Nye digitale signalsystemer til fjernbanen og S-banen

Flere tog til tiden
De gamle, analoge signaler er både slidte og teknologisk forældede, og derfor er de ofte årsag til forsinkelser. Med udrulningen af de nye signalsystemer bliver både tog og skinner udrustet med nyt, digitalt udstyr. Det betyder færre komponenter langs sporet, som kan gå i stykker, og det mindsker risikoen for forstyrrelser i togdriften.
Hurtigere tog
Mere end 300 tog bliver udrustet med nyt, teknisk udstyr. De nye systemer overvåger bl.a. togets hastighed, holder styr på køretilladelser og hele strækningens forløb. På den måde giver systemerne en mere effektiv togdrift, som vil gøre det muligt at køre med højere hastighed på visse strækninger på fjernbanen.
Øget sikkerhed
I dag består fjernbanen af flere forskellige sikkerhedssystemer. Med udrulningen af ERTMS vil jernbanen få et mere ensartet og endnu højere sikkerhedsniveau. De nye systemer sørger bl.a. for at overvåge køretilladelser, og hvis ikke de modtager den nødvendige tilladelse i tide, bremser det automatisk toget.
Bedre trafikstyring
Med det nye signalsystem bliver togene og skinnerne udrustet med nyt, teknisk udstyr, som kommunikerer i ét samlet system. På den måde ved den centrale trafikstyring helt nøjagtigt, hvor toget befinder sig. Det giver mulighed for at optimere planlægning af togtrafikken, så der bl.a. kan køre flere tog på skinnerne. Altså gør de nye systemer det nemmere at udnytte hele jernbanens kapacitet.
Bedre trafikinformation
De nye signalsystemer gør det muligt for den centrale trafikstyring at få langt mere præcise informationer om togtrafikken end i dag. Det betyder, at det vil være muligt at give passagererne endnu bedre trafikinformation via højttalere og skærme på stationer, end det er i dag.
En fremtidssikret jernbane til digital tidsalder
Med det nye system bliver infrastrukturen langs skinnerne, tog og trafikcentre integreret i ét samlet digitalt system. Jernbanen får dermed et markant teknologisk løft, som vil gøre den mere en fremtidssikret, stabil og sammenhængende del af den danske infrastruktur. Resultatet er bedre trafikinformation, flere tog og flere tog til tiden.
Fakta om det nye signalsystem på den danske jernbane
Det nye signalsystem, kaldet ERTMS (European Rail Traffic Management System), er ved at blive udrullet på hele den danske jernbane. Det bygger på fælleseuropæiske standarder og skaber bedre betingelser for togtransport på tværs af europæiske landegrænser, da signalsystemet i tog og infrastrukturen langs skinnerne bliver ensartet.
På S-banen er signalerne i 2022 fuldt ud overgået til et bybanesystem kaldet CBTC. Det bliver i dag anvendt i en række storbyer verden over.

16 sønderjyske overkørsler bliver opgraderet med bomme i forbindelse med nyt signalsystem
Der er bedre forhold på vej til trafikanter, som skal krydse jernbanen mellem Bramming og Tønder. I forbindelse med det nye digitale signalsystem opgraderes en lang række overkørsler.

Nu begynder omfattende ombygning af jernbanen i Aarhus
Den 31. marts går Banedanmark i gang med en omfattende ombygning af jernbanen i Aarhus.

Banedanmark forbereder det nye signalsystem på Svendborgbanen
Banedanmark er gået i gang med at gøre Svendborgbanen klar til at få nyt digitalt signalsystem.

I den kommende måned gøres jernbanen klar til nyt digitalt signalsystem
Fra 21. marts til 22. april gøres flere strækninger i Syd- og Sønderjylland klar til det nye digitale signalsystem.
Hold dig opdateret
Modtag de seneste nyheder direkte i din indbakke.
Tilmeld dig nyhedsbrevet: Nyt om Signalprogrammet
