Om Banedanmark

I Banedanmark skaber vi forudsætningen for, at hundredtusindvis af danskere hver dag kan tage toget, og at mange tusind tons gods kan transporteres på jernbanen.

Vi bygger en helt ny attraktiv, grøn jernbane til nye, moderne eltog, mens vi holder den gamle jernbane kørende. Det gør vi ved at vedligeholde og opgradere eksisterende strækninger samtidigt med, at vi bygger en helt ny togkorridor til Europa og udruller nye signaler og elektrificerer.

Med fremtidens attraktive, grønne jernbane kan togene køre hurtigere, tættere og smartere. Trængslen kan mindskes, og klimaet og miljøet får det bedre af eltog. Undervejs tager vi – så godt vi kan – hensyn til naturen og styrker biodiversiteten langs banen.

Vi er en styrelse under Transportministeriet med mere end 2.500 medarbejdere. Hovedkontoret ligger på Carsten Niebuhrs Gade 43 i København, men vi har dygtige og dedikerede medarbejdere i hele Danmark.

Se, hvor vi bor.

""

Sæt din karriere på skinner

Er du ingeniør, jurist eller kontoruddannet? Det kræver mange forskellige kompetencer af udvikle og drive fremtidens grønne jernbane.

Læs om mulighederne
Spor Københavns Hovedbanegård
Få indblik i vores arbejdsplads

Banen binder os sammen

Vil du være med til at lægge skinner til en grønnere fremtid?

""

Banedanmarks ansvar

Hvad er Banedanmarks ansvar for punktligheden?

Læs om vores ansvar
Passagerer stiger af tog

Sådan kører togene

Vi opgør punktligheden hver måned.

Læs om punktlighed
Plads til alle på banen

Vores organisation

Få et bedre indblik i vores organisation

Lær mere om os
""

Banedanmarks strategi

På vej mod fremtidens attraktive grønne jernbane.

Se strategien
Grøn bane

Mål- og resultatplan

Banedanmark indgår hvert år en mål- og resultatplan

Se planen
Natur langs jernbanen

Bæredygtighedsstrategi

I Banedanmark er vi i fuld gang med at bygge en attraktiv jernbane, hvor togene kan køre på el, så miljøbelastningen bliver mindre.

Gå til bæredygtighedsstrategien
""

Publikationer

Årsrapporter og generelle publikationer.

Til publikationsoversigten
""

Visuel identitet

Her finder du logo og retningslinjerne for vores visuelle identitet.

Find vores visuelle identitet

Læs mere om sikkerhed i Banedanmark

Sporarbejde i tunnel

En sikker jernbane

Den danske jernbane hviler på høje krav om sikkerhed. Som infrastrukturforvalter arbejder Banedanmark målrettet for, at alle, der benytter eller arbejder på jernbanen, skal være trygge.

Sikkerhed i Banedanmark

Seneste nyt

27.11.2025
Infomøde i Aarhus Rådhussal d. 26. nov. 2025

250 borgere fik status på Aarhus H byggeriet

Fremmødet var stort, da Banedanmark igen inviterede til informationsmøde om byggeriet af jernbanen i Aarhus. Og projektet havde også en ekstra overraskelse med til deltagerne i den smukke rådhussal denne gang.

27.11.2025
Hellerup Station set fra luften

To fornyede spor er nu klar på Hellerup Station

Bedre muligheder for at afvikle trafikken på Hellerup Station.

25.11.2025
Medarbejdere går langs sporet, mens sporombygningsmaskinen løfter jernbaneskinnerne og udskifter den gamle sveller.

Fredericia-Padborg: Snart i mål

Fra og med december er strækningen mellem Fredericia og Padborg sporfornyet. Passagererne kan se frem til flere tog til tiden.

20.11.2025
Aarhus Hovedbanegård set fra luften

Oplev vandreudstillingen “Minder på skinner”

Aarhus’ jernbanehistorie fortalt gennem lokale minder.

13.11.2025
Den nye Kong Frederik IX's bro

Ny jernbanebro over Guldborg Sund på plads

I september blev den nye broklap monteret på udvidelsen af Kong Frederik IX’s bro, og i oktober er de 11 broelementer et efter et blevet lagt på plads på bropillerne i Guldborg Sund. Dermed er vi nu kommet et stort skridt nærmere en ny, klimavenlig togforbindelse mellem Danmark og Europa.

11.11.2025
Tog på vej ind på Aarhus Hovedbanegård

Aarhus Helhedsløsning bevæger sig væk fra banegården

I starten af november tog Banedanmark fat på anden etape af Aarhus Helhedsløsning. Nu skal sporene uden for Banegraven bygges om.

24.10.2025
Banen i det grønne

Jernbanestrækninger er ikke i risiko for at lukke

Banedanmark investerer og vil også i de kommende år investere i vedligehold og fornyelse af jernbanen, og der er ikke strækninger i Danmark, der er så nedslidte, at de risikerer lukning inden for få år.

10.10.2025

Byggeriet på Aarhus H: Så langt er vi nået på et halvt år

Hovedbanegården i Aarhus gennemgår i øjeblikket en stor forvandling med nye, længere perroner, nyt digitalt signalsystem og elektrificering.