Banedanmark er i fuld gang med at skifte de gamle signalanlæg på jernbanen ud med nye, digitale signalsystemer. De nye digitale signalsystemer vil i de kommende år give flere tog til tiden, bedre trafikinformation og mulighed for flere tog på skinnerne.
Frem mod 2033 skifter Banedanmark alle de gamle, analoge signaler langs hele jernbanenettet ud med nye, avancerede signalsystemer. De nye systemer bygger på ny digital teknologi og bliver rullet ud på både fjernbanen og S-banen – i alt mere end 2.600 kilometer. Danmark er det første land i Europa, som udruller digitale signalsystemer i hele landet.
Udrulningen af de nye systemer vil give jernbanen et markant teknologisk løft. Dermed spiller de nye signalsystemer ikke alene en vigtig rolle i forhold til at gøre jernbanen klar til fremtiden, men de baner også vejen for at elektrificere jernbanen, så togdriften kan blive endnu mere klima- og miljøvenlig.
Udrulningen af de nye signalsystemer vil have en række fordele, og det vil passagererne kunne mærke efterhånden, som de nye signaler bliver taget i brug på flere og flere strækninger.
På S-banen er formålet at skabe en mere stabil togdrift og flere tog til tiden.
Fordele ved de nye signaler på fjernbanen:
- Flere tog til tiden
- Hurtigere tog
- Bedre trafikstyring
- Bedre trafikinformation
- En fremtidssikret jernbane til digital tidsalder
Ny udrulningsplan for det digitale signalsystem i Østdanmark
Banedanmark og leverandøren Alstom har udarbejdet en ny tidsplan for det nye signalsystem i Østdanmark
Læs hvorforFordelene ved det nye signalsystem
Der er flere fordele ved at få det nye signalsystem på fjernbanen
Læs om fordeleneModerne trafikstyring
Læs mere om den nye digitale trafikstyring i Danmark
Læs om moderne trafikstyringDigitale signaler på fjernbanen
Banedanmark er i øjeblikket i fuld gang med at etablere fjernbanens nye signalsystem, ERTMS.
Læs mere om ERTMSDigitale signaler på S-banen
Banedanmark har udskiftet S-banens gamle analoge signaler med et nyt digitalt signalsystem.
Læs mere om signalsystemetBanedanmark udskifter 17 overkørsler mellem Roskilde og Kalundborg
17 overkørsler på Nordvestbanen får i år nye bomme og varslingsanlæg som forberedelse af nyt signalsystem.
Ny udrulningsplan på plads for det digitale signalsystem i Østdanmark
Banedanmark og Alstom har nu udarbejdet en ny tidsplan for udrulningen af nyt signalsystem i Østdanmark
90-årig S-bane er i sit livs form
Den 3. april fylder hovedstadsområdets trafikale livsnerve 90 år.
Derfor er nyt signalsystem på S-banen blevet en succes
Fagbladet Ingeniøren har været en tur med S-toget fra København for at høre om det nye signalsystem (CBTC).
Fremtidens grønne bane får masser af nye spor i 2023
I 2023 fornyer Banedanmark sporene flere steder på den travle jernbanestrækning mellem landsdelene.
Nyt signalsystem giver færre fejl og forbedrer S-banens punktlighed
Antallet af forsinkelser på S-banen, som Banedanmark er ansvarlige for, er faldet.
Spor, strøm og signaler til fremtidens grønne bane
I 2022 er Danmark kommet endnu et stort skridt nærmere fremtidens grønne og attraktive jernbane.
Nu kører hele S-banen på nyt digitalt signalsystem
Banedanmark har nu taget det nye, digitale signalsystem i brug på hele S-banen.
To jyske strækninger opgraderes med nyt signalsystem
I august 2022 får strækningerne Vejle-Holstebro og Herning-Skanderborg et nyt, digitalt signalsystem.
Mere end 2.500 personer er nu oplært i nye signalsystemer
Banedanmark er nu over halvvejs i indsatsen med at uddanne bl.a. lokomotivførere og trafikledere i at bruge nye, digitale signalsystemer.
Nyt signalsystem testes på den sydlige del af S-banen
Inden hele S-banen senere på året kan overgå til et nyt, digitalt signalsystem, skal det testes på de tre sidste linjer.
S-banen i Indre København tager et teknologisk kvantespring
Et nyt, intelligent signalsystem er nu taget i brug på S-banen i det centrale København.