Aktuelt

Sporfornyelse Skjern-Holstebro

I 2025 fornyr og opgraderer Banedanmark strækningen mellem Skjern og Holstebro. Sporfornyelsen er en nødvendig del af vedligeholdet af strækningen og bidrager til en mere stabil togdrift og forbereder samtidig banen til fremtidens batteritog.

Hvad går projektet ud på?

I 2025 skal Banedanmark forny jernbanen på den 67 kilometer lange enkeltsporede strækning mellem Skjern og Holstebro.  Fornyelsesprojektet består bl.a. i at udskifte sporkasse, sveller, ballast og skinner på strækningen. Samtidig forberedes sporet til batteritog. 

Hvornår finder arbejdet sted?

Arbejdet udføres i perioden fra februar til og med juli 2025. 

Hvor foregår arbejdet?

Arbejdet foregår på hele den 67 km. lange jernbanestrækning ml. Skjern og Holstebro. Der arbejdes også i 19 overkørsler og på Lem, Ringkøbing, Ulfborg og Vemb stationer. Der skal desuden udføres broarbejder ved Tim Å bro og Store Å bro. 

Hvorfor er projektet vigtigt? 

Fornyelsen gennemføres, fordi sporet på strækningen er meget nedslidt. Arbejdet er en nødvendig del af det løbende vedligehold af strækningen og bidrager til en mere stabil togdrift, hvor der efter fornyelsen vil opstå færre fejl. Samtidig opgraderes sporets bæreevne, så det er klar til batteritog, der er tungere end konventionelle tog. 

Hvordan påvirker projektet dig som nabo?

Hvis du er nabo til banen vil du kunne opleve, at vores arbejde er støjende og støvende. Vi kommer til at køre med store arbejdskøretøjer i sporet, og vil desuden køre til og fra vores arbejdspladser med gamle og nye materialer. Vi informerer naboer til banen om arbejdet via brev i e-Boks, fysisk post og pr. sms. 

Hvordan påvirker projektet dig som togpassager?

Det er nødvendigt at spærre sporet fra d. 1. marts, da strækningen ml. Skjern og Holstebro er enkeltsporet, og der kan derfor ikke køre tog imens vi arbejder.

Midtjyske Jernbaner indsætter derfor togbusser på hele strækningen i perioden fra 1. marts frem til d. 14. juli 2025. Læs mere om togbusser på Midttrafiks hjemmeside. 

Banedanmark anbefaler desuden, passagererne planlægger rejsen på Rejseplanen. 

 

Projektet i tal

9 slidte sporskifter
udskiftes, så der opstår færre fejl og mere stabil togdrift.
19 overkørsler
opgraderes med ny og bedre belægning.
22,5 tons
skal sporet kunne bære. Det er 5 tons mere end idag, fordi batteritog er tungere end de nuværende tog. 

Nyheder om Banedanmarks sporarbejder

31.01.2025
""

Banedanmark gør jernbanen mellem Skjern og Holstebro klar til batteritog

Omfattende sporombygning af jernbanen mellem Skjern og Holstebro gør banen klar til klimavenlige batteritog.

22.08.2024
Sporarbejde med gul maskine på skinner

Sporarbejderne rykker videre på den sjællandske hovedstrækning

Nu fortsætter sidste års arbejde med at forny strækningen mellem Roskilde og Ringsted.

08.08.2024
Overkørsel sikret med advarselsanlæg

Overkørsler på Vestbanen får bomme og bliver mere sikre

Banedanmark og Vestbanen A/S opgraderer 13 af overkørslerne på Vestbanen, som kører mellem Varde og Nørre Nebel.

12.07.2024
nyt spor bliver lagt

Sporfornyelser lukker for togtrafik på flere hovedstrækninger

Netop nu gennemfører Banedanmark en række store fornyelsesprojekter på jernbanestrækninger i hele landet.

25.06.2024
Sporombygningstog

Banedanmark gør jysk hovedstrækning klar til fremtiden

Frem mod efteråret gennemfører Banedanmark en række store projekter på jernbanen mellem Aarhus og Hjørring.

19.04.2024
Langå station set fra den ene perron

Nu begynder fornyelsen af Langå Station

Banedanmark fornyer og opgraderer i de kommende måneder sporene på Langå Station, så stationen bliver klar til fremtidens grønne eltog.

18.12.2023
""

2023: Året der gik på jernbanen

2023 var præget af en historisk stor anlægsaktivitet i sporene. Genoplev årets store indsatser.

31.07.2023
Sporarbejde

Travl uge i sporet efterlader banen i bedre form

Fra i dag er togtrafikken mellem Slagelse og Fredericia genoptaget efter en travl uge i sporet.

29.06.2023
Sporfornyelse Østfyn foråret 2023

Sommerens sporfornyelser står for døren

Jernbanen på tværs af landet bliver i disse år fornyet og opgraderet. Projekterne er en nødvendig del af arbejdet med at udvikle og fremtidssikre jernbanen, og vil i perioder påvirke togtrafikken frem til sensommeren.

23.06.2023
Sommeren står på store arbejder i sporet.

Nu starter sommerens arbejde i sporet mellem Fredericia-Vejle

De kommende måneder skal Banedanmark forny sporene mellem Fredericia og Vejle.

27.02.2023
Sporfornyelse

Fremtidens grønne bane får masser af nye spor i 2023

I 2023 fornyer Banedanmark sporene flere steder på den travle jernbanestrækning mellem landsdelene.

21.11.2022
Oddesundsbroen er åben for togtrafik.

Oddesundbroen er nu fremtidssikret

Broen til Thy er opgraderet med nye spor, som sikrer togdriften mange år frem.

28.06.2022
Sporsænkning

Sommermånedernes store arbejde i sporet går nu i gang

I løbet af sommeren gennemfører Banedanmark omfattende sporarbejde, som vil påvirke togtrafikken.

12.04.2022
Oddesundbroen

Oddesundbroen får nye jernbanespor

Oddesundbroens gamle jernbanespor skal denne sommer skiftes ud med nye spor. Det får betydning for togtrafikken.

31.03.2022
Sporarbejde.

Banen mellem Holbæk og Kalundborg skal gøres klar til eltog

Banedanmark begynder i april arbejdet med at klargøre strækningen Holbæk-Kalundborg til fremtidens klimavenlige eltog.

25.03.2022
sporarbejde

Aarhus-Langå skal gøres klar til en grøn og hurtig jernbane

Fra april og frem til efteråret 2022 skal banen mellem Aarhus og Langå sporfornyes og hastighedsopgraderes.

17.11.2021
Sporombygning på Slagelse Station november 2021

Nyt spor snart klar på Slagelse Station

Som led i fornyelsen af Slagelse Station forventer Banedanmark at kunne tage endnu et nyrenoveret spor i brug til december.

12.04.2021
Spor ved Dybbølsbro

Nu bliver sporene på Danmarks travleste fjernbane rustet til fremtiden

For at kunne sikre fremtidens tog til tiden igangsætter Banedanmark 17. april en større fornyelse af sporene på strækningen mellem København og Høje Taastrup.

Læs mere om vores sporarbejder

Sporarbejde på Nørreport

Når vi arbejder i sporet

Der kører tog 24/7 på den danske jernbane. For at kunne forny og vedligehold banen er det derfor nødvendigt at spærre sporet.

Læs mere om sporspærringer
Banen i skumringstid

Når vi åbner igen efter sporarbejde

Vi tjekker arbejdet for at sikre din sikkerhed

Læs om hvad vi tjekker