Hvad går projektet ud på?
Som en del af arbejde med at tage det nye signal vi udskifte de gamle vejsignaler, bomme og bomdrev i alle overkørsler på strækningen, så de fungerer sammen med det nye signalsystem. En række overkørsler bliver desuden opgraderet fra advarselsanlæg med klokke og blink til bomanlæg. Derudover skal sporskiftedrevene på ni stationer udskiftes.
Hvornår finder arbejdet sted?
Det nye digitale signalsystem tages i brug i perioden marts-april 2025 og arbejdet foregår i dagtimerne. Vi arbejder både på hverdage og i weekender. Du kan se en oversigt over, hvor og hvornår vi arbejder, nederst på denne side. Oversigten opdateres løbende.
Hvor foregår arbejdet?
Vi arbejder i alle overkørsler på hele jernbanestrækningen mellem henholdsvis Esbjerg-Lunderskov og Bramming-Tønder. Vi skal desuden arbejde på følgende stationer: Skærbæk, Bredebro, Tønder, Esbjerg, Bramming, Holsted, Vejen, Gredstedbro og Ribe.
Hvorfor er projektet vigtigt?
Udskiftningen er nødvendig, fordi jernbanens analoge signaler er udtjente og langt ud over deres normale levetid. Fejl i de gamle anlæg er desuden den største enkeltstående årsag til forsinkelser på jernbanen. Derfor får jernbanen nu et markant teknologisk løft med udrulningen af det nye digitale signalsystem, hvor tog og skinner udrustes med nyt, teknisk udstyr, som kommunikerer i ét samlet system, der styres fra de to nye trafiktårne i København og Fredericia.
Hvordan påvirker projektet dig som nabo?
Som nabo til de overkørsler og stationer, hvor vi arbejder, vil du kunne opleve støj fra arbejdet og vores maskiner. Vi arbejder både på hverdage og i weekender, men kun i dagtimerne. Det tager typisk 2-4 dage at udskifte signaler og bomme pr. overkørsel, før vi rykker videre på strækningen.
Hvordan påvirker projektet dig som trafikant?
De fleste overkørsler mellem Esbjerg-Lunderskov og Bramming-Tønder vil være åbne for trafik i én vejbane, mens vi arbejder. Der vil blive skiltet omkørsel på stedet, når det er nødvendigt at spærre en overkørsel.
Hvordan påvirker projektet dig som togpassager?
Der kan ikke køre tog på strækningerne, mens vi tager det nye signalsystem i brug mellem Esbjerg-Lunderskov og Bramming-Tønder. GoCollective og DSB indsætter togbusser. Du kan finde mere information om togbusser på GoCollective hjemmeside: Planlagte trafikændringer - GoCollective og DSB's hjemmeside: DSB | Find din togrejse og pris. Banedanmark anbefaler desuden, at passagererne planlægger rejsen på Rejseplanen.
Her arbejder vi mellem Tønder og Bramming
OBS: Mens vi arbejder i overkørslerne, kan hovedparten af disse fortsat passeres i én vejbane. En del overkørsler bliver dog spærret for al vejtrafik og gennemgang under arbejdet. Der vil blive opsat omkørselsskilte i de berørte overkørsler.
Overkørsel | Tidsrum |
Strucksalle/Vestergade (Tønder) | 22.-25. marts |
Bargumsvej | 22.-25. marts |
Nordre Landevej | 22.-25. marts |
Gallehusskovvej | 24.-27. marts |
Nørrehedevej | 25.-28. marts |
Gærupvej | 24.-27. marts |
Høybergvej | 26.-29. marts |
Langagervej (Brede) | 24.-27. marts |
Brede Bygade/Storegade | 27. marts - 1. april |
Harresvej | 25.-28. marts |
Markvej ved Svanstrupholmvej | 26.-29. marts |
Søndre Vollum | 25.-28. marts |
Nørre Vollum | 27.-30. marts |
Drengstedvej | 28.-31. marts |
Søndervej (Døstrup) | 27.-30. marts |
Bygaden | 27.-30. marts |
Markvej ved Vinumvej | 26.-29. marts |
Tøndervej | 31. marts - 3. april |
Energivej (Skærbæk) | 31. marts - 3. april |
Åbenråvej | 1.-4. april |
Gammel Ullerupvej | 2.-5. april |
Ullerupvej | 1.-4. april |
Brøns Skovvej | 1.-4. april |
Tingvej (Brøns) | 2.-5. april |
Vangsbovej | 2.-5. april |
Galgevang | 4.-7. april |
Kogsvej (Rejsby) | 3.-6. april |
Jægervej | 4.-7. april |
Markvej nær Høgsbrovej/Ribevej | 5.-8. april |
Lundsmarkvej | 5.-8. april |
Bjørnkærvej (Egebæk / Hviding) | 4.-7. april |
Søndre Farup Hedevej | 6.-9. april |
Roagervej | 7.-10. april |
Haderslevvej (Damhus) | 6.-9. april |
Tangevej (Ribe) | 13.-16. april |
Seminarievej | 12.-15. april |
Nørremarksvej | 16.-19. april |
Obbekjærvej | 12.-15. april |
Plantagevej | 13.-16. april |
Kærbølvej | 11.-14. april |
Hillerup Markvej | 17.-20. april |
Jedstedvej | 15.-18. april |
Jedsted Bjerge Vej | 14.-17. april |
Vestergade (Gredstedbro) | 14.-17. april |
Stenbrovej | 17.-20. april |
Kirkevej (Sejstrup) | 15.-18. april |
Her arbejder vi mellem Esbjerg og Lunderskov
OBS: Overkørslerne vil være spærret for al vejtrafik og gennemgang under arbejdet. Der vil blive opsat omkørselsskilte ved begge overkørsler.
Overkørsel | Tidsrum |
Nørregade (Gørding) | 15.-18. april |
Storegade (Holsted) | 16.-19. april |

Fra analoge signaler til nyt digitalt signalsystem
Der går flere års planlægning og forberedelse forud, når et helt nyt signalsystem skal installeres, integreres og tages i brug på fjernbanen.
Læs om overgangenNyt udstyr i sporet
For at gøre banen klar til det nye signalsystem skal Banedanmark installere nyt teknisk udstyr og opgradere/udskifte dele af det eksisterende udstyr.
Læs om udstyret i sporet
Nyt udstyr i togene
Med det nye system modtager lokomotivføreren signalet direkte på en skærm i førerrummet via radiokommunikation. Det kræver nyt udstyr i alle tog på fjernbanen.
Læs om udstyret i togene
16 sønderjyske overkørsler bliver opgraderet med bomme i forbindelse med nyt signalsystem
Der er bedre forhold på vej til trafikanter, som skal krydse jernbanen mellem Bramming og Tønder. I forbindelse med det nye digitale signalsystem opgraderes en lang række overkørsler.

Nu begynder omfattende ombygning af jernbanen i Aarhus
Den 31. marts går Banedanmark i gang med en omfattende ombygning af jernbanen i Aarhus.

Banedanmark forbereder det nye signalsystem på Svendborgbanen
Banedanmark er gået i gang med at gøre Svendborgbanen klar til at få nyt digitalt signalsystem.

I den kommende måned gøres jernbanen klar til nyt digitalt signalsystem
Fra 21. marts til 22. april gøres flere strækninger i Syd- og Sønderjylland klar til det nye digitale signalsystem.