Banedanmark vinker farvel til fossil opvarmning
Banedanmark har siden 2017 arbejdet målrettet på at komme af med de gamle olie- og gasfyr.

Banedanmark har siden 2017 arbejdet målrettet på at komme af med de gamle olie- og gasfyr, som førhen har opvarmet bygningerne. Inden udgangen af 2024 forventer Banedanmark at have udfaset et fossilt opvarmningsforbrug svarende til over 50 parcelhuse. Den 15. marts blev endnu et af Banedanmarks gamle fossile varmkilder skrottet, da en gastank ved et værksted på Ingerslevsgade i København blev kørt væk. Om få uger tilkobles bygningen i stedet det københavnske fjernvarmenet. Udskiftningen er blot én i rækken, siden Banedanmark gik i gang med at udfase fossile opvarmningskilder.
Siden 2017 har Banedanmark udskiftet 15 olie- og gasfyr med varmepumper og fjernvarme i for eksempel lagre, kontorer og værksteder. Dermed er Banedanmark tæt på at være i mål med en total afskaffelse af fossil opvarmning af egne bygninger. Og det er der adskillige gode grunde til, siger Henrik Hastrup Madsen, chefkonsulent i Banedanmarks Miljø & Klima-sektion.
”For det første handler det om bæredygtighed. Hver gang vi vinker farvel til et olie- eller gasfyr, tager vi et lille men vigtigt skridt i retning af et mere bæredygtigt Banedanmark. Det giver et lavere CO2-aftryk, mindre afhængighed af fossilt brændsel fra blandt andet Rusland og mindre lokal luftforurening. For det andet er det samtidigt godt købmandskab, da vi også sparer penge over en årrække, når vi udfaser olie- og gasfyrene,” siger Henrik Hastrup Madsen.
Gastanken på Ingerslevsgade er den seneste, men langt fra den sidste i rækken af varmekilder, som skifter farve fra sort til grøn.
”Vi er ikke færdige, men jeg forventer, at vi i de kommende år kan erstatte de sidste olie- og gasfyr med enten varmepumper eller fjernvarme. Inden udgangen af 2024 satser vi indtil videre på at have udfaset et forbrug af fossile brændstoffer, som svarer til hvad over 50 parcelhuse ville brænde af,” siger Henrik Hastrup Madsen.
Ved udgangen af 2024 forventer Banedanmark, at der kun er enkelte bygninger, hvor der stadig benyttes fossilt brændsel til opvarmningen.
Siden 2017 har Banedanmark udskiftet 15 olie- og gasfyr med varmepumper og fjernvarme i for eksempel lagre, kontorer og værksteder. Dermed er Banedanmark tæt på at være i mål med en total afskaffelse af fossil opvarmning af egne bygninger. Og det er der adskillige gode grunde til, siger Henrik Hastrup Madsen, chefkonsulent i Banedanmarks Miljø & Klima-sektion.
”For det første handler det om bæredygtighed. Hver gang vi vinker farvel til et olie- eller gasfyr, tager vi et lille men vigtigt skridt i retning af et mere bæredygtigt Banedanmark. Det giver et lavere CO2-aftryk, mindre afhængighed af fossilt brændsel fra blandt andet Rusland og mindre lokal luftforurening. For det andet er det samtidigt godt købmandskab, da vi også sparer penge over en årrække, når vi udfaser olie- og gasfyrene,” siger Henrik Hastrup Madsen.
Gastanken på Ingerslevsgade er den seneste, men langt fra den sidste i rækken af varmekilder, som skifter farve fra sort til grøn.
”Vi er ikke færdige, men jeg forventer, at vi i de kommende år kan erstatte de sidste olie- og gasfyr med enten varmepumper eller fjernvarme. Inden udgangen af 2024 satser vi indtil videre på at have udfaset et forbrug af fossile brændstoffer, som svarer til hvad over 50 parcelhuse ville brænde af,” siger Henrik Hastrup Madsen.
Ved udgangen af 2024 forventer Banedanmark, at der kun er enkelte bygninger, hvor der stadig benyttes fossilt brændsel til opvarmningen.
10.02.2025

Ny dæmning på 100 meter ved Funder er nu bygget færdig
Det store arbejde med at udbedre en dæmning ved Funder er færdigt en uge før tid. Det betyder, at togpassagererne igen kan rejse på strækningen mellem Engesvang og Silkeborg.
31.01.2025

Banedanmark gør jernbanen mellem Skjern og Holstebro klar til batteritog
Omfattende sporombygning af jernbanen mellem Skjern og Holstebro gør banen klar til klimavenlige batteritog.
27.01.2025

Nu gøres der klar til eltog i Aalborg
Banedanmark går i gang med at elektrificere jernbanen mellem Skalborg og Aalborg Lufthavn
14.01.2025

Banedanmarks overvågningssystem fanger dæmningsskred i tidligt stadie ved Funder
Strækningen mellem Engesvang og Silkeborg vil være spærret de næste fire uger. Banedanmark udbedrer et begyndende dæmningsskred efter varsling fra intelligent sensorsystem.