For 57 år siden kørte der tog - i dag er Assensbanen et sandt æbleparadis

Langs den gamle jernbane mellem Assens og Tommerup på Vestfyn er der gennem årene blevet sået tilfældige æbletræer af togpassagerernes æbleskrog. I dag er strækningen en populær rute, hvor de besøgende går på æblerov og kører på skinnecykler gennem banenaturen.
Efterårsblæsten spreder lige nu syrlige, søde dufte af modne æbler og løvfald langs den gamle Assensbane.
På den godt 30 kilometer nedlagte jernbane blev der fra 1864-1966 fragtet mennesker og gods mellem de vestfynske byer, men i dag er strækningen nærmere kendt som et æbleparadis blandt de lokale.
Over 100 æbletræer i forskellige farver og sorter er gennem årene skudt op ved banen, efter passagererne har kastet æbleskrog ud af togvinduerne på deres rejse mellem de forskellige stationer og trinbræt på strækningen.
Små gaver fra fortiden
En af dem, der med stor entusiasme er gået ind i Assensbanens historie, er den lokale kending fra Voldtofte Ingemann Jensen. Han var en af de første til at identificere et godt spiseæble ved banen.
”Halvdelen er baneæblerne er gode spiseæbler og den anden halvdel er gode til most eller som pynteæbler. Jeg kan godt love dig for, at der bliver lavet mange æblekager her i efteråret. Mange bruger strækningen som en god gåtur, hvor de kan samle æbler. Og ellers er der jo også mulighed for at køre på skinnecykler, hvor du næsten kan plukke æblerne direkte fra cyklen,” fortæller han.
Fra togskinner til cykelskinner
Selvom der ikke kører tog på strækningen længere, er jernbanen bevaret. Det betyder, at de besøgende i dag kan ’skinnecykle’ på de gamle spor.
Undervejs kan de tage et hvil i den unikke natur og udforske fortidslevn, såsom det gamle trinbræt ved Høed, der som et af de eneste ikke blev sløjfet i 1966.Gå på opdagelse i banens skjulte perler
Assensbanen er blot et af mange skønne naturområder, som Banedanmark råder over og plejer.Langs den danske jernbane er der 4500 hektar naturområde - svarende til ca. 6.400 fodboldbaner.
Og ved flere af de nedlagte baner er der rig mulighed for at udforske banenaturen.
”Jernbanen skaber nogle helt særlige forudsætninger, som er guf for sjældne planter- og dyrearter. Især de nedlagte baneterræner har et helt unikt klima, som man ikke ser andre steder i Danmark. Assensbanen er et godt eksempel på, hvordan naturen har fået lov at leve et stille liv i mange år. Det har givet de langsomtvoksende æblesorter et fristed til at gro og blomstre,” siger skov- og landskabsingeniør i Banedanmark Sebastian Klint Grønbæk.
Her kan du læse mere om, hvor du kan finde de nedlagte baneområder: Vilde naturoplevelser langs banen | Banedanmark

Malearbejde på Oddesundbroen giver natspærringer for biltrafikken
Et af de tre buefag på Oddesundbroen skal males i foråret, og en række nætter spærrer Banedanmark derfor for trafikken på broen.

Mød tre kvinder, som digitaliserer jernbanen
I Banedanmark arbejder 1.150 kvinder med vidt forskellige uddannelser, baggrunde og arbejdsområder – fra spor til kontor og trafikstyring. Her kan du møde tre af dem, som på hver sin måde bidrager til, at togene kommer til at køre på det nye digitale signalsystem mellem Fredericia og Padborg i 2027.

Banedanmark fornyer sporene på travl strækning ved Snoghøj
I de kommende måneder arbejder Banedanmark på at udskifte fire sporskifter ved Snoghøj tæt på Fredericia. Arbejdet kan i perioder påvirke både tog- og motorvejstrafikken.

Nye digitale øjne skal overvåge jernbanen
Banedanmark installerer sensorer, der forbedrer overvågningen af jernbanen. Det skal styrke håndteringen af togdriften i ekstremt vejr.