Med det nye system modtager lokomotivføreren signalet direkte på en skærm i førerrummet via radiokommunikation. Det betyder, at de fysiske signaler, som du i dag kan se langs jernbanen i form af små trafiklys bliver overflødige. Med det nye signalsystem vil meget af det udstyr, som ellers har været en fast del af jernbanen, forsvinde.
Det nye, radiobaserede togkontrolsystem, som er baseret på den nye generation af de europæiske specifikationer (baseline 3), vil gøre det muligt at køre flere tog med kortere mellemrum. Det skyldes, at signalafsnittene i sporet kan gøres kortere, når der ikke skal opsættes fysiske signaler for hvert afsnit.
Det vil fortsat være lokomotivføreren, som styrer toget. Togkontrolsystemet overvåger blot, om føreren faktisk kører efter signalerne. Hvis der køres for hurtigt eller frem for rødt signal, stopper systemet toget.
Oversættelse fra gammelt til nyt
I udrulningsfasen vil der være mange tog, som skal kunne køre fra strækninger med gammelt signalsystem over på strækninger med ny signalteknologi. For at gøre dette muligt, er der udviklet et oversættelsesmodul, kaldet STM (Specific Transmission Module), der sikrer, at tog udrustet med ETCS kan køre på strækninger med det nuværende danske togkontrolsystem (ATC).
Banedanmark er nået i mål med tog nummer 150, som nu er klar til at køre med det nye signalsystem i intercity- og regionaltrafikken.
Det nye togradiosystem - GSM-R
Banedanmark er også i gang med at udskifte det nedslidte togradiosystem med et system, der er baseret på den europæiske standard GSM-R (Global System for Mobile Communications - Railway).
Digitale signaler på fjernbanen
Banedanmark er i øjeblikket i fuld gang med at etablere fjernbanens nye signalsystem, ERTMS.
Læs mere om ERTMSDigitale signaler på S-banen
Banedanmark har udskiftet S-banens gamle analoge signaler med et nyt digitalt signalsystem.
Læs mere om signalsystemetModerne trafikstyring
Læs mere om den nye digitale trafikstyring i Danmark
Læs om moderne trafikstyringBanedanmark udskifter 17 overkørsler mellem Roskilde og Kalundborg
17 overkørsler på Nordvestbanen får i år nye bomme og varslingsanlæg som forberedelse af nyt signalsystem.
Ny udrulningsplan på plads for det digitale signalsystem i Østdanmark
Banedanmark og Alstom har nu udarbejdet en ny tidsplan for udrulningen af nyt signalsystem i Østdanmark
90-årig S-bane er i sit livs form
Den 3. april fylder hovedstadsområdets trafikale livsnerve 90 år.
Derfor er nyt signalsystem på S-banen blevet en succes
Fagbladet Ingeniøren har været en tur med S-toget fra København for at høre om det nye signalsystem (CBTC).