Den digitale S-bane

Siden 2022 har S-banen kørt på det nye digitale signalsystem CBTC. 

Banedanmark har udskiftet S-banens gamle analoge signaler med et nyt digitalt signalsystem. 


I perioden fra 2016 til 2022 blev S-banens gamle analoge signalsystem udskiftet med et nyt, moderne computerstyret signalsystem. Udskiftningen var nødvendig, fordi den gamle analoge signalteknologi var slidt ned og medførte stadig flere forsinkelser.

Det nye digitale signalsystem vil være årsag til færre forsinkelser, give bedre mulighed for at styre trafikken og tillade trafiklederne at reagere hurtigere på hændelser, så der fortsat kan sikres en robust, stabil og pålidelig togtrafik på S-banen. Det vil gøre det endnu mere attraktivt at tage toget i stedet for bilen, og det er vigtigt for både den grønne omstilling og for at begrænse trængslen. 

Hillerød-Jægersborg (2016) var den første strækning med det nye signalsystem på S-banen. Strækningen blev valgt som den første, fordi strækningens gamle signalsystem var det ældste på S-banen og togkontrolsystemet; såkaldt forenklet HKT, var mere simpelt end på resten af S-banen. 

Kendt teknologi 

Det nye signalsystem er baseret på det såkaldte Communication Based Train Control (CBTC). Systemet er den nyeste generation af signalsystemer til bybaner. Der er allerede tilsvarende systemer i drift flere steder i verden herunder New York, Paris, London og Madrid. Så systemet er en kendt og afprøvet teknologi, men er blevet tilpasset danske forhold.

Teknologien i det nye signalsystem har blandt andet betydet, at de traditionelle signaler langs sporet forsvinder. Lokoføreren får nu signalet direkte ind på en skærm i førerhuset i toget via radiosignaler.  Desuden betyder den nye teknologi, at der er være langt mindre udstyr i og omkring sporene, end der var i den gamle analoge signalteknologi.  

Se kort over udrulningen af det nye digitale signalsystem 2016-2022: Kortet i PDF-format.
Infografik-CBTC

Sådan virker S-banens nye signalsystem

Bliv klogere på den digitale teknologi bag S-banens nye signalsystem, CBTC.

Se grafik
CBTC s-tog

Kompleks overgang til S-banens nye signalsystem

Arbejdet med, at installere og integrere S-banens nye digitale signalsystem, krævede flere års planlægning og forberedelse, før det kunne tages i brug.

Læs om overgangen

Nyheder om det nye digitale signalsystem

27.03.2025
Nye overkørsler.

16 sønderjyske overkørsler bliver opgraderet med bomme i forbindelse med nyt signalsystem

Der er bedre forhold på vej til trafikanter, som skal krydse jernbanen mellem Bramming og Tønder. I forbindelse med det nye digitale signalsystem opgraderes en lang række overkørsler.

24.03.2025
Sporene ved Aarhus H set fra luften

Nu begynder omfattende ombygning af jernbanen i Aarhus

Den 31. marts går Banedanmark i gang med en omfattende ombygning af jernbanen i Aarhus.

20.03.2025
Jernbanedæmning

Banedanmark forbereder det nye signalsystem på Svendborgbanen

Banedanmark er gået i gang med at gøre Svendborgbanen klar til at få nyt digitalt signalsystem.

14.03.2025
Udsyn fra førerrummet  i et tog

I den kommende måned gøres jernbanen klar til nyt digitalt signalsystem

Fra 21. marts til 22. april gøres flere strækninger i Syd- og Sønderjylland klar til det nye digitale signalsystem.

25.02.2025
Banen over å

Banedanmark opdaterer signalsystemet i Østdanmark

Fra 28. februar til 3. marts kører der ikke tog på strækninger med det nye signalsystem på Sjælland.

18.06.2024
En overkørsel i Knabstrup får nye bomme og varslingsanlæg som forberedelse til udrulning af nyt signalsystem.

Banedanmark udskifter 17 overkørsler mellem Roskilde og Kalundborg

17 overkørsler på Nordvestbanen får i år nye bomme og varslingsanlæg som forberedelse af nyt signalsystem.

14.05.2024
Markerboard fra Ny Bane København-Ringsted

Ny udrulningsplan på plads for det digitale signalsystem i Østdanmark

Banedanmark og Alstom har nu udarbejdet en ny tidsplan for udrulningen af nyt signalsystem i Østdanmark

03.04.2024
90-års fødselsdag for S-banen

90-årig S-bane er i sit livs form

Den 3. april fylder hovedstadsområdets trafikale livsnerve 90 år.

17.05.2023
S-tog ved Dybbølsbro

Derfor er nyt signalsystem på S-banen blevet en succes

Fagbladet Ingeniøren har været en tur med S-toget fra København for at høre om det nye signalsystem (CBTC).

27.02.2023
Sporfornyelse

Fremtidens grønne bane får masser af nye spor i 2023

I 2023 fornyer Banedanmark sporene flere steder på den travle jernbanestrækning mellem landsdelene.

27.02.2023
S-tog nær Dybbølsbro Station

Nyt signalsystem giver færre fejl og forbedrer S-banens punktlighed

Antallet af forsinkelser på S-banen, som Banedanmark er ansvarlige for, er faldet.

13.12.2022
Samtlige tog skal udrustes med nyt teknisk udstyr

Spor, strøm og signaler til fremtidens grønne bane

I 2022 er Danmark kommet endnu et stort skridt nærmere fremtidens grønne og attraktive jernbane.