Byggeriet på Aarhus H: Så langt er vi nået på et halvt år

Det er nu seks måneder siden, at Banedanmark tog hul på arbejdet med at forvandle Aarhus H.
Nye perroner og spor tager i øjeblikket form på banegården i Aarhus, hvor togrejsende har frit udsyn til forandringen. Allerede nu kan man fornemme, hvordan spor 4-7, som skal være færdige i starten af 2026, kommer til at se ud.
Projektchef Helle Thambo glæder sig over, at arbejdet følger tidsplanen.
- Jeg tør godt at sige, at vi nu er halvvejs med entreprisen i banegraven. Vi er nået rigtigt langt med perronerne, og der er lagt nye skinner og sveller, og de første sporskifter er lagt. Det er enormt komplekst at tilrettelægge og udføre så omfattende et arbejde på meget lidt plads, samtidig med at der kører tog ind og ud af Aarhus. Men det går rigtigt godt, og vi følger tidsplanen, siger Helle Thambo.
Al togtrafik til og fra Aarhus foregår i øjeblikket fra to spor, mens der bliver arbejdet i de øvrige fire spor.
Projektet på Aarhus H forventes at tage to år i alt. På de første seks måneder er der sket følgende:
- Der er blevet fjernet gamle skinner og lagt nye skinner og sveller i de fire første spor.
- Der er blevet fjernet perroner, og opbygningen af nye, længere perroner er i gang.
- Sporene er blevet sænket, så der er plads til at installere kørestrøm under Bruuns Bro og Vandrehallen. Det er en forudsætning for, at der kan køre eltog gennem Aarhus.
- Et nyt spor 8 er blevet bygget, hvilket skal forøge kapaciteten på Aarhus H.
- Der er blevet boret en tunnel under banen ved Værkmestergade, hvor de mange nødvendige kabler til banen skal føres.
Med på den grønne bølge
Arbejdet foregår både på banegården i Aarhus og på flere lokationer omkring Aarhus. Det er et omfattende arbejde at gøre klar til elektrificering, fordi flere broer omkring Aarhus skal renoveres, rives ned eller forstærkes for at gøre plads til kørestrømmen.
- Når vi er færdige, kan de rejsende glæde sig til nye, opdaterede perroner og spor, der kan tage imod DSB’s nye, længere eltog. Og så kommer Aarhus med på den grønne bølge og bliver elektrificeret, så der fra 2027 kan køre eltog på hele den jyske hovedstrækning fra Fredericia til Aalborg, hvilket bliver en kæmpe gevinst ikke bare for Aarhus, men hele Danmark, siger Helle Thambo.
Hør mere om Aarhus Helhedsløsning i seneste afsnit af Banedanmarks podcast Bag Om Banen, som også kan findes på diverse podcastplatforme.

Sønderjysk drejeskive fylder 100 år
Drejeskiven på Padborg Station kan dateres helt tilbage til 1925, og det betyder, at den smarte jernbaneopfindelse i år fylder 100 år.

Et fælles ansvar: Tjek træerne
Træer, der vælter ned over jernbanen, er et stigende problem og koster dyrt i reparationer og forsinkelser. Derfor opfordrer Banedanmark naboer til jernbanen til at tjekke deres træer.

Arbejdet med at forny sporene ved Hellerup Station forlænges
Siden foråret har Banedanmark arbejdet med at forny sporene mellem Svanemøllen og Hillerød. Arbejdet er færdigt på en stor del af strækningen, men på Hellerup Station trækker arbejdet ud.
Nu digitaliserer vi Aarhus Hovedbanegård
I uge 41 begynder arbejdet med at skifte de gamle signaler ud med det nye, digitale signalsystem på Aarhus Hovedbanegård. Det nye system skal få togtrafikken til at glide lettere – og det betyder, at du som passager kan se frem til færre forsinkelser og kortere rejsetider.