Ny Randers-bro baner vejen for den grønne jernbane. Nu skal den gamle rives ned

Der skal gøres klar til klimavenlige tog mellem Aarhus og Aalborg. Derfor har Banedanmark bygget en helt ny bro i Randers.

For at gøre klar til fremtidens klimavenlige eltog har Banedanmark bygget en ny og højere vejbro over jernbanen ved Hvidemøllevej. Derfor skal den gamle vejbro nu rives ned. Arbejdet finder sted i weekenden, og betonen fra den gamle bro køres efterfølgende til genanvendelse.

Hvis man i weekenden bevæger sig forbi den gamle vejbro ved Hvidemøllevej i Randers, vil man sandsynligvis møde synet af en række store gravemaskiner, der er i gang med at hakke sig igennem broens betonlag. 

Vejbroen, som har stået i det centrale Randers siden 1940, vil nemlig blive revet ned fra fredag 5. november til søndag 7. november. 

Det sker som en del af Banedanmark arbejde med at elektrificere strækningen mellem Aarhus og Aalborg, så den bliver klar til fremtidens klimavenlige, eldrevne tog. 

Ny bro står klar

Broens arvtager er allerede på plads. Siden 18. oktober har randrusianerne kunnet bevæge sig over en helt ny og højere vejbro, som ligger blot 50 meter fra den gamle bro.

”Det her er et vigtigt skridt i retning af at gøre jernbanen klar til fremtidens eltog, som både vil støje mindre og udlede mindre CO2. Vi har bygget en højere vejbro her i Randers, så der er plads til de kommende elmaster og køreledninger, og nu er vi så kommet til næste naturlige skridt i arbejdet, som er at pille den gamle bro ned,” siger områdechef for spor- og broprojekter i Banedanmark Lars Blædel Riemann. 

Størstedelen af arbejdet med at rive broen over jernbanen ned kommer til at foregå fredag og lørdag nat. 

Beton bliver genanvendt

Hvis du i det tidsrum vælger at gå en spadseretur på den nye vejbro, vil du uden tvivl få lidt af et udsyn til nedrivningsarbejdet.

I første omgang står gravemaskiner for at pille hele den øverste del af broen ned. Her har Banedanmark sørget for at dække sporene under broen godt til med madrasser og plader, så de ikke tager skade af nedfalden beton. 

Når det øverste lag så er banket ned, kommer turen til de store betonpiller, som holder selve broen. Dem sørger maskinerne for at ”klippe over” og dernæst banke ned i mindre stykker. 

Alle de knuste betonrester fra broen vil til sidst blive skovlet sammen og kørt videre til genanvendelse. 

Sidste slutspurt 

Når den gamle bro er fjernet, vil der blive etableret parkeringspladser, der hvor den plejede at stå. 

Omkørslerne som følge af arbejdet inde i byen forventes derudover at være afsluttet 30. november. Herfra vil borgerne i Randers have mulighed for at køre direkte fra Vestervold og via den nye bro over jernbanen. 

”Med det aktuelle nedrivningsarbejde bevæger vi os nu ind i den sidste fase af arbejdet ved Hvidemøllevej, og vi glæder os rigtig meget til, at det hele snart står færdig. Der skal lyde en stor tak til borgerne i Randers for deres tålmodighed, og vi håber, at de får glæde af de nye trafikale muligheder,” siger Lars Blædel Riemann. 

Som følge af weekendens broarbejde vil dele af togtrafikken blive midlertidigt ændret. Det betyder helt konkret, at der fra fredag 5. november til søndag 7. november vil blive indsat togbusser mellem Aarhus og Randers i aften- og nattetimerne. 

Husk derfor at tjekke Rejseplanen, hvis du skal med toget i det tidsrum.

 

Fakta

  • Som en del af elektrificeringen af jernbanen skal Banedanmark bygge og renovere 85 broer på den 256 kilometer lange strækning mellem Fredericia og Aalborg.
  • Der skal desuden opsættes elmaster og kabler langs sporene.
  • Fremtidens eltog vil kunne køre hurtigere, udlede mindre CO2 samt støje mindre.
  • DSB’s nye, eldrevne tog forventes indsat på strækningen i slutningen af 2026.

Seneste nyt fra Banedanmark