Ny jernbanebro over Guldborg Sund på plads
De store og bærende broelementer til udvidelsen af Kong Frederik IX’ bro mellem Lolland og Falster er nu på plads. Og selvom bro-udvidelsen endnu ikke er helt klar til tog, så er det væsentlige milepæle, der er nået de seneste måneder:
“Nu er broens nye grundlæggende konstruktion på plads. Med en broklap på 100 tons og 11 broelementer på hver 500 tons, så tager broens udvidelse nu virkelig form, og vi har sammen med vores entreprenør haft det helt store maskineri i gang,” fortæller projektchef i Banedanmark Mette Koch Sonnenborg.
En unik udfordring
Det er ikke hver dag, at man i Banedanmark bygger jernbanebroer over vand. Det har derfor været en usædvanlig og spændende opgave for projektchefen:
”Guldborg Sund er meget lavvandet. Det har gjort det vanskeligt at sejle fx præfabrikerede elementer og materialer til arbejdspladsen, for det lave vand begrænser størrelsen på de skibe, som vi kan bruge til broarbejdet. Derfor har vi fx været nødt til at støbe bropillerne direkte i vandet og broelementerne på selve byggepladsen,” uddyber Mette Koch Sonnenborg.
Selvom brokonstruktionen nu står klar, så er der stadig en del arbejde inden den nye del af broen kan tages i brug, når den dobbeltsporede jernbane over Lolland åbner.
Det videre arbejde:
- Der mangler noget støbearbejde af broen, som vi forventer er færdigt i februar 2026.
- I 2026 begynder arbejdet med at anlægge selve sporet på den nye bro, ligesom at sporet på den gamle del af broen skal fornys.
- Der skal lægges nye sporskifter på Lollandssiden.
- Vi implementerer et styresystem til broklappen, som skal bygges sammen med styresystemet på den eksisterende bro.
- Herefter begynder Banedanmark at arbejde med at elektrificere og derefter digitalisere begge broer, så der i fremtiden også kan køre klimavenlige tog mellem Lolland og Falster og mellem Danmark og Europa.
Læs om projektet
Ringsted Femern banen er et af Danmarkshistoriens største anlægsprojekter. En hurtig og klimavenlig jernbane, der binder Europa sammen.
Ringsted-Femern Banen
Kongen og danskerne fejrede Danmarks første batteritog
Der var folkefest med kongeligt besøg, da Midtjyske Jernbaner fredag inviterede til batteritogsfest for at fejre Danmarks første batteritog.
Året der gik på jernbanen: Fornyelse, digitalisering og megaprojekt i Aarhus
2025 er snart forbi. Få overblikket over årets store baneprojekter her.
Nye fjerntogsperroner til København Syd
I forbindelse med køreplansskiftet den 14. december åbnede to nye perroner på København Syd. Det øger fleksibiliteten og giver mulighed for, at togene til Københavns Lufthavn kan køre uden om København.
Togtrafikken til og fra Aarhus spærres i 11 dage
Fra den 16. januar kl. 20 til og med den 27. januar kører der ingen tog til og fra Aarhus, mens Banedanmark ombygger jernbanen og ibrugtager nyt signalanlæg. Derefter vil sporene mod nord være spærret i næsten tre måneder.