Banedanmark vinker farvel til fossil opvarmning
Siden 2017 har Banedanmark udskiftet 15 olie- og gasfyr med varmepumper og fjernvarme i for eksempel lagre, kontorer og værksteder. Dermed er Banedanmark tæt på at være i mål med en total afskaffelse af fossil opvarmning af egne bygninger. Og det er der adskillige gode grunde til, siger Henrik Hastrup Madsen, chefkonsulent i Banedanmarks Miljø & Klima-sektion.
”For det første handler det om bæredygtighed. Hver gang vi vinker farvel til et olie- eller gasfyr, tager vi et lille men vigtigt skridt i retning af et mere bæredygtigt Banedanmark. Det giver et lavere CO2-aftryk, mindre afhængighed af fossilt brændsel fra blandt andet Rusland og mindre lokal luftforurening. For det andet er det samtidigt godt købmandskab, da vi også sparer penge over en årrække, når vi udfaser olie- og gasfyrene,” siger Henrik Hastrup Madsen.
Gastanken på Ingerslevsgade er den seneste, men langt fra den sidste i rækken af varmekilder, som skifter farve fra sort til grøn.
”Vi er ikke færdige, men jeg forventer, at vi i de kommende år kan erstatte de sidste olie- og gasfyr med enten varmepumper eller fjernvarme. Inden udgangen af 2024 satser vi indtil videre på at have udfaset et forbrug af fossile brændstoffer, som svarer til hvad over 50 parcelhuse ville brænde af,” siger Henrik Hastrup Madsen.
Ved udgangen af 2024 forventer Banedanmark, at der kun er enkelte bygninger, hvor der stadig benyttes fossilt brændsel til opvarmningen.
Ny jernbanebro over Guldborg Sund på plads
I september blev den nye broklap monteret på udvidelsen af Kong Frederik IX’s bro, og i oktober er de 11 broelementer et efter et blevet lagt på plads på bropillerne i Guldborg Sund. Dermed er vi nu kommet et stort skridt nærmere en ny, klimavenlig togforbindelse mellem Danmark og Europa.
Aarhus Helhedsløsning bevæger sig væk fra banegården
I starten af november tog Banedanmark fat på anden etape af Aarhus Helhedsløsning. Nu skal sporene uden for Banegraven bygges om.
Jernbanestrækninger er ikke i risiko for at lukke
Banedanmark investerer og vil også i de kommende år investere i vedligehold og fornyelse af jernbanen, og der er ikke strækninger i Danmark, der er så nedslidte, at de risikerer lukning inden for få år.
Nedtagning af cykelparkering på Bruuns Bro i Aarhus udskydes
Trædækket på Bruuns Bro i Aarhus, som benyttes som parkeringsområde for cykler, bliver stående i den nærmeste fremtid. Banedanmark har udskudt nedtagningen på grund af tekniske udfordringer.