Fræsetoget
Tonsvis af jern fræses væk

Fræsetoget fjerner ved lav hastighed en stor del af de revner, der opstår på kørekanten af jernbaneskinnerne, inden de når at vokse sig store.
Det gør, at skinnerne kan holde længere, inden de skal udskiftes, og det reducerer risikoen for skinnebrud. Togets fræsehjul kan fræse over en millimeter af togskinnen, når det passerer. Normalt vil der fræses 1-3 gange efter behov. På en nat kan toget fræse op til tre ton jern af skinnerne. Jernet bliver herefter kontrolleret, sorteret og bearbejdet, inden det bliver genanvendt.
Fræsetoget er knap 44 meter langt og vejer 155 ton med fræsespånerne. Det har to fræsehjul og et slibehjul i hver side. Togets kørehastighed er max 70 km/t på danske skinner. Når det fræser skinner, kører fræsetoget meget langsomt - kun op til 0,6 km/t.
Det støjer kun moderat, når fræsetoget arbejder.
27.03.2025

16 sønderjyske overkørsler bliver opgraderet med bomme i forbindelse med nyt signalsystem
Der er bedre forhold på vej til trafikanter, som skal krydse jernbanen mellem Bramming og Tønder. I forbindelse med det nye digitale signalsystem opgraderes en lang række overkørsler.
20.03.2025

Banedanmark forbereder det nye signalsystem på Svendborgbanen
Banedanmark er gået i gang med at gøre Svendborgbanen klar til at få nyt digitalt signalsystem.
07.11.2024

Måling af sporets beliggenhed og skinners tilstand
Banedanmark holder godt øje med sporet og dets tilstand.
13.06.2024
Klimatilpasning
Mængden af nedbør er stigende, og det betyder, at Banedanmarks jernbanedæmninger skal kunne håndtere langt mere vand end tidligere.