Om Banedanmark

I Banedanmark skaber vi forudsætningen for, at hundredtusindvis af danskere hver dag kan tage toget, og at mange tusind tons gods kan transporteres på jernbanen.

Vi bygger en helt ny attraktiv, grøn jernbane til nye, moderne eltog, mens vi holder den gamle jernbane kørende. Det gør vi ved at vedligeholde og opgradere eksisterende strækninger samtidigt med, at vi bygger en helt ny togkorridor til Europa og udruller nye signaler og elektrificerer.

Med fremtidens attraktive, grønne jernbane kan togene køre hurtigere, tættere og smartere. Trængslen kan mindskes, og klimaet og miljøet får det bedre af eltog. Undervejs tager vi – så godt vi kan – hensyn til naturen og styrker biodiversiteten langs banen.

Vi er en styrelse under Transportministeriet med mere end 2.500 medarbejdere. Hovedkontoret ligger på Carsten Niebuhrs Gade 43 i København, men vi har dygtige og dedikerede medarbejdere i hele Danmark.

Se, hvor vi bor.

""

Sæt din karriere på skinner

Er du ingeniør, jurist eller kontoruddannet? Det kræver mange forskellige kompetencer af udvikle og drive fremtidens grønne jernbane.

Læs om mulighederne
""

Banedanmarks ansvar

Hvad er Banedanmarks ansvar for punktligheden?

Læs om vores ansvar
Passagerer stiger af tog

Sådan kører togene

Vi opgør punktligheden hver måned.

Læs om punktlighed
""

Vores organisation

Få et bedre indblik i vores organisation

Lær mere om os
""

Banedanmarks strategi

På vej mod fremtidens attraktive grønne jernbane.

Se strategien
Grøn bane

Mål- og resultatplan

Banedanmark indgår hvert år en mål- og resultatplan

Se planen
""

Publikationer

Årsrapporter og generelle publikationer.

Til publikationsoversigten
""

Visuel identitet

Her finder du logo og retningslinjerne for vores visuelle identitet.

Find vores visuelle identitet
""

Kodeks for reklamer på Banedanmarks områder

Kodeksets formål er at fastlægge rammerne for reklamer på Banedanmarks reklamepladser.

Download reklamekodeks
Sporarbejde i tunnel

En sikker jernbane

Den danske jernbane hviler på høje krav om sikkerhed. Som infrastrukturforvalter arbejder Banedanmark målrettet for, at alle, der benytter eller arbejder på jernbanen, skal være trygge.

Sikkerhed i Banedanmark

Seneste nyt

18.09.2024
Sporfornyelse ved Aalborg

Komplekst puslespil i gang på jysk hovedstrækning

Netop nu lægges brikkerne til fremtidens jernbane på den jyske hovedstrækning mellem Aarhus og Hjørring.

10.09.2024
Tæt på medarbejder der laver sporarbejde

Banedanmark fornyer den syd- og sønderjyske hovedstrækning

I de kommende måneder får jernbanen mellem Fredericia og Padborg en tiltrængt kærlig hånd, når Banedanmark fornyer sporene. Det kan påvirke togtrafikken, og passagerer opfordres derfor til at tjekke Rejseplanen.

06.09.2024
""

Ny aftale skal forebygge slagsmål om ekstraarbejde

Banedanmark og Dansk Infrastruktur vil med en ny aftale sikre rene linjer, når der er ekstraarbejder i et anlægsprojekt.

22.08.2024
Sporarbejde med gul maskine på skinner

Sporarbejderne rykker videre på den sjællandske hovedstrækning

Nu fortsætter sidste års arbejde med at forny strækningen mellem Roskilde og Ringsted.

12.07.2024
nyt spor bliver lagt

Sporfornyelser lukker for togtrafik på flere hovedstrækninger

Netop nu gennemfører Banedanmark en række store fornyelsesprojekter på jernbanestrækninger i hele landet.

03.07.2024
""

78,5 procent af DSB-passagerer ankom til tiden i første halvår

Der var masser af tog til tiden på fjernbanen i første halvår af 2024. Senere på året følger en række store projekter på banen, som betyder ændringer i trafikken.

26.06.2024
Sporfornyelsesmaskine

Højsæson for fornyelse af jernbanen

I de kommende måneder gennemfører Banedanmark en række vigtige fornyelses- og opgraderingsprojekter på jernbanestrækninger i hele landet. Projekterne er et vigtig skridt på vejen mod fremtidens grønne og attraktive jernbane.

18.06.2024
En overkørsel i Knabstrup får nye bomme og varslingsanlæg som forberedelse til udrulning af nyt signalsystem.

Banedanmark udskifter 17 overkørsler mellem Roskilde og Kalundborg

17 overkørsler på Nordvestbanen får i år nye bomme og varslingsanlæg som forberedelse af nyt signalsystem.