Derfor er nyt signalsystem på S-banen blevet en succes
Fagbladet Ingeniøren har været en tur med S-toget fra København for at høre om det nye signalsystem. Under turen forklarede signaldirektør Janus Steen Møller om, hvorfor digitaliseringen af S-banen er blevet en stor succes.
I september 2022 blev signalsystemet taget i brug på de sidste strækninger af S-banen og afløste det gamle, analoge signalsystem. Det nye system, CBTC, er baseret på radiokommunikation mellem trafikstyringen og toget og har sikret en historisk høj punktlighed på S-banen - 96,5 procent.
”I bund og grund er det her en komplet digitalisering af S-banen, som passagererne nu kan mærke fordelene ved. Det har naturligvis været en stor opgave, som også har krævet, at Banedanmark har måtte transformere sig selv for at kunne høste gevinsterne,« siger Janus Steen Møller til Ingeniøren.
Artiklen fortæller, at det har været et stort og komplekst arbejde at udrulle CBTC på hele S-banen. Banedanmark og vores leverandør, Siemens har blandt andet installeret over 1.000 akseltællere og over 3.750 baliser. Mere end 1.000 trafikstyringsmedarbejdere, lokomotivførere og vedligeholdelsesfolk er blevet uddannet i det nye system, siden udrulningen af CBTC begyndte i 2016, og der er kommet nye skærme i førerrummet med software fra det nye it-system.
”Ud over de tusindvis af baliser og akseltællere installeret langs jernbanen har vi også opsat radiomaster for hver 400 meter, der via trådløs teknologi sender signal til togets CBTC-computer. Derudover er der opsat 37 teknikhytter, som hjælper med at transmittere data til fjernstyringscentralen i Trafiktårn Øst, hvorfra togene styres. Det gør, at vi nøjagtigt kan triangulere togets placering og øge kapaciteten på S-togsbanen,” forklarer Janus Steen Møller.
Gevinsterne er færre forsinkelser og større punktlighed, fordi togene nu kan køre tættere på hinanden.
Her kan du læse hele artiklen ”Med i S-togets førerrum: Her blev det nye signalsystem en succes”, som kræver at du har abonnement på Ingeniøren.dk.
Ny jernbanebro over Guldborg Sund på plads
I september blev den nye broklap monteret på udvidelsen af Kong Frederik IX’s bro, og i oktober er de 11 broelementer et efter et blevet lagt på plads på bropillerne i Guldborg Sund. Dermed er vi nu kommet et stort skridt nærmere en ny, klimavenlig togforbindelse mellem Danmark og Europa.
Aarhus Helhedsløsning bevæger sig væk fra banegården
I starten af november tog Banedanmark fat på anden etape af Aarhus Helhedsløsning. Nu skal sporene uden for Banegraven bygges om.
Jernbanestrækninger er ikke i risiko for at lukke
Banedanmark investerer og vil også i de kommende år investere i vedligehold og fornyelse af jernbanen, og der er ikke strækninger i Danmark, der er så nedslidte, at de risikerer lukning inden for få år.
Byggeriet på Aarhus H: Så langt er vi nået på et halvt år
Hovedbanegården i Aarhus gennemgår i øjeblikket en stor forvandling med nye, længere perroner, nyt digitalt signalsystem og elektrificering.