Fremtidens trafikstyring

To nye trafiktårne vil afløse de eksisterende kommandoposter og fjernstyringscentraler

I takt med at Banedanmark udskifter de gamle analoge signaler med ny digital teknologi bliver styringen og overvågningen af togtrafikken samlet i to centrale kontrolcentre:  Trafiktårn Øst i København og Trafiktårn Vest i Fredericia.  De to trafiktårne afløser 13 eksisterende kommandoposter og fjernstyringscentraler, der er fordelt over hele landet. 


Togtrafikken på S-banen styres i dag fra Trafiktårn Øst ved Dybbølsbro i København, og det samme gælder togtrafikken den del af togtrafikken i Østdanmark, der er overgået til det nye digitale signalsystem. I Jylland styres den del af togtrafikken der kører på det nye digitale signalsystem fra Trafiktårn Vest, lige syd for Fredericia Station.

Rammer for trafikstyringen 
Togene styres 24/7, 365 dage om året, og de to nye centraler er arbejdsplads for flere hundrede medarbejdere, der også arbejder i skiftehold.

Banedanmark var bygherre på opførelsen, og både arkitektur og indretning har fokus på at skabe gode rammer om trafikstyringen.

Tårnenes runde form er med til at give medarbejderne helt frit udsyn. De centrale kontrolrum i tårnene er bygget i dobbelt loftshøjde så varme kan stige til vejrs, og rummene kan beholde en behagelig temperatur. Det flettede murværk for vinduerne bryder lyset, så det er godt at arbejde i, og medarbejderne kan fra det runde tårn følge med i døgnets gang.

Design
Trafiktårn Øst og Trafiktårn Vest er tegnet af Tranberg Arkitekter.

Nedenfor finder du billeder af trafiktårnet indefra og udefra.

Trafiktårn Vest og Trafiktårn Øst

Uddan dig til trafikleder i Banedanmark

::

Vi søger trafikledere

Vær med til at styre togtrafikken, så tusindvis af mennesker hver dag kommer frem med en klimavenlig transport.

Bliv trafikleder
""

Digitale signaler på fjernbanen

Banedanmark er i øjeblikket i fuld gang med at etablere fjernbanens nye signalsystem, ERTMS.

Læs mere om ERTMS
""

Digitale signaler på S-banen

Banedanmark har udskiftet S-banens gamle analoge signaler med et nyt digitalt signalsystem.

Læs mere om signalsystemet