Om Banedanmark

I Banedanmark skaber vi forudsætningen for, at hundredtusindvis af danskere hver dag kan tage toget, og at mange tusind tons gods kan transporteres på jernbanen.

Vi bygger en helt ny attraktiv, grøn jernbane til nye, moderne eltog, mens vi holder den gamle jernbane kørende. Det gør vi ved at vedligeholde og opgradere eksisterende strækninger samtidigt med, at vi bygger en helt ny togkorridor til Europa og udruller nye signaler og elektrificerer.

Med fremtidens attraktive, grønne jernbane kan togene køre hurtigere, tættere og smartere. Trængslen kan mindskes, og klimaet og miljøet får det bedre af eltog. Undervejs tager vi – så godt vi kan – hensyn til naturen og styrker biodiversiteten langs banen.

Vi er en styrelse under Transportministeriet med mere end 2.500 medarbejdere. Hovedkontoret ligger på Carsten Niebuhrs Gade 43 i København, men vi har dygtige og dedikerede medarbejdere i hele Danmark.

Se, hvor vi bor.

""

Sæt din karriere på skinner

Er du ingeniør, jurist eller kontoruddannet? Det kræver mange forskellige kompetencer af udvikle og drive fremtidens grønne jernbane.

Læs om mulighederne
""

Banedanmarks ansvar

Hvad er Banedanmarks ansvar for punktligheden?

Læs om vores ansvar
Passagerer stiger af tog

Sådan kører togene

Vi opgør punktligheden hver måned.

Læs om punktlighed
""

Vores organisation

Få et bedre indblik i vores organisation

Lær mere om os
""

Banedanmarks strategi

På vej mod fremtidens attraktive grønne jernbane.

Se strategien
Grøn bane

Mål- og resultatplan

Banedanmark indgår hvert år en mål- og resultatplan

Se planen
""

Publikationer

Årsrapporter og generelle publikationer.

Til publikationsoversigten
""

Visuel identitet

Her finder du logo og retningslinjerne for vores visuelle identitet.

Find vores visuelle identitet
""

Kodeks for reklamer på Banedanmarks områder

Kodeksets formål er at fastlægge rammerne for reklamer på Banedanmarks reklamepladser.

Download reklamekodeks
Sporarbejde i tunnel

En sikker jernbane

Den danske jernbane hviler på høje krav om sikkerhed. Som infrastrukturforvalter arbejder Banedanmark målrettet for, at alle, der benytter eller arbejder på jernbanen, skal være trygge.

Sikkerhed i Banedanmark

Seneste nyt

18.12.2024
Tømt cofferdam i Guldborg Sund i forbindelse med KFIX-byggeriet

Sådan støber vi en klapbro-pille på tør grund midt i Guldborg Sund

Ved hjælp af en såkaldt cofferdam er et område af havbunden tørlagt, så man kan støbe en klappille midt i Guldborg Sund.  

16.12.2024
Eltog på Holbæk St.

Nu kan du køre med klimavenlige eltog mellem Holbæk og København

DSB's passagerer kan nu sætte sig til rette i eltog, efter at Banedanmark har elektrificeret strækningen mellem Holbæk-Roskilde.

13.12.2024
Spor på Aalborg Station

Sådan blev banen bedre i 2024

I begyndelsen af december kunne Banedanmark afslutte det sidste af årets store sporarbejder. Det markerede samtidig afslutningen på et særdeles travlt år på jernbanen, hvor der er blevet fornyet, digitaliseret og elektrificeret i stor stil landet over. Tag med på en rundtur til årets projekter på jernbanen.

09.12.2024
Det nye signalprogram

Rigsrevisionen offentliggør beretning om Banedanmarks Signalprogram

Rigsrevisionen har i dag offentliggjort en rapport, der omhandler sikkerheden omkring det nye digitale signalsystem.

05.12.2024
Balise

Banedanmark undersøger grundlæggende årsag til fejl i signalsystemet

I torsdags opstod der en fejl i signalsystemet i Jylland, som påvirkede trafikken. Leverandøren har udbedret fejlen og er nu i gang med at analysere den bagvedliggende årsag. Der ikke noget, som tyder på eksternt påvirkning af systemet.

03.12.2024

Nu elektrificeres banen igennem Aalborg

Banedanmark er gået i gang med at elektrificere jernbanen mellem Skalborg og Aalborg Lufthavn. Arbejdet udføres fra december 2024 til juni 2025.

30.11.2024
""

Banedanmarks digitale signalsystem i Jylland er oppe at køre igen

Efter store problemer med det digitale signalsystem i Jylland er fejlen nu rettet.

28.11.2024
Banen i det grønne

Reduceret trafik på flere jyske strækninger

På grund af fejl på det digitale signalsystem i Vestdanmark er togtrafikken reduceret på flere strækninger. 

22.11.2024
RUS1000 er over 1200 meter lang

Gul kæmpe fornyer sporet mellem Roskilde-Ringsted

Megamaskinen RUS1000s, en af verdens største spormaskiner, er lige nu på besøg på den travle pendlerstrækning Roskilde-Ringsted. Den udskifter sporet, så der i fremtiden vil opstå færre fejl og forsinkelser.

05.11.2024
skinnekørende gravko laver tiltag for insekter langs banen

Sporarbejde bliver til naturpleje

Banedanmark tager et nyt skridt for biodiversiteten og udnytter sporarbejderne mellem Fredericia-Padborg til at skabe nye levesteder for insekter og planter.

11.10.2024
Sporene på Aarhus Hovedbanegård

Banedanmark går i foråret i gang med historisk opgradering af jernbanen i Aarhus

Banedanmark har lagt sidste hånd på planlægningen af en omfattende ombygning af jernbanen til, fra og på Aarhus H. Fra uge 14 i 2025 og frem til udgangen af 2026 ombygges spor, perroner, signalsystem og flere broer, og jernbanen gøres klar til at køre eltog.

07.10.2024
Spor på Aalborg Station

Jysk hovedstrækning fornyet i stor stil

Banedanmark har de seneste måneder fornyet jernbanen fra Aarhus og op til Hjørring og Aalborg Lufthavn.