Om Banedanmark
I Banedanmark skaber vi forudsætningen for, at hundredtusindvis af danskere hver dag kan tage toget, og at mange tusind tons gods kan transporteres på jernbanen.
Vi bygger en helt ny attraktiv, grøn jernbane til nye, moderne eltog, mens vi holder den gamle jernbane kørende. Det gør vi ved at vedligeholde og opgradere eksisterende strækninger samtidigt med, at vi bygger en helt ny togkorridor til Europa og udruller nye signaler og elektrificerer.
Med fremtidens attraktive, grønne jernbane kan togene køre hurtigere, tættere og smartere. Trængslen kan mindskes, og klimaet og miljøet får det bedre af eltog. Undervejs tager vi – så godt vi kan – hensyn til naturen og styrker biodiversiteten langs banen.
Vi er en styrelse under Transportministeriet med mere end 2.500 medarbejdere. Hovedkontoret ligger på Carsten Niebuhrs Gade 43 i København, men vi har dygtige og dedikerede medarbejdere i hele Danmark.
Sæt din karriere på skinner
Er du ingeniør, jurist eller kontoruddannet? Det kræver mange forskellige kompetencer af udvikle og drive fremtidens grønne jernbane.
Læs om mulighederne
Banen binder os sammen
Vil du være med til at lægge skinner til en grønnere fremtid?
Bæredygtighedsstrategi
I Banedanmark er vi i fuld gang med at bygge en attraktiv jernbane, hvor togene kan køre på el, så miljøbelastningen bliver mindre.
Gå til bæredygtighedsstrategien
Visuel identitet
Her finder du logo og retningslinjerne for vores visuelle identitet.
Find vores visuelle identitet
En sikker jernbane
Den danske jernbane hviler på høje krav om sikkerhed. Som infrastrukturforvalter arbejder Banedanmark målrettet for, at alle, der benytter eller arbejder på jernbanen, skal være trygge.
Sikkerhed i Banedanmark
250 borgere fik status på Aarhus H byggeriet
Fremmødet var stort, da Banedanmark igen inviterede til informationsmøde om byggeriet af jernbanen i Aarhus. Og projektet havde også en ekstra overraskelse med til deltagerne i den smukke rådhussal denne gang.
To fornyede spor er nu klar på Hellerup Station
Bedre muligheder for at afvikle trafikken på Hellerup Station.
Fredericia-Padborg: Snart i mål
Fra og med december er strækningen mellem Fredericia og Padborg sporfornyet. Passagererne kan se frem til flere tog til tiden.
Oplev vandreudstillingen “Minder på skinner”
Aarhus’ jernbanehistorie fortalt gennem lokale minder.
Ny jernbanebro over Guldborg Sund på plads
I september blev den nye broklap monteret på udvidelsen af Kong Frederik IX’s bro, og i oktober er de 11 broelementer et efter et blevet lagt på plads på bropillerne i Guldborg Sund. Dermed er vi nu kommet et stort skridt nærmere en ny, klimavenlig togforbindelse mellem Danmark og Europa.
Aarhus Helhedsløsning bevæger sig væk fra banegården
I starten af november tog Banedanmark fat på anden etape af Aarhus Helhedsløsning. Nu skal sporene uden for Banegraven bygges om.
Jernbanestrækninger er ikke i risiko for at lukke
Banedanmark investerer og vil også i de kommende år investere i vedligehold og fornyelse af jernbanen, og der er ikke strækninger i Danmark, der er så nedslidte, at de risikerer lukning inden for få år.
Byggeriet på Aarhus H: Så langt er vi nået på et halvt år
Hovedbanegården i Aarhus gennemgår i øjeblikket en stor forvandling med nye, længere perroner, nyt digitalt signalsystem og elektrificering.