Som nabo til banen kan der opstå mange spørgsmål, som du gerne vil have afklaret. Find typiske spørgsmål og svar her på siden.
Det kan være, du konstaterer affald på banen, eller at du hører en ny lyd fra skinnerne. Måske er du i tvivl om, hvad du må gøre, når du skal bygge nyt på din grund, eller buskadset udenfor din have vokser lige lovlig vildt.
På siderne her kan du få svar på det meste, men er der noget, du ikke kan finde, er du naturligvis velkommen til at kontakte os.
Find information relevant for dig, som er for nabo til banen
- Adgang og færdsel
-
Uvedkommende må ikke opholde sig eller færdes på banens areal.
Du må heller ikke benytte banens areal til oplagsplads for kompost eller andet affald. Vores medarbejdere skal kunne færdes frit på området og benytte det som flugtvej.
Affald langs banestrækninger kan stamme fra naboer, togrejsende, veje og andre tilstødende arealer. Det samler sig blot i beplantningen. Vi anmoder derfor om, at alle viser hensyn og anbringer affald i de dertil indrettede beholdere. - Afvanding
-
Som hovedregel kan Banedanmark ikke give naboer tilladelse til en tilslutning til grøfter langs banen.
Banedanmarks grøfter skal primært sikre afvanding af banen og er alene dimensioneret til dette.
Med de senere års øgede nedbør er presset på banegrøfterne vokset. De er derfor ikke i stand til at bortlede yderligere vandmængder.
Vær opmærksom på, at du som grundejer er forpligtet til at sikre afvandingen nedstrøms. Det siger Vandløbsloven, som du kan finde på retsinformation.dk. Der må ikke forekomme opstuvninger af vandet, fordi det kan ødelægge dæmningen og sporet og i værste fald føre til afsporing af toget.
Det er ikke tilladt at tilslutte sig banegrøften på eget initiativ, hvis du har spørgsmål vedrørende afvanding kan du kontakte din kommune eller banedanmark.
vi oprenser vores grøfter, når afvandingen ikke fungerer optimalt. Konstaterer du, at der er problemer, så er du velkommen til at kontakte os. - Beplantning
-
Beplantning langs jernbanen må ikke genere togdriften eller vedligeholdelsen. Der skal derfor være et fritrum omkring banen, så der er fri sigtbarhed til signalerne, og så mandskab kan færdes uden for sikkerhedsafstanden. Hvis der er kørestrømsanlæg, skal der også være et fritrum omkring dette. Læs mere om hvad du som borger har pligt til, og hvad dine rettigheder er i forhold til beplatning nær banen.
- Dyrehold tæt på banen
-
I Lov om jernbane står, at det ikke er tilladt, at lade dyr opholde sig på banens arealer, som netop ikke er offentlige.
Er man ejer af dyr som opholder sig tæt på jernbanen, skal man altid sørge for at holde sine dyr forsvarligt tøjret eller hegnet på egen grund.
Hvis dyret forvolder skade på anden mands dyr, hegn, jordbund eller afgrøder skal dyrets ejer erstatte skaden.
Dette kan man læse mere om i Lov om mark- og vejfred på retsinformation.dk - Generende vilde dyr
-
Den vilde natur, der også omfatter de vilde dyr, er normalt ikke noget man som grundejer er ansvarlig for. Banedanmark får adskillige henvendelser, hvor naboer til jernbanen føler sig generet af vilde dyr. Det drejer sig om alt, lige fra myrer til ræve, som krydser skel, eller råger der larmer, så man ikke kan nyde en kop kaffe i ro og mag i sin have.
I Banedanmarks politik om skadedyr, kan du læse om, hvad vi gør og ikke gør, når de vilde dyr generer dig. - Hegn langs banen
- Støjgener
-
Hvis du oplever støjgener fra jernbanen og ønsker at komme i dialog med Banedanmark, bedes du benytte vores støjformular. Læs mere og find formularen.
- Usikrede overgang
-
Benytter du en usikret overkørsel, er det dit ansvar at sørge for, at sporet er frit ved passage og det er din pligt at sørge for at lukke leddet igen, så snart du har passeret anlægget.
Hvis du opdager mangler ved anlægget, skal du kontakte Banedanmark.Du kan kontakte os på tlf. 8234 0000.
Nabo til baneprojekter
Læs mere om Banedanmarks baneprojekter rundt i landet
Læs om alle baneprojekterneSådan støber vi en klapbro-pille på tør grund midt i Guldborg Sund
Ved hjælp af en såkaldt cofferdam er et område af havbunden tørlagt, så man kan støbe en klappille midt i Guldborg Sund.
Nu kan du køre med klimavenlige eltog mellem Holbæk og København
DSB's passagerer kan nu sætte sig til rette i eltog, efter at Banedanmark har elektrificeret strækningen mellem Holbæk-Roskilde.
Sådan blev banen bedre i 2024
I begyndelsen af december kunne Banedanmark afslutte det sidste af årets store sporarbejder. Det markerede samtidig afslutningen på et særdeles travlt år på jernbanen, hvor der er blevet fornyet, digitaliseret og elektrificeret i stor stil landet over. Tag med på en rundtur til årets projekter på jernbanen.
Nu elektrificeres banen igennem Aalborg
Banedanmark er gået i gang med at elektrificere jernbanen mellem Skalborg og Aalborg Lufthavn. Arbejdet udføres fra december 2024 til juni 2025.
Gul kæmpe fornyer sporet mellem Roskilde-Ringsted
Megamaskinen RUS1000s, en af verdens største spormaskiner, er lige nu på besøg på den travle pendlerstrækning Roskilde-Ringsted. Den udskifter sporet, så der i fremtiden vil opstå færre fejl og forsinkelser.
Banedanmark skal finde en udvikler til buerne under Nørrebro Station
Som en del af en større udvikling af Nørrebro Stationsområde skal Banedanmark finde den ejendomsudvikler, der skal udvikle og drifte de ni brobuer under højbanen ved Nørrebro Station.
Banedanmark går i foråret i gang med historisk opgradering af jernbanen i Aarhus
Banedanmark har lagt sidste hånd på planlægningen af en omfattende ombygning af jernbanen til, fra og på Aarhus H. Fra uge 14 i 2025 og frem til udgangen af 2026 ombygges spor, perroner, signalsystem og flere broer, og jernbanen gøres klar til at køre eltog.
22 nye vandhuller baner vejen for dyreliv nær nybygget jernbane
Banedanmark etablerer vandhuller nær Ringsted-Femern Banen på Lolland. Det gavner padder, der lever ved jernbanen.
Sporfornyelser lukker for togtrafik på flere hovedstrækninger
Netop nu gennemfører Banedanmark en række store fornyelsesprojekter på jernbanestrækninger i hele landet.
Banedanmark udskifter 17 overkørsler mellem Roskilde og Kalundborg
17 overkørsler på Nordvestbanen får i år nye bomme og varslingsanlæg som forberedelse af nyt signalsystem.
Sidste etape af sporfornyelsen mellem Slagelse og Korsør
Nu begynder sidste del af arbejdet med at forny sporene på en af landets travleste togstrækninger - Slagelse og Korsør.
Ny udrulningsplan på plads for det digitale signalsystem i Østdanmark
Banedanmark og Alstom har nu udarbejdet en ny tidsplan for udrulningen af nyt signalsystem i Østdanmark
Nu begynder fornyelsen af Langå Station
Banedanmark fornyer og opgraderer i de kommende måneder sporene på Langå Station, så stationen bliver klar til fremtidens grønne eltog.
Et år med høj spænding
For projektleder Hanna Adulovic er elektrificeringen af Aarhus-Aalborg en kæmpe milepæl.
90-årig S-bane er i sit livs form
Den 3. april fylder hovedstadsområdets trafikale livsnerve 90 år.
Nu lægger Banedanmark sporene på 32 km jernbane på Lolland
Som led i opgraderingen af Ringsted-Femern Banen lægger Banedanmark nu skinner på Lolland.
Banedanmark støber bropiller til ny jernbanebro direkte i havet
Banedanmark bygger en helt ny klapbro over Guldborg Sund i forbindelse med opgraderingen af Ringsted-Femern Banen.
Fyn sikrer strøm til fremtidens grønne bane
Banedanmark har taget en ny fordelingsstation i Marslev på Fyn i brug. Den skal i fremtiden levere strøm til klimavenlige eltog.
Trives bedst i spidsen for de store, komplekse anlægsprojekter
Mette står i spidsen for en ny, elektrificeret jernbaneklapbro over Guldborg Sund.
Nu kan du køre med klimavenlige eltog mellem Næstved og Vordingborg
I dag kan DSBs passagerer for første gang sætte sig ind i et eltog på strækningen mellem Næstved og Vordingborg.
De hænger køretråd op, mens du sover
Efterår 2023: Status på Banedanmarks arbejder med at elektrificere jernbanen mellem Fredericia og Aalborg.
Et år med høj spænding
For projektleder Hanna Adulovic bliver elektrificeringen af Aarhus-Aalborg en kæmpe milepæl.
Kom med på byggepladsen
Søndag den 29. oktober 2023 kan alle nysgerrige sjæle komme med bag om byggehegnet.
120.000 m3 skærver genanvendes på Ringsted-Femern
På den nye Ringsted-Femern bane består underballasten af genanvendte skærver fra det gamle banelegeme.
Travl uge i sporet efterlader banen i bedre form
Fra i dag er togtrafikken mellem Slagelse og Fredericia genoptaget efter en travl uge i sporet.
Derfor er nyt signalsystem på S-banen blevet en succes
Fagbladet Ingeniøren har været en tur med S-toget fra København for at høre om det nye signalsystem (CBTC).
Lokale råstofgrave sparer millioner af kilometer i lastbil
Banedanmark har etableret 13 lokale råstofgrave på Lolland. Det giver en række gevinster.
Banedanmark planter ny klimaskov i Næstved Kommune
Tusindvis af træer bliver plantet som erstatning for den natur, der er blevet fjernet på Ringsted-Femern.
Banedanmark forbereder elektrificering mellem Vejle og Skanderborg
Arbejderne betyder, at togdriften indstilles på strækningen mellem Vejle og Skanderborg Station fra 1.-8. maj.
Fyn sikrer strøm til fremtidens grønne bane
Den grønne omstilling af jernbanen er godt i gang, og derfor har Banedanmark bygget en fordelingsstation i Marslev på Fyn. Den skal levere strøm til fremtidens klimavenlige eltog.
Fremtidens grønne bane får masser af nye spor i 2023
I 2023 fornyer Banedanmark sporene flere steder på den travle jernbanestrækning mellem landsdelene.
Nyt signalsystem giver færre fejl og forbedrer S-banens punktlighed
Antallet af forsinkelser på S-banen, som Banedanmark er ansvarlige for, er faldet.
Fuldt tryk på Ringsted-Femern Banen 2023
I år går Banedanmark i gang med endnu flere arbejder på Lolland. Den 25. januar og 1. februar holdes der infomøder. Læs hvor.
Spor, strøm og signaler til fremtidens grønne bane
I 2022 er Danmark kommet endnu et stort skridt nærmere fremtidens grønne og attraktive jernbane.
Nu kører hele S-banen på nyt digitalt signalsystem
Banedanmark har nu taget det nye, digitale signalsystem i brug på hele S-banen.
Den sjællandske Vestbane får et ansigtsløft
Banedanmark fornyer sporene flere steder mellem København og Ringsted denne sommer.
Sydhavnen sætter strøm til fremtidens grønne bane
I Sydhavnen i København har Banedanmark bygget en helt ny fordelingsstation, der skal levere strøm til klimavenlige eltog.
To jyske strækninger opgraderes med nyt signalsystem
I august 2022 får strækningerne Vejle-Holstebro og Herning-Skanderborg et nyt, digitalt signalsystem.
Mere end 2.500 personer er nu oplært i nye signalsystemer
Banedanmark er nu over halvvejs i indsatsen med at uddanne bl.a. lokomotivførere og trafikledere i at bruge nye, digitale signalsystemer.
Nu bankes fundament til klimavenlig bane på plads mellem Fredericia og Aarhus
Elektrificering: I april går Banedanmark i gang med at etablere betonfundamenter mellem Fredericia og Aarhus.
Næste skridt på vejen mod en ny jernbane til Europa
Banedanmark skal i gang med anden og sidste fase af arbejdet på Ringsted-Femern-banen
Banen mellem Holbæk og Kalundborg skal gøres klar til eltog
Banedanmark begynder i april arbejdet med at klargøre strækningen Holbæk-Kalundborg til fremtidens klimavenlige eltog.
Nyt signalsystem testes på den sydlige del af S-banen
Inden hele S-banen senere på året kan overgå til et nyt, digitalt signalsystem, skal det testes på de tre sidste linjer.
Banedanmark sænker sporene under Silkeborgvej
Banedanmark sænker sporene under Silkeborgvejbroen i perioden februar-juni 2022.
Infomøde 10/2.