Støjgener og information om kørsler
Naboer til banen kan blive generet af støj og lys om natten fra arbejdstogene. Slibemærker i skinner efter vedligeholdelsesarbejde kan betyde, at der efterfølgende kan forekomme en lille periode, hvor skinnen afgiver en anderledes og lidt syngende lyd. Lyden vil ophøre, når slibemærkerne er kørt væk.
Vedligeholdelsesarbejdet bliver annonceret på Banedanmarks hjemmeside samt i pressemeddelelser, der sendes til aviser, radio og tv-stationer, så beboere tæt på arbejdet har mulighed for at være underrettet inden arbejdets start.
Informationer kan også findes på siden om aktuelle kørsler.
Hastigheden for arbejdsprocessen varierer efter hvilken type vedligeholdelse der udføres:
- Strækningssliberen: 700-1500 m/timen
- Skinnefræseren: 300-700 m/timen
- Højhastighedsslibning: 80 km/t
Typisk skal samme punkt passeres 3 gange, inden det kan færdigmeldes.
For yderligere informationer, kontakt: Gert Juhl gej@bane.dk, telefon: 82 34 97 34
Pressehenvendelser skal ske via Banedanmarks pressevagt på telefon: 8234 1313

16 sønderjyske overkørsler bliver opgraderet med bomme i forbindelse med nyt signalsystem
Der er bedre forhold på vej til trafikanter, som skal krydse jernbanen mellem Bramming og Tønder. I forbindelse med det nye digitale signalsystem opgraderes en lang række overkørsler.

Banedanmark forbereder det nye signalsystem på Svendborgbanen
Banedanmark er gået i gang med at gøre Svendborgbanen klar til at få nyt digitalt signalsystem.

Måling af sporets beliggenhed og skinners tilstand
Banedanmark holder godt øje med sporet og dets tilstand.
Klimatilpasning
Mængden af nedbør er stigende, og det betyder, at Banedanmarks jernbanedæmninger skal kunne håndtere langt mere vand end tidligere.