Banen mellem Holbæk og Kalundborg skal gøres klar til eltog

Foråret kommer til at stå i sporfornyelsens tegn, når Banedanmark i april begynder arbejdet med at klargøre strækningen Holbæk-Kalundborg til fremtidens klimavenlige eltog. For at arbejdet kan overstås hurtigst muligt, aflyses togtrafikken i perioden 9. april – 6. maj 2022.
Udfasningen af dieseltog til fordel for klimavenlige eltog er en afgørende del af den grønne omstilling. Derfor er Banedanmark i disse år i fuld gang med at sætte strøm til den danske jernbane.
Nu er tiden kommet til strækningen mellem Holbæk og Kalundborg, som gennem et stort sporfornyelsesprojekt i foråret skal gøres klar til, at der kan elektrificeres.
"Elektrificeringen er en forudsætning for, at vi i fremtiden kan indsætte eltog, der støjer mindre og udleder godt 85 procent mindre CO2. I løbet af april og maj tager vi et vigtigt skridt i den retning, når vi mellem Holbæk og Kalundborg skal ruste sporene til fremtiden og samtidig begynder at skabe plads til det kommende kørestrømsanlæg,” siger direktør i Elektrificeringsprogrammet i Banedanmark Jette Aagaard.
Forudsætning for elektrificering
Nøgleordet her er frihøjde. På strækningen mellem Holbæk og Kalundborg er der nemlig op til flere vejbroer over jernbanen.
Og før man kan opsætte de elmaster og køreledninger, som i fremtiden skal levere strøm til de eldrevne tog, så er det vigtigt at sikre, at der er tilstrækkelig plads under broerne.
Banedanmark skal derfor sænke sporet under flere af broerne. Andre steder er det nødvendigt at bygge helt nye og højere broer, hvorefter de eksisterende broer vil blive fjernet.
Udover arbejdet med at forberede banen til elektrificeringen skal selve sporet mellem Holbæk og Kalundborg også rustes til fremtiden. For at sikre en stabil og komfortabel drift fremover skal der flere steder udskiftes slidte skinner og sveller, mens der også skal installeres nye sporskifter.
Hensyn til pendlere
Langt størstedelen af arbejdet kommer til at foregå i døgndrift fra 8. april til 6. maj. På grund af arbejdets omfang vil togene mellem Holbæk og Kalundborg i den periode blive skiftet ud med togbusser.
”Vi håber, at passagerer og naboer til banen vil have tålmodighed med projektet, som er en vigtig del af arbejdet med at bygge fremtidens grønne jernbane. Vi har valgt at samle det meste af arbejdet over én måned for ikke at forstyrre i længere tid end nødvendigt,” siger Jette Aagaard.
Banedanmark sørger løbende for at holde beboere tæt på banen orienteret om eventuelle omkørsler eller støjende arbejder.
Togpassagerer mellem Holbæk og Kalundborg opfordres desuden til at holde sig opdateret i Rejseplanen. Der kan findes mere information om togbusser på DSB’s hjemmeside.
Du kan læse mere om projektet på Banedanmarks hjemmeside.
Fakta
- Fremtidens eltog vil kunne køre hurtigere, støje mindre og udlede godt 85 procent mindre CO2.
- Der skabes plads til det kommende kørestrømsanlæg mellem Holbæk og Kalundborg.
- Der udskiftes 3,4 kilometer skinner og sveller, som en del af sporfornyelsen.
- Der skal også udveksles tre sporskifter samt tre kilometer sporkasse.

Intensivt arbejde på Aarhus Banegård hen over sommeren
Mens sommerstemningen har hersket i Smilets By, har Banedanmark arbejdet intensivt med ombygningen af Aarhus Hovedbanegård, der bl.a. skal have nye, længere perroner, nyt digitalt signalsystem, og som skal elektrificeres, så banen er klar til de nye eltog i slutningen af 2026.

Nu kommer der mere aktivitet på Aarhus H-projektet
Projektet med den store opgradering af Aarhus Hovedbanegård går i efteråret ind i en fase med flere aktiviteter på og omkring byggepladserne. Det kan mærkes i hele området omkring banegården. Få indblik i, hvad det betyder for dig, der går, cykler eller bor i nærheden.

Kom med byggechefen på arbejde
Sommer efter sommer står byggechef Jan Rudebeck i sporene og skifter spor, sveller og skærver. I år er han byggechef på Aarhus Hovedbanegård, hvor han bruger sine mange års erfaring til at bygge banen bedre.

Et hav af minder blev byttet for skinner
Banedanmark inviterede søndag til åben byggeplads på Aarhus Hovedbanegård, hvor aarhusianerne fik et særligt indblik i byggeriet af jernbanen, der netop nu gennemgår en omfattende opgradering. En gammel skinne fra Hovedbanegården blev uddelt i små stykker til aarhusianere med mindeværdige oplevelser fra banen.