Med det nye system modtager lokomotivføreren signalet direkte på en skærm i førerrummet via radiokommunikation. Det betyder, at de fysiske signaler, som du i dag kan se langs jernbanen i form af små trafiklys bliver overflødige. Med det nye signalsystem vil meget af det udstyr, som ellers har været en fast del af jernbanen, forsvinde.
Det nye, radiobaserede togkontrolsystem, som er baseret på den nye generation af de europæiske specifikationer (baseline 3), vil gøre det muligt at køre flere tog med kortere mellemrum. Det skyldes, at signalafsnittene i sporet kan gøres kortere, når der ikke skal opsættes fysiske signaler for hvert afsnit.
Det vil fortsat være lokomotivføreren, som styrer toget. Togkontrolsystemet overvåger blot, om føreren faktisk kører efter signalerne. Hvis der køres for hurtigt eller frem for rødt signal, stopper systemet toget.
Oversættelse fra gammelt til nyt
I udrulningsfasen vil der være mange tog, som skal kunne køre fra strækninger med gammelt signalsystem over på strækninger med ny signalteknologi. For at gøre dette muligt, er der udviklet et oversættelsesmodul, kaldet STM (Specific Transmission Module), der sikrer, at tog udrustet med ETCS kan køre på strækninger med det nuværende danske togkontrolsystem (ATC).
Banedanmark er nået i mål med tog nummer 150, som nu er klar til at køre med det nye signalsystem i intercity- og regionaltrafikken.
Det nye togradiosystem - GSM-R
Banedanmark er også i gang med at udskifte det nedslidte togradiosystem med et system, der er baseret på den europæiske standard GSM-R (Global System for Mobile Communications - Railway).

Digitale signaler på fjernbanen
Banedanmark er i øjeblikket i fuld gang med at etablere fjernbanens nye signalsystem, ERTMS.
Læs mere om ERTMS
Digitale signaler på S-banen
Banedanmark har udskiftet S-banens gamle analoge signaler med et nyt digitalt signalsystem.
Læs mere om signalsystemet
Moderne trafikstyring
Læs mere om den nye digitale trafikstyring i Danmark
Læs om moderne trafikstyring
16 sønderjyske overkørsler bliver opgraderet med bomme i forbindelse med nyt signalsystem
Der er bedre forhold på vej til trafikanter, som skal krydse jernbanen mellem Bramming og Tønder. I forbindelse med det nye digitale signalsystem opgraderes en lang række overkørsler.

Nu begynder omfattende ombygning af jernbanen i Aarhus
Den 31. marts går Banedanmark i gang med en omfattende ombygning af jernbanen i Aarhus.

Banedanmark forbereder det nye signalsystem på Svendborgbanen
Banedanmark er gået i gang med at gøre Svendborgbanen klar til at få nyt digitalt signalsystem.

I den kommende måned gøres jernbanen klar til nyt digitalt signalsystem
Fra 21. marts til 22. april gøres flere strækninger i Syd- og Sønderjylland klar til det nye digitale signalsystem.