Hvad går projektet ud på?
Vi gør Aarhus Hovedbanegård klar til at tage mod fremtidens eltog. Derfor elektrificerer vi alle spor, fornyer og hastighedsopgraderer dem, samt udskifter gamle, analoge signaler med et nyt digitalt signalsystem. Det vil i fremtiden reducere rejsetiden, sikre flere tog til tiden og muliggøre en grønnere togdrift.Projektet består af en række indsatser:
- Aarhus Hovedbanegård: Perronforlængelse, renovering, sporfornyelser, hastighedsopgraderinger samt renovering af Bruuns Bro, hvor vi renoverer undersiden
- Broer: Sænkning af spor under broer for at gøre plads til kørestrøm m.m.
- Elektrificering: Opsætning af køremaster og køreledninger, der sikrer kortere rejsetid og flere tog til tiden
- Digitalisering: Opsætning af nye digitale signaler
- Installation af fiberkabler (FTN Tracé): Føring af kabler, der sikrer konstant kommunikation mellem de fysiske installationer, togcomputeren og kontrolcenter
For at gennemføre renoveringen på kortest mulig tid og med så få forstyrrelser som muligt - samtidig med, at togtrafikken, i reduceret omfang, kan opretholdes i hele projektperioden - gennemføres indsatserne sideløbende i det omfang, det er muligt.
Hvornår finder arbejdet sted?
Arbejdet udføres i perioden fra uge 14 2025 til udgangen af 2026.Hvor foregår arbejdet?
Arbejdet foregår omkring og på Aarhus Hovedbanegård, ca. 4 km på strækningen mod Aalborg og ca. 3 km syd mod Fredericia. Se et oversigtskort over, hvor vi arbejder, og hvor vores arbejds- og depotpladser er placeret i perioden.Hvorfor er projektet vigtigt?
Projektet er det sidste led i elektrificeringen af den jyske hovedstrækning. Når projektet er færdigt, vil det være muligt at indsætte eltog på strækningen mellem København og Aalborg, hvilket vil reducere rejsetiden, sikre flere tog til tiden og muliggøre en mere bæredygtig togdrift.Hvordan påvirker projektet dig som nabo?
Hvis du er nabo til banen, vil du kunne opleve, at vores arbejde er støjende og støvende. Vi kommer til at køre med store arbejdskøretøjer i sporet, og vil desuden køre til og fra vores arbejdspladser med gamle og nye materialer. Vi informerer naboer til banen om arbejdet via brev i e-Boks, fysisk post og pr. sms.Hvordan påvirker projektet dig som togpassager?
Fra uge 14 2025 til udgangen af 2025 spærrer vi spor 4-7. Det vil sige, at alle tog til og fra Aarhus vil ankomme og afgå fra spor 2 og 3. Herefter spærrer vi spor 2-3 og åbner spor 4-7. Det betyder, at togtrafikken reduceres med ca. 50% i hele perioden frem til, at projektet er færdigt i slutningen af 2026.Vi anbefaler alle passagerer at planlægge deres rejse på Rejseplanen, der vil være opdateret.
Projektet i tal

Hold dig opdateret om Aarhus H
Få sidste nyt fra ombygningen af Aarhus Hovedbanegård samt invitationer til aktiviteter og events i forbindelse med byggeriet.
Tilmeld dig Nyt fra Aarhus H
Elektrificeringen af jernbanen
Frem mod 2027 sætter Banedanmark strøm til store dele af banen
Læs om elektrificeringen
Nye signalsystemer
Frem mod 2033 ruller Banedanmark nye digitale signalsystemer ud på hele jernbanen
Læs mere om signalsystemerne
Vi fornyer jernbanen
Banedanmark gennemfører i disse år omfattende fornyelsesprojekter flere steder på jernbanen
Find aktuelt sporarbejde
Nu begynder omfattende ombygning af jernbanen i Aarhus
Den 31. marts går Banedanmark i gang med en omfattende ombygning af jernbanen i Aarhus.

Banedanmark går i foråret i gang med historisk opgradering af jernbanen i Aarhus
Banedanmark har lagt sidste hånd på planlægningen af en omfattende ombygning af jernbanen til, fra og på Aarhus H. Fra uge 14 i 2025 og frem til udgangen af 2026 ombygges spor, perroner, signalsystem og flere broer, og jernbanen gøres klar til at køre eltog.

Høringsnotat om ombygning af Aarhus H
Høring er gennemført i løbet af sommeren 2021. Høringsnotatet fra oktober 2021 er tilgængeligt på hjemmesiden.

Helhedsløsning gør Aarhus H klar til klimavenlige el-tog i 2026
Med elektrificering, hastighedsopgradering og nyt signalsystem er Aarhus H klar til at blive løftet ind i fremtiden.