S-banen

BANEDANMARK HAR UDSKIFTET S-BANEN GAMLE ANALOGE SIGNALER MED ET NYT DIGITALT SIGNALSYSTEM. 

I perioden fra 2016 til 2022 blev S-banens gamle analoge signalsystem udskiftet med et nyt, moderne computerstyret signalsystem. Udskiftningen var nødvendig, fordi den gamle analoge signalteknologi var slidt ned og medførte stadig flere forsinkelser.

Det nye digitale signalsystem vil være årsag til færre forsinkelser, give bedre mulighed for at styre trafikken og tillade trafiklederne at reagere hurtigere på hændelser, så der fortsat kan sikres en robust, stabil og pålidelig togtrafik på S-banen. Det vil gøre det endnu mere attraktivt at tage toget i stedet for bilen, og det er vigtigt for både den grønne omstilling og for at begrænse trængslen. 

Hillerød-Jægersborg (2016) var den første strækning med det nye signalsystem på S-banen. Strækningen blev valgt som den første, fordi strækningens gamle signalsystem var det ældste på S-banen og togkontrolsystemet; såkaldt forenklet HKT, var mere simpelt end på resten af S-banen. 

Kendt teknologi 

Det nye signalsystem er baseret på det såkaldte Communication Based Train Control (CBTC). Systemet er den nyeste generation af signalsystemer til bybaner. Der er allerede tilsvarende systemer i drift flere steder i verden herunder New York, Paris, London og Madrid. Så systemet er en kendt og afprøvet teknologi, men er blevet tilpasset danske forhold.

Teknologien i det nye signalsystem har blandt andet betydet, at de traditionelle signaler langs sporet forsvinder. Lokoføreren får nu signalet direkte ind på en skærm i førerhuset i toget via radiosignaler.  Desuden betyder den nye teknologi, at der er være langt mindre udstyr i og omkring sporene, end der var i den gamle analoge signalteknologi.  

Nyt signalsystem på S-banen - oversigtskort

Kortet i PDF-format.

 

læs mere om communications based train control (cbtc)

seneste nyt

17.05.2023
S-tog ved Dybbølsbro

Derfor er nyt signalsystem på S-banen blevet en succes

Fagbladet Ingeniøren har været en tur med S-toget fra København for at høre om det nye signalsystem (CBTC).

27.02.2023
Sporfornyelse

Fremtidens grønne bane får masser af nye spor i 2023

I 2023 fornyer Banedanmark sporene flere steder på den travle jernbanestrækning mellem landsdelene.

27.02.2023
S-tog nær Dybbølsbro Station

Nyt signalsystem giver færre fejl og forbedrer S-banens punktlighed

Antallet af forsinkelser på S-banen, som Banedanmark er ansvarlige for, er faldet.

13.12.2022
Samtlige tog skal udrustes med nyt teknisk udstyr

Spor, strøm og signaler til fremtidens grønne bane

I 2022 er Danmark kommet endnu et stort skridt nærmere fremtidens grønne og attraktive jernbane.

26.09.2022
S-tog ved Dybbølsbro

Nu kører hele S-banen på nyt digitalt signalsystem

Banedanmark har nu taget det nye, digitale signalsystem i brug på hele S-banen.

06.05.2022
 ""

To jyske strækninger opgraderes med nyt signalsystem

I august 2022 får strækningerne Vejle-Holstebro og Herning-Skanderborg et nyt, digitalt signalsystem.

28.04.2022

Mere end 2.500 personer er nu oplært i nye signalsystemer

Banedanmark er nu over halvvejs i indsatsen med at uddanne bl.a. lokomotivførere og trafikledere i at bruge nye, digitale signalsystemer.

25.03.2022

Nyt signalsystem testes på den sydlige del af S-banen

Inden hele S-banen senere på året kan overgå til et nyt, digitalt signalsystem, skal det testes på de tre sidste linjer.

17.01.2022

S-banen i Indre København tager et teknologisk kvantespring

Et nyt, intelligent signalsystem er nu taget i brug på S-banen i det centrale København.

14.01.2022

Nu bliver Københavns trafikale hjerte digitalt

På S-banen i det indre København er Banedanmark klar til at tage et nyt, intelligent signalsystem i brug.

07.12.2021
Trafiktårnet ved i brugtagning

Historisk trafikkorridor i mål med nyt signalsystem

Første etape på banen mellem Ringsted og Femern er nu klar med nyt signalsystem.

27.08.2021
Test på Ringsted-Femern Banen

Nyt signalsystem mellem Mogenstrup og Nykøbing Falster bliver testet

Inden det nye system kan tages i brug til vinter, skal det testes i fire weekender i september og oktober.