Højhastighedsfræseren

Højhastighedsfræseren forbygger revner og fjerner som skinneslibetoget bittesmå rifler og bølger på skinnerne.
Højhastighedsfræseren er udstyret med to sæt horisontale (vandrette) fræsehjul og et enkelt vertikalt (lodret) fræsehjul. Fræsningen foregår ved en kombination af de forskellige fræsehjul.
Højhastighedsfræseren kan fræse mellem 0,2 og 05, millimeter stål af skinnerne. Spånerne fra fræsningen bliver opsamlet og genanvendt.
Navnet ”højhastighedsfræser” betyder ikke, at den er nogen hurtigløber. Tempoet for det 36 meter lange og 60 ton tunge tog kommer ikke over 2 km/t, når det fræser i skinnerne.
Fordelene ved at fræse skinnerne frem for at slibe dem er mindre støj og mindre forurening, ligesom det ikke er nødvendigt at få besøg af fræsetoget så ofte. Der vil efter fræsning heller ikke være støj fra skinnerne.

16 sønderjyske overkørsler bliver opgraderet med bomme i forbindelse med nyt signalsystem
Der er bedre forhold på vej til trafikanter, som skal krydse jernbanen mellem Bramming og Tønder. I forbindelse med det nye digitale signalsystem opgraderes en lang række overkørsler.

Banedanmark forbereder det nye signalsystem på Svendborgbanen
Banedanmark er gået i gang med at gøre Svendborgbanen klar til at få nyt digitalt signalsystem.

Måling af sporets beliggenhed og skinners tilstand
Banedanmark holder godt øje med sporet og dets tilstand.
Klimatilpasning
Mængden af nedbør er stigende, og det betyder, at Banedanmarks jernbanedæmninger skal kunne håndtere langt mere vand end tidligere.