Fræsetoget
Tonsvis af jern fræses væk
Fræsetoget fjerner ved lav hastighed en stor del af de revner, der opstår på kørekanten af jernbaneskinnerne, inden de når at vokse sig store.
Det gør, at skinnerne kan holde længere, inden de skal udskiftes, og det reducerer risikoen for skinnebrud. Togets fræsehjul kan fræse over en millimeter af togskinnen, når det passerer. Normalt vil der fræses 1-3 gange efter behov. På en nat kan toget fræse op til tre ton jern af skinnerne. Jernet bliver herefter kontrolleret, sorteret og bearbejdet, inden det bliver genanvendt.
Fræsetoget er knap 44 meter langt og vejer 155 ton med fræsespånerne. Det har to fræsehjul og et slibehjul i hver side. Togets kørehastighed er max 70 km/t på danske skinner. Når det fræser skinner, kører fræsetoget meget langsomt - kun op til 0,6 km/t.
Det støjer kun moderat, når fræsetoget arbejder.
07.11.2024
Måling af sporets beliggenhed og skinners tilstand
Banedanmark holder godt øje med sporet og dets tilstand.
13.06.2024
Klimatilpasning
Mængden af nedbør er stigende, og det betyder, at Banedanmarks jernbanedæmninger skal kunne håndtere langt mere vand end tidligere.
05.02.2024
Sporombygningstoget
Sporombygningstoget udskifter sveller og skinner i en arbejdsgang.
02.02.2024
Kryds aldrig sporet
Alt for mange mennesker sætter livet på spil ved at krydse sporet. Det er både ulovligt og livsfarligt at krydse sporet.