Afsluttet

Nyt digitalt signalsystem mellem Esbjerg-Lunderskov og Bramming-Tønder

I foråret 2025 tog vi det nye signalsystem i brug mellem Esbjerg-Lunderskov og Bramming-Tønder.

  • Hvad gik projektet ud på?

    Inden vi kunne tage det nye signalsystem i brug, skulle vi udskifte de gamle vejsignaler, bomme og bomdrev i alle overkørsler på strækningen, så de fungerer sammen med det nye signalsystem. En række overkørsler blev desuden opgraderet fra advarselsanlæg med klokke og blink til bomanlæg. Derudover blev sporskiftedrevene på ni stationer udskiftet.
  • Hvornår fandt arbejdet sted?

    Det nye digitale signalsystem blev taget i brug i perioden marts-april 2025.
  • Hvor foregik arbejdet?

    Vi arbejdede i alle overkørsler på hele jernbanestrækningen mellem henholdsvis Esbjerg-Lunderskov og Bramming-Tønder og på følgende stationer: Skærbæk, Bredebro, Tønder, Esbjerg, Bramming, Holsted, Vejen, Gredstedbro og Ribe.
  • Hvorfor har projektet været vigtigt?

    Udskiftningen har været nødvendig, fordi jernbanens analoge signaler er udtjente og langt ud over deres normale levetid. Fejl i de gamle anlæg er desuden den største enkeltstående årsag til forsinkelser på jernbanen. Derfor har jernbanen nu fået et markant teknologisk løft med udrulningen af det nye digitale signalsystem, hvor tog og skinner udrustes med nyt, teknisk udstyr, som kommunikerer i ét samlet system, der styres fra de to nye trafiktårne i København og Fredericia.
Jernbaneoverkørsel_Bramming_Tønder
Video

Nu er yderligere to jyske jernbaner digitale

De gamle, udtjente signaler mellem Esbjerg-Lunderskov og Bramming-Tønder er gået på pension.

Jernbanen i Sydvestjylland kører nu på det nye digitale signalsystem. 

Nyt digitalt signalsystem

Stopskilt ved Lellinge

Fra analoge signaler til nyt digitalt signalsystem

Der går flere års planlægning og forberedelse forud, når et helt nyt signalsystem skal installeres, integreres og tages i brug på fjernbanen.

Læs om overgangen
Balise

Nyt udstyr i sporet

For at gøre banen klar til det nye signalsystem skal Banedanmark installere nyt teknisk udstyr og opgradere/udskifte dele af det eksisterende udstyr.

Læs om udstyret i sporet
I førerrummet

Nyt udstyr i togene

Med det nye system modtager lokomotivføreren signalet direkte på en skærm i førerrummet via radiokommunikation. Det kræver nyt udstyr i alle tog på fjernbanen.

Læs om udstyret i togene

Mere fra Signalprogrammet