Sådan arbejder Banedanmark for naturen
Langs den danske jernbane forvalter Banedanmark 4.500 hektar naturområde – svarende til cirka 6.400 fodboldbaner – hvor der findes et rigt og mangfoldigt dyre- og planteliv lige op og ned ad skinnerne.
Særligt de nedlagte baneterræner har et helt unikt klima, som man ikke ser andre steder i Danmark.Naturen langs banen er også ganske unik og spænder fra grusarealer og krat, der er levested for en lang række sjældne og nøjsomme arter indenfor plante- og dyreriget, som ellers ville blive udkonkurreret af andre planter, til Danmarks længste skovbryn, der er levesteder og fødegrundlag for både pattedyr, fugle og insekter.
Naturpleje
Når vi vedligeholder og udvikler jernbanen, forsøger vi at gøre det så skånsomt som muligt, så naturen ikke lider unødig skade. Vi udfører naturpleje udvalgte steder på jernbanen, til gavn for de mange spændende insekter og planter, der er knyttet til det varme tørre og næringsfattige miljø. Således er det naturpleje, når Banedanmark rydder krat til gavn for sommerfuglen Dværgblåfugl, gravehvepsen Biulv og planten Salomons Lysestage, og når kontrollerede afbrændinger fjerner lag af græsførne og blotlægger jorden for varmeelskende smådyr.
Danmarks længste skovbryn
En del af den natur er ”Danmarks længste skovbryn” – snebælterne, som i sin tid blev lavet for at forhindre, at fygesne lægger sig på jernbanen, men som i dag også har betydning som levesteder og fødegrundlag for både pattedyr, fugle og insekter.
Skovbrynene spiller også en vigtig rolle som et forbindelsesled imellem forskellige naturtyper og naturarealer, så dyr og planter har mulighed for at sprede sig og mangfoldiggøre sig.
Banedanmark tager på mange måder hensyn til naturen, når banen skal vedligeholdes og udvikles. Forud for store anlægsarbejder kortlægger Banedanmarks biologer og botanikere sjældne dyr og planter for at vurdere, hvordan et projekt kan gennemføres, så naturområderne og dyrearterne påvirkes så lidt som muligt, og så det vilde plante- og dyreliv langs banen får de bedst mulige betingelser for at trives.
Hensyn til naturen
Banedanmark tager hensyn til naturen, når jernbanen skal opgraderes og fremtidssikres. I forbindelse med vores projekter på jernbanen arbejdes der for, at plante- og dyrelivet langs banen får de bedst mulige betingelser. Der bliver anlagt vandhuller, som giver gode levebetingelser for padder som frøer, tudser og salamandre, der er afhængige af vandhullerne, når de skal yngle, og vi laver faunapassager, så mindre pattedyr og frøer kan komme uskadte under jernbanen. Og når det er nødvendigt at rydde træer, lader vi højstubbe fra nogle af de fældede træer stå som ruintræer, hvor det er muligt, så de kan få nyt liv som ’insekthoteller’ for små dyr og insekter.
Vand skaber liv
Banedanmark laver i forbindelse med nyanlæg bl.a. faunapassager, så pattedyr og frøer kan komme uskadte under jernbanen, og grøfterne langs banen giver gode levebetingelser for padder som frøer, tudser og salamandre, der er afhængige af vand, når de skal yngle.
Ved jernbanen er der i dag ca. 1.200 km vandførende grøfter. Livet i de våde grøfter tiltrækker fugle, f.eks. andefugle og hejrer, som igen tiltrækker pattedyr, heriblandt oddere og ræve, der lever af dette liv. Samtidig er grøfterne også en vigtig spredningskorridor for flora og fauna.
InfraNatur
Banedanmark har i en årrække samarbejdet med Miljøstyrelsen om projektet InfraNatur. Projektet skal fremme den særlige natur på de danske baneterræner, og syv forskellige bynære banearealer er med i projektet. Baneterrænerne ligger i København, Glostrup, Ullerslev, Struer, Jejsing, Lunderskov & Rødbyhavn – og de sidste fire arealer er åbne for offentligheden.
Naturen langs banen
Naturen langs banen er helt unik. Banedanmark udfører aktiv naturpleje og arbejder for at styrke biodiversiteten langs banen.
Læs om naturplejenSporarbejde bliver til naturpleje
Banedanmark tager et nyt skridt for biodiversiteten og udnytter sporarbejderne mellem Fredericia-Padborg til at skabe nye levesteder for insekter og planter.
5. klasse hjælper Banedanmark med at sprede banenatur
På Naturmødet i Hirtshals kan lokale skolebørn bygge insekthoteller ud af den unikke natur langs jernbanen.
For 57 år siden kørte der tog - i dag er Assensbanen et sandt æbleparadis
Langs den gamle jernbane mellem Assens og Tommerup er der gennem årene blevet sået tilfældige æbletræer fra æbleskrog.
Få stationens infoskærm med i lommen med ny app
I appen ”MitTog” får du et hurtigt og nemt overblik over togafgange fra landets stationer.
Banedanmark og tv-kendis flytter vild natur fra bane til baggård
Følg med i DR-serien, når Banedanmark og Frank Erichsen spreder frø fra banenaturen til baggårde i København.
Banedanmark planter ny klimaskov i Næstved Kommune
Tusindvis af træer bliver plantet som erstatning for den natur, der er blevet fjernet på Ringsted-Femern.
Odderne i Ribe kan nu trygt passere jernbanen
En ny odderpassage over Tved Å sørger for, at de fredede dyr ikke længere skal tage den farlige vej over sporet.
Ny passage ved Skive hjælper fredede oddere
Skive Kommune og Banedanmark monterer en odderpassage ved Krarup Møllebæk, så de fredede dyr ikke risikerer at blive ramt af tog.
Naturpleje sikrer levende naturhistorie i Lunderskov
Det gamle baneterræn i Lunderskov rummer en overraskende rig natur. Området er åbent for offentligheden.
Kulturnat: Kom helt tæt på bane-naturen med Banedanmark
Banedanmark inviterer til en aften med sjov, leg og læring om naturen langs banen.
Banedanmark og Frank Erichsen flytter vild natur til Vesterbro
Frank Erichsen og lokale Vesterbro-ildsjæle vil i dag samle frø ind fra Banedanmarks arealer og sprede vild natur til baggårde og altankasser på Vesterbro.
Der skal være større biodiversitet langs banen
Banedanmark vil gerne gøre mere for naturen langs banen og har allerede flere steder udført naturpleje.
Vilde naturoplevelser langs banen
Har du lyst til en oplevelse ud over det sædvanlige i det danske sommerland, er her nogle gode tips til, hvor du kan opleve vild natur langs den danske jernbane.
Banedanmark og Frank Erichsen skaber vild natur på Vesterbro
Frank Erichsen, kendt fra tv-programmet ’Bonderøven’, vil i den kommende sæson af tv-programmet ’Giv os naturen tilbage’ på DR sprede den vilde natur fra Banedanmarks arealer til baggårde på Vesterbro.
Banedanmark planter ny skov i Holbæk Kommune
Banedanmark har i et unikt samarbejde været med til at plante en ny skov i byen Vipperød.
Gode nyheder til frøer og tudser langs banen
Banedanmark har etableret 60 vandhuller langs den nye bane mellem København og Ringsted, for at styrke biodiversiteten til gavn for dyre- og planteliv.
Banedanmark vil hjælpe den vilde natur langs banen
Der skal være mere vild natur langs jernbanen. Derfor er Banedanmark lige nu i gang med at afdække mulighederne for at forbedre levestederne for de truede arter langs det danske jernbanenet.
Vild natur er sjov natur
Danmark er et af de mest opdyrkede lande i Europa, og det giver mangfoldigheden for dyr og planter hårde odds. Men vild natur er også sjov natur. Læs interviewet med Morten DD.
Elever og minister er ude med leen på første skoledag
Elever fra Jejsing Friskole står for naturplejen på en del af den lukkede banestrækning mellem Tinglev og Tønder. For at fremme de unikke plantearter i området slår eleverne græsset med le på gammeldags manér.
Geder plejer naturen på gammelt baneterræn
Krat skal holdes i skak, så banearealer bevares som levesteder for sjældne arter. Det hjælper geder Banedanmark med på Rødbyhavns gamle godsbaneterræn.
Vandhuller langs banen gavner dyr og planter
Banedanmark har etableret en lang række vandhuller langs den nye bane mellem København og Ringsted. Det er godt nyt for frøer og tudser.
Banedanmark hjælper birkemusen
Banedanmark har fokus på flora og fauna langs banen. Det gælder fx den sjældne og fredede birkemus, som der bliver taget hensyn til under udrulningen af Signalprogrammet.
10.000 blomsterløg langs banen
Over 10.000 forårsløg er siden 2007 blevet sat langs banenettet. Det er både til glæde for passagerne og for bier og andre insekter. Det er Forstafdelingen hos Banedanmark, der kom på ideen.
Ny bane skaber plads til ny skov
Vi planter 115 hektar ny skov som erstatning for de træer, vi fældede for at skabe plads til den nye bane mellem København og Ringsted.
Løvfald
Sådan arbejder vi sammen med tagselskaberne, så togene også kører til tiden, når det er løvfaldssæson.
Læs om vores arbejdeSkybrud og kraftig regn på banen
Kraftig regn øger risikoen for dæmningsskred. Jernbanedæmningerne er bygget til at modstå vandet.
Læs mere om dæmningerne