Aktuelt

Nyt digitalt signalsystem mellem Esbjerg-Lunderskov og Bramming-Tønder

Banedanmark udskifter i disse år de gamle analoge signaler på jernbanen med et nyt digitalt signalsystem. I foråret 2025 tager vi det nye signalsystem i brug mellem Esbjerg-Lunderskov og Bramming-Tønder. De nye digitale signalsystemer vil i de kommende år give flere tog til tiden, bedre trafikinformation og mulighed for flere tog på skinnerne.​

Hvad går projektet ud på?

Som en del af arbejde med at tage det nye signal vi udskifte de gamle vejsignaler, bomme og bomdrev i alle overkørsler på strækningen, så de fungerer sammen med det nye signalsystem. En række overkørsler bliver desuden opgraderet fra advarselsanlæg med klokke og blik til bomanlæg. Derudover skal sporskiftedrevene på ni stationer udskiftes.

Hvornår finder arbejdet sted?

Det nye digitale signalsystem tages i brug i perioden marts-april 2025 og arbejdet foregår i dagtimerne. Vi arbejder både på hverdage og i weekender. Du kan inden længe se en oversigt over, hvor og hvornår vi arbejder, nederst på denne side. Oversigten opdateres løbende.

Hvor foregår arbejdet?

Vi arbejder i alle overkørsler på hele jernbanestrækningen mellem henholdsvis Esbjerg-Lunderskov og Bramming-Tønder. Vi skal desuden arbejde på følgende stationer: Skærbæk, Bredebro, Tønder, Esbjerg, Bramming, Holsted, Vejen, Gredstedbro og Ribe.

Hvorfor er projektet vigtigt?

Udskiftningen er nødvendig, fordi jernbanens analoge signaler er udtjente og langt ud over deres normale levetid. Fejl i de gamle anlæg er desuden den største enkeltstående årsag til forsinkelser på jernbanen. Derfor får jernbanen nu et markant teknologisk løft med udrulningen af det nye digitale signalsystem, hvor tog og skinner udrustes med nyt, teknisk udstyr, som kommunikerer i ét samlet system, der styres fra de to nye trafiktårne i København og Fredericia.

Hvordan påvirker projektet dig som nabo?

Som nabo til de overkørsler og stationer, hvor vi arbejder, vil du kunne opleve støj fra arbejdet og vores maskiner. Vi arbejder både på hverdage og i weekender, men kun i dagtimerne. Det tager typisk 2-4 dage at udskifte signaler og bomme pr. overkørsel, før vi rykker videre på strækningen.

Hvordan påvirker projektet dig som trafikant?

Langt de fleste overkørsler mellem Esbjerg-Lunderskov og Bramming-Tønder vil være åbne for trafik i én vejbane, mens vi arbejder. Du kan inden længe se en vejledende oversigt over de overkørsler, hvor det desværre er nødvendigt at spærre for al gennemkørsel under arbejdet, nederst på denne side. Der vil blive skiltet omkørsel på stedet, hvis det er nødvendigt at spærre en overkørsel.

Hvordan påvirker projektet dig som togpassager?

Der kan ikke køre tog på strækningerne, mens vi tager det nye signalsystem i brug mellem Esbjerg-Lunderskov og Bramming-Tønder. GoCollective og DSB indsætter togbusser. Du kan finde mere information om togbusser på GoCollective hjemmeside: Planlagte trafikændringer - GoCollective og DSBs hjemmeside: DSB | Find din togrejse og pris. Banedanmark anbefaler desuden, at passagererne planlægger rejsen på Rejseplanen.

 

Nyt digitalt signalsystem

Stopskilt ved Lellinge

Fra analoge signaler til nyt digitalt signalsystem

Der går flere års planlægning og forberedelse forud, når et helt nyt signalsystem skal installeres, integreres og tages i brug på fjernbanen.

Læs om overgangen
Balise

Nyt udstyr i sporet

For at gøre banen klar til det nye signalsystem skal Banedanmark installere nyt teknisk udstyr og opgradere/udskifte dele af det eksisterende udstyr.

Læs om udstyret i sporet
I førerrummet

Nyt udstyr i togene

Med det nye system modtager lokomotivføreren signalet direkte på en skærm i førerrummet via radiokommunikation. Det kræver nyt udstyr i alle tog på fjernbanen.

Læs om udstyret i togene

Mere fra Signalprogrammet

18.06.2024
En overkørsel i Knabstrup får nye bomme og varslingsanlæg som forberedelse til udrulning af nyt signalsystem.

Banedanmark udskifter 17 overkørsler mellem Roskilde og Kalundborg

17 overkørsler på Nordvestbanen får i år nye bomme og varslingsanlæg som forberedelse af nyt signalsystem.

14.05.2024
Markerboard fra Ny Bane København-Ringsted

Ny udrulningsplan på plads for det digitale signalsystem i Østdanmark

Banedanmark og Alstom har nu udarbejdet en ny tidsplan for udrulningen af nyt signalsystem i Østdanmark

03.04.2024
90-års fødselsdag for S-banen

90-årig S-bane er i sit livs form

Den 3. april fylder hovedstadsområdets trafikale livsnerve 90 år.

17.05.2023
S-tog ved Dybbølsbro

Derfor er nyt signalsystem på S-banen blevet en succes

Fagbladet Ingeniøren har været en tur med S-toget fra København for at høre om det nye signalsystem (CBTC).

02.05.2023
Nyt signalsystem i Jylland. Tog og stopskilt.

Nyt signalsystem Holstebro/Herning-Skjern-Esbjerg

Fra midten af maj til midten af juni 2023 tog Banedanmark et nyt, digitalt signalsystem i brug i det vestlige Jylland.

27.02.2023
Sporfornyelse

Fremtidens grønne bane får masser af nye spor i 2023

I 2023 fornyer Banedanmark sporene flere steder på den travle jernbanestrækning mellem landsdelene.

27.02.2023
S-tog nær Dybbølsbro Station

Nyt signalsystem giver færre fejl og forbedrer S-banens punktlighed

Antallet af forsinkelser på S-banen, som Banedanmark er ansvarlige for, er faldet.

13.12.2022
Samtlige tog skal udrustes med nyt teknisk udstyr

Spor, strøm og signaler til fremtidens grønne bane

I 2022 er Danmark kommet endnu et stort skridt nærmere fremtidens grønne og attraktive jernbane.

26.09.2022
S-tog ved Dybbølsbro

Nu kører hele S-banen på nyt digitalt signalsystem

Banedanmark har nu taget det nye, digitale signalsystem i brug på hele S-banen.

15.06.2022
Dronefoto af Køge Nord Station april 2023

Nyt signalsystem mellem Vigerslev og Ringsted

Banedanmark tog et nyt, digitalt signalsystem mellem Vigerslev i Valby og Ringsted i brug i marts 2023.

06.05.2022
 ""

To jyske strækninger opgraderes med nyt signalsystem

I august 2022 får strækningerne Vejle-Holstebro og Herning-Skanderborg et nyt, digitalt signalsystem.

28.04.2022

Mere end 2.500 personer er nu oplært i nye signalsystemer

Banedanmark er nu over halvvejs i indsatsen med at uddanne bl.a. lokomotivførere og trafikledere i at bruge nye, digitale signalsystemer.

25.03.2022

Nyt signalsystem testes på den sydlige del af S-banen

Inden hele S-banen senere på året kan overgå til et nyt, digitalt signalsystem, skal det testes på de tre sidste linjer.

14.03.2022
Nyt bomanlæg med digitale højtalere.

Nyt signalsystem mellem Holstebro og Vejle samt Herning og Skanderborg

I august 2022 overgik strækningerne Vejle-Holstebro og Herning-Skanderborg til det nye, digitale signalsystem.

17.01.2022
S-tog kører på banen nær København H

S-banen i Indre København tager et teknologisk kvantespring

Et nyt, intelligent signalsystem er nu taget i brug på S-banen i det centrale København.

14.01.2022
S tog kører forbi perron med skygger af passager der står og venter

Nu bliver Københavns trafikale hjerte digitalt

På S-banen i det indre København er Banedanmark klar til at tage et nyt, intelligent signalsystem i brug.