Derfor er nyt signalsystem på S-banen blevet en succes
Fagbladet Ingeniøren har været en tur med S-toget fra København for at høre om det nye signalsystem (CBTC).
Fagbladet Ingeniøren har været en tur med S-toget fra København for at høre om det nye signalsystem. Under turen forklarede signaldirektør Janus Steen Møller om, hvorfor digitaliseringen af S-banen er blevet en stor succes.
I september 2022 blev signalsystemet taget i brug på de sidste strækninger af S-banen og afløste det gamle, analoge signalsystem. Det nye system, CBTC, er baseret på radiokommunikation mellem trafikstyringen og toget og har sikret en historisk høj punktlighed på S-banen - 96,5 procent.
”I bund og grund er det her en komplet digitalisering af S-banen, som passagererne nu kan mærke fordelene ved. Det har naturligvis været en stor opgave, som også har krævet, at Banedanmark har måtte transformere sig selv for at kunne høste gevinsterne,« siger Janus Steen Møller til Ingeniøren.
Artiklen fortæller, at det har været et stort og komplekst arbejde at udrulle CBTC på hele S-banen. Banedanmark og vores leverandør, Siemens har blandt andet installeret over 1.000 akseltællere og over 3.750 baliser. Mere end 1.000 trafikstyringsmedarbejdere, lokomotivførere og vedligeholdelsesfolk er blevet uddannet i det nye system, siden udrulningen af CBTC begyndte i 2016, og der er kommet nye skærme i førerrummet med software fra det nye it-system.
”Ud over de tusindvis af baliser og akseltællere installeret langs jernbanen har vi også opsat radiomaster for hver 400 meter, der via trådløs teknologi sender signal til togets CBTC-computer. Derudover er der opsat 37 teknikhytter, som hjælper med at transmittere data til fjernstyringscentralen i Trafiktårn Øst, hvorfra togene styres. Det gør, at vi nøjagtigt kan triangulere togets placering og øge kapaciteten på S-togsbanen,” forklarer Janus Steen Møller.
Gevinsterne er færre forsinkelser og større punktlighed, fordi togene nu kan køre tættere på hinanden.
Her kan du læse hele artiklen ”Med i S-togets førerrum: Her blev det nye signalsystem en succes”, som kræver at du har abonnement på Ingeniøren.dk.
14.01.2025
Banedanmarks overvågningssystem fanger dæmningsskred i tidligt stadie ved Funder
Strækningen mellem Engesvang og Silkeborg vil være spærret de næste fire uger. Banedanmark udbedrer et begyndende dæmningsskred efter varsling fra intelligent sensorsystem.
16.12.2024
Nu kan du køre med klimavenlige eltog mellem Holbæk og København
DSB's passagerer kan nu sætte sig til rette i eltog, efter at Banedanmark har elektrificeret strækningen mellem Holbæk-Roskilde.
13.12.2024
Sådan blev banen bedre i 2024
I begyndelsen af december kunne Banedanmark afslutte det sidste af årets store sporarbejder. Det markerede samtidig afslutningen på et særdeles travlt år på jernbanen, hvor der er blevet fornyet, digitaliseret og elektrificeret i stor stil landet over. Tag med på en rundtur til årets projekter på jernbanen.
09.12.2024
Rigsrevisionen offentliggør beretning om Banedanmarks Signalprogram
Rigsrevisionen har i dag offentliggjort en rapport, der omhandler sikkerheden omkring det nye digitale signalsystem.