendomsudvikler, der skal udvikle og drifte de ni brobuer under højbanen ved Nørrebro Station.
Sporarbejde bliver til naturpleje
Banedanmark tager et nyt skridt for biodiversiteten og udnytter sporarbejderne mellem Fredericia-Padborg til at skabe nye levesteder for insekter og planter.
Skinnefræseren er tilbage i Danmark
For at undgå, at de små revner i jernbaneskinnerne vokser sig store, skal de fræses væk. Det er en opgave for den 155 tons tunge skinnefræser.
Banedanmark går i foråret i gang med historisk opgradering af jernbanen i Aarhus
Banedanmark har lagt sidste hånd på planlægningen af en omfattende ombygning af jernbanen til, fra og på Aarhus H. Fra uge 14 i 2025 og frem til udgangen af 2026 ombygges spor, perroner, signalsystem og flere broer, og jernbanen gøres klar til at køre eltog.
Måling af sporets beliggenhed og skinners tilstand
Banedanmark holder godt øje med sporet og dets tilstand.
Klimatilpasning
Mængden af nedbør er stigende, og det betyder, at Banedanmarks jernbanedæmninger skal kunne håndtere langt mere vand end tidligere.
Sporombygningstoget
Sporombygningstoget udskifter sveller og skinner i en arbejdsgang.
Kryds aldrig sporet
Alt for mange mennesker sætter livet på spil ved at krydse sporet. Det er både ulovligt og livsfarligt at krydse sporet.
Ballastfordeler
Ved regelmæssig ballastfordeling forlænges sporets levetid.
Ballastrenser
Ballastrenseren sørger for, at skinnerne kommer til at ligge mere stabilt
Stoppemaskine
Pakker og komprimerer ballasten.
Banens gule flåde
Mød banens gule flåde, der bygger og vedligeholder jernbanen.
Højspænding giver ikke høj spænding
Banedanmark og Sikkerhedsstyrelsen advarer sammen mod ulovlig færden tæt på højspænding.
Sporfornyelser
Banedanmark gennemfører i disse år omfattende fornyelsesprojekter flere steder på jernbanen. Læs mere om arbejdet.
Banen er klar til storm
Når der varsles blæst og storm har Banedanmark planer klar, der skal sikre, at togtrafikken påvirkes så lidt som muligt.
Når skinnerne skriger
I sommerhalvåret kan man som passager og nabo til jernbanen opleve kraftige hvinende lyde, når togene kører igennem kurver.
Skybrud og kraftig regn på banen
Kraftig regn øger risikoen for dæmningsskred. Jernbanedæmningerne er bygget til at modstå vandet.
Sådan scanner Banedanmark jernbanen
Det er nu muligt at opmåle jernbanen digitalt, hvilket giver et endnu bedre grundlag for løbende at forbedre jernbanen
Beredskab Banedanmark
Beredskab Banedanmark fjerner havareret materiel på jernbanen.
Køreplanlægning
Sammen med togselskaberne lægger vi de planer, som togtrafikken på det statslige jernbanenet kører efter.
Sådan arbejder Banedanmark for naturen
Banedanmark arbejder målrettet på at fremme naturen og biodiversiteten, mens vi vedligeholder, udvikler og fremtidssikrer jernbanen. I forbindelse med vores projekter på jernbanen, tager vi hensyn til naturen og dyrelivet.
Når vi arbejder i sporet
Vores arbejder i sporet planlægges i god tid af hensyn til trafikken.
Når Banedanmark åbner efter et sporarbejde
Inden vi åbner en strækning efter et sporarbejde, gennemgår vi af hensyn til sikkerheden det udførte arbejde.
Varme skinner
Når temperaturen stiger, kan skinnerne udvide sig i varmen.
Sommertid - vintertid
Sådan fungerer stationsurene.
Strøm og sikkerhed
Der er strøm på køreledningerne - også når toget holder stille.
Sporet
Sådan er sporet opbygget - læs mere om skærver, ballast og skinner.
Presse
Broindskub
Banedanmark bygger broer, og skubber dem på plads.
Løvfald
Sådan arbejder vi sammen med togselskaberne, så togene også kører til tiden, når det er løvfaldssæson.
Når du skal krydse jernbanen
Sådan krydser du banen.
Nedrevne køreledninger
Sådan får vi køreledningsanlægget op igen efter en nedrivning.
Derfor sliber Banedanmark skinnerne
Skinnerne bliver slebet, høvlet og fræset - med forskellige formål.
Sne og frost i sporet
Skulle vinteren komme, er vi klar.
Skinnebrud
Vi gør et stort forebyggende arbejde for at forhindre skinnebrud.