Aktuelt

Nyt digitalt signalsystem mellem Esbjerg-Lunderskov og Bramming-Tønder

Banedanmark udskifter i disse år de gamle analoge signaler på jernbanen med et nyt digitalt signalsystem. I foråret 2025 tager vi det nye signalsystem i brug mellem Esbjerg-Lunderskov og Bramming-Tønder. De nye digitale signalsystemer vil i de kommende år give flere tog til tiden, bedre trafikinformation og mulighed for flere tog på skinnerne.​

Hvad går projektet ud på?

Som en del af arbejde med at tage det nye signal vi udskifte de gamle vejsignaler, bomme og bomdrev i alle overkørsler på strækningen, så de fungerer sammen med det nye signalsystem. En række overkørsler bliver desuden opgraderet fra advarselsanlæg med klokke og blik til bomanlæg. Derudover skal sporskiftedrevene på ni stationer udskiftes.

Hvornår finder arbejdet sted?

Det nye digitale signalsystem tages i brug i perioden marts-april 2025 og arbejdet foregår i dagtimerne. Vi arbejder både på hverdage og i weekender. Du kan inden længe se en oversigt over, hvor og hvornår vi arbejder, nederst på denne side. Oversigten opdateres løbende.

Hvor foregår arbejdet?

Vi arbejder i alle overkørsler på hele jernbanestrækningen mellem henholdsvis Esbjerg-Lunderskov og Bramming-Tønder. Vi skal desuden arbejde på følgende stationer: Skærbæk, Bredebro, Tønder, Esbjerg, Bramming, Holsted, Vejen, Gredstedbro og Ribe.

Hvorfor er projektet vigtigt?

Udskiftningen er nødvendig, fordi jernbanens analoge signaler er udtjente og langt ud over deres normale levetid. Fejl i de gamle anlæg er desuden den største enkeltstående årsag til forsinkelser på jernbanen. Derfor får jernbanen nu et markant teknologisk løft med udrulningen af det nye digitale signalsystem, hvor tog og skinner udrustes med nyt, teknisk udstyr, som kommunikerer i ét samlet system, der styres fra de to nye trafiktårne i København og Fredericia.

Hvordan påvirker projektet dig som nabo?

Som nabo til de overkørsler og stationer, hvor vi arbejder, vil du kunne opleve støj fra arbejdet og vores maskiner. Vi arbejder både på hverdage og i weekender, men kun i dagtimerne. Det tager typisk 2-4 dage at udskifte signaler og bomme pr. overkørsel, før vi rykker videre på strækningen.

Hvordan påvirker projektet dig som trafikant?

Langt de fleste overkørsler mellem Esbjerg-Lunderskov og Bramming-Tønder vil være åbne for trafik i én vejbane, mens vi arbejder. Du kan inden længe se en vejledende oversigt over de overkørsler, hvor det desværre er nødvendigt at spærre for al gennemkørsel under arbejdet, nederst på denne side. Der vil blive skiltet omkørsel på stedet, hvis det er nødvendigt at spærre en overkørsel.

Hvordan påvirker projektet dig som togpassager?

Der kan ikke køre tog på strækningerne, mens vi tager det nye signalsystem i brug mellem Esbjerg-Lunderskov og Bramming-Tønder. GoCollective og DSB indsætter togbusser. Du kan finde mere information om togbusser på GoCollective hjemmeside: Planlagte trafikændringer - GoCollective og DSBs hjemmeside: DSB | Find din togrejse og pris. Banedanmark anbefaler desuden, at passagererne planlægger rejsen på Rejseplanen.

 

Nyt digitalt signalsystem

Stopskilt ved Lellinge

Fra analoge signaler til nyt digitalt signalsystem

Der går flere års planlægning og forberedelse forud, når et helt nyt signalsystem skal installeres, integreres og tages i brug på fjernbanen.

Læs om overgangen
Balise

Nyt udstyr i sporet

For at gøre banen klar til det nye signalsystem skal Banedanmark installere nyt teknisk udstyr og opgradere/udskifte dele af det eksisterende udstyr.

Læs om udstyret i sporet
I førerrummet

Nyt udstyr i togene

Med det nye system modtager lokomotivføreren signalet direkte på en skærm i førerrummet via radiokommunikation. Det kræver nyt udstyr i alle tog på fjernbanen.

Læs om udstyret i togene

Mere fra Signalprogrammet