Banedanmark fornyer sporene på travl strækning ved Snoghøj
Jernbanen ved Snoghøj får i det kommende halve år en tiltrængt fornyelse, når Banedanmark udskifter fire sporskifter på den travle jyske hovedstrækning. Samtidig fornyes skinner, sveller og skærver før og efter sporskifterne, og der udføres arbejde på en bro over motorvejen.
Det er et omfattende og nødvendigt arbejde, som kommer til at løfte kvaliteten af sporene, siger projektleder Niels Tolstrup:
”De fire sporskifter ved Snoghøj er gamle, og risikoen for at de fejler og skaber forsinkelser bliver stadig større. Når vi er færdige, er jernbanen i bedre stand og klar til fremtidens togdrift. Det samme gælder fugtisoleringen på motorvejsbroen, som har overskredet den forventede levetid og trænger til at blive skiftet,” siger Niels Tolstrup.
Projektet kommer til at påvirke trafikken på både jernbanen og motorvejen. Mens arbejdet står på, vil det ene spor i perioder være spærret, så der kan køre tog i det andet spor. Der vil også være perioder, hvor begge spor er spærret, og her bliver der i stedet indsat togbusser. Desuden bliver motorvejen i perioder afspærret nogle timer om natten, mens der lægges plader ud og sættes afskærmning op mod motorvejen.
”Vi har tilrettelagt arbejdet, så vi forstyrrer så lidt som muligt, men vi kan ikke arbejde, uden at det kan mærkes af togpassagerer og bilister. Vi opfordrer togpassagerer til at planlægge deres rejse på Rejseplanen, mens bilister med fordel kan følge med på Trafikinfo.dk,” siger Niels Tolstrup.
Arbejdet ved Snoghøj gik i gang i februar og forventes at være færdigt i slutningen af august.
Banedanmark skal:
- Udskifte fire sporskifter ved Snoghøj
- Udskifte sporkasse, sveller og skinner i forlængelse af sporskifterne
- Udskiftning af fugtisolering på brodækket på motorvejsbro
- Forhøje på kanterne på begge sider af broen
Ny jernbanebro over Guldborg Sund på plads
I september blev den nye broklap monteret på udvidelsen af Kong Frederik IX’s bro, og i oktober er de 11 broelementer et efter et blevet lagt på plads på bropillerne i Guldborg Sund. Dermed er vi nu kommet et stort skridt nærmere en ny, klimavenlig togforbindelse mellem Danmark og Europa.
Aarhus Helhedsløsning bevæger sig væk fra banegården
I starten af november tog Banedanmark fat på anden etape af Aarhus Helhedsløsning. Nu skal sporene uden for Banegraven bygges om.
Jernbanestrækninger er ikke i risiko for at lukke
Banedanmark investerer og vil også i de kommende år investere i vedligehold og fornyelse af jernbanen, og der er ikke strækninger i Danmark, der er så nedslidte, at de risikerer lukning inden for få år.
Nedtagning af cykelparkering på Bruuns Bro i Aarhus udskydes
Trædækket på Bruuns Bro i Aarhus, som benyttes som parkeringsområde for cykler, bliver stående i den nærmeste fremtid. Banedanmark har udskudt nedtagningen på grund af tekniske udfordringer.