Togtrafikken til og fra Aarhus spærres i 11 dage
Ombygningen af jernbanen er i fuld gang. Flere spor og perroner i Banegraven er bygget om, der installeres nyt signalsystem og gøres klar til elektrificering. Formålet er, at en ny og moderne jernbane ved udgangen af 2026 skal være klar til, at der kan køre eltog på den østjyske hovedstrækning.
I projektets første ni måneder er det lykkedes at afvikle trafikken fornuftigt, selvom der er færre spor til rådighed. Fra begyndelsen af 2026 bliver trafikken dog stærkt påvirket, når jernbanen til og fra Aarhus bliver totalspærret.
”Vi arbejder os i den kommende tid væk fra Banegraven, og vi skal ombygge flere broer. Meget af arbejdet, ikke mindst ibrugtagning af det nye signalsystem, kræver, at der ikke kører tog, og derfor spærrer vi totalt fra om aftenen den 16. januar til og med den 27. Det giver os samtidig mulighed for at tage spor 4-7 i brug i Banegraven, efter at de har fået ny spor og perroner, hvorefter vi går i gang med at give spor 2 og 3 samme tur,” siger projektchef Helle Thambo.
Fra uge 3 og til uge 16 er der desuden spærret for togtrafik nordpå, da sporene flere steder er taget op på grund af et omfattende jordarbejde.
”Det bliver ikke en særlig sjov periode for passagererne, men spærringen er nødvendig for, at vi kan nå i mål med mange af vores opgaver” siger Helle Thambo.
I perioden med totalspærring og efterfølgende spærring mod nord, vil der blive indsat togbusser. Der vil senere komme mere information om spærringsperioden, og om hvordan togbusserne afvikles.
Læs mere om Aarhus Helhedsløsning
Hør om Aarhus Helhedsløsning i vores podcast, "Bag om banen"
Hold afstand: Banedanmark tænder for strømmen på vestjyske stationer
Banedanmark tænder for strømmen til to nye ladeanlæg i Vestjylland, der skal forsyne Danmarks første batteritog med strøm.
To fornyede spor er nu klar på Hellerup Station
Bedre muligheder for at afvikle trafikken på Hellerup Station.
Ny jernbanebro over Guldborg Sund på plads
I september blev den nye broklap monteret på udvidelsen af Kong Frederik IX’s bro, og i oktober er de 11 broelementer et efter et blevet lagt på plads på bropillerne i Guldborg Sund. Dermed er vi nu kommet et stort skridt nærmere en ny, klimavenlig togforbindelse mellem Danmark og Europa.
Aarhus Helhedsløsning bevæger sig væk fra banegården
I starten af november tog Banedanmark fat på anden etape af Aarhus Helhedsløsning. Nu skal sporene uden for Banegraven bygges om.