I den kommende måned gøres jernbanen klar til nyt digitalt signalsystem

Fra 21. marts til 22. april gøres flere strækninger i Syd- og Sønderjylland klar til det nye digitale signalsystem. Det betyder, at flere strækninger i perioden er lukket.
Inden længe overgår strækningerne Bramming-Tønder og Esbjerg-Lunderskov til at køre på det nye digitale signalsystem. Signalsystemet afløser de gamle nedslidte sikringsanlæg og vil på sigt give flere tog til tiden og en mere stabil og effektiv togdrift.
I den kommende måned er der derfor masser af aktivitet omkring jernbanen, så det nye system kan tages i brug. Det betyder, at strækningen fra grænsen ved Tønder til Ribe vil være helt lukket for trafikken mellem den 21. marts og den 22. april. Strækningerne Ribe-Bramming og Esbjerg-Lunderskov er lukkede fra den 11. april til den 22. april.
Arbejderne er nødvendige for at nå det sidste stykke vej hen til målstregen, siger områdechef i Banedanmark, Mads Søndergaard Petersen:
”Det er et kæmpestort og komplekst arbejde, som vi har forberedt i de foregående år, og nu sætter vi slutspurten ind. Det indebærer, at vi udskifter sporskifter på ni stationer og skifter udstyr i 48 overkørsler. Derefter følger en testfase, inden vi endelig kan tænde det nye signalsystem den 22. april. Med al den aktivitet i sporet er det ikke muligt at køre tog samtidig, siger Mads Søndergaard Petersen.
I perioden, hvor banen er spærret, kører der i stedet togbusser. Ud over spærringerne på jernbanen vil vejtrafikken også flere steder være påvirket, når alle overkørsler på strækningerne skal ombygges.
”Jeg har fuld forståelse for, at det kan være træls med togbusser, men vi gør, hvad vi kan for at gøre perioden så kort som muligt. Derfor arbejder vores leverandører både på hverdage og i weekender. Når vi er færdige med arbejdet, er der ingen tvivl om, at det nye signalsystem på sigt vil give færre signalfejl og forsinkelser på jernbanen, men erfaringsmæssigt vil der være en periode med ”børnesygdomme”, lige efter systemet er taget i brug” siger Mads Søndergaard Petersen.
Passagerer opfordres i perioden, hvor der arbejdes på strækningerne, til at planlægge rejsen på Rejseplanen.
Læs mere om Banedanmarks nye digitale signalsystem
Fakta
- Der arbejdes og kører ingen tog mellem Tønder og Ribe fra 21. marts til 22. april.
- Der arbejdes og kører ingen tog på strækningerne Esbjerg-Lunderskov og Bramming-Ribe fra 11. april til 22. april.
- Der udføres arbejde på følgende stationer: Skærbæk, Bredebro, Tønder, Esbjerg, Bramming, Holsted, Vejen, Gredstedbro og Ribe.
- 48 overkørsler får udskiftet varslingsanlægget.

Ny udrulningsplan for det digitale signalsystem i Østdanmark
Banedanmark og leverandøren Alstom har udarbejdet en ny tidsplan for det nye signalsystem i Østdanmark
Læs hvorfor
Fordelene ved det nye signalsystem
Der er flere fordele ved at få det nye signalsystem på fjernbanen
Læs om fordelene
Moderne trafikstyring
Læs mere om den nye digitale trafikstyring i Danmark
Læs om moderne trafikstyring
Nye spor klar mellem Skjern og Holstebro
Banedanmark har fornyet og opgraderet jernbanen mellem Skjern og Holstebro, og banen er klar til at tage imod passagererne igen.

Fortidsminder udskyder perronfornyelse
Fund fra bronzealderen er dukket op på Banedanmarks byggeplads ved Kvissel Station. For at give tid og plads til de arkæologiske udgravninger ombygger Banedanmark derfor først perronerne til næste år.

EU sender 145 millioner kroner til nyt signalsystem på Fyn
Banedanmark har fået tildelt 19,3 millioner euro til at udrulle nyt digitalt signalsystem fra Korsør til Middelfart.

Sporfornyelse påvirker trafikken på travl strækning
Banedanmark fornyer sporene mellem Høje Taastrup og Roskilde, og det kan desværre mærkes på den travle strækning.