Skinnefræsende metalokse arbejder sig gennem Danmark
Togdriften slider på skinnerne. Derfor sender Banedanmark det særlige fræsetog – skinnefræseren – i aktion, så det kan fjerne små revner i skinnerne og holde sporene i god form. Samtidig bliver flere tons jernspåner genanvendt. Hvis du pludselig i de sene nattetimer ser en stor, gul metalokse trække sig hen over skinnerne med små gnister under bugen, så bliv ikke bange – for det er nok bare skinnefræseren, som er i aktion.
Banedanmark vedligeholder hver dag jernbanen for at sikre en behagelig, punktlig og sikker togdrift. Derfor skal skinnerne i hele landet holdes velsoignerede og trimmede med så få revner som muligt.
Her kommer skinnefræseren ind i billedet. For det store skinnefræsende banedyr barberer og trimmer simpelthen skinnerne, så de holdes i topform uden revner, der kan genere togdriften.
Og nu skal skinnefræseren ud at arbejde igen for at sikre toptrimmede skinner på storkøbenhavnske, sjællandske og fynske togstrækninger.
Jernspåner genanvendes
Skinnefræseren er kort fortalt et fræsetog, som bevæger sig hen over skinnerne med meget lav fart, mens det fræser revner i skinnerne væk. Sådan reducerer det både risikoen for skinnebrud og forlænger skinnernes levetid.
Fræsearbejdet kaster også store mængder jernspåner af sig, og som en del af Banedanmarks arbejde for bæredygtighed bliver der sørget for, at metalresterne ikke går til spilde.
”På en nats arbejde kan skinnefræseren fræse op til tre ton jernspåner af skinnerne, som automatisk bliver samlet op og herefter kontrolleret, sorteret og bearbejdet, inden det bliver genanvendt,” siger Pernille Skovrup, sektionschef i Banedanmark.
Fræseren arbejder om natten
For at genere togdriften og dens passagerer mindst muligt arbejder skinnefræseren altid om natten, mens resten af landet sover. Om dagen bliver den store metalokse renset, får et hvil og bliver gjort klart til næste tur på skinnerne.
”I Banedanmark skal vi holde skinnerne trimmede og kampklare på en måde, hvor trafikken forstyrres mindst muligt. Derfor arbejder skinnefræseren mest om natten, hvor den rigtig kan blive sluppet løs på skinnerne uden at genere dem, der rejser med toget, ” siger sektionschef Pernille Skovrup.
Skinnefræseren støjer moderat, mens den fræser. Klargøringen af fræsetoget kan dog give noget støj for naboer, der bor tæt på togets standplads.
Læs mere om skinnefræseren her.
Og om aktuelle kørsler her.
Fakta om skinnefræseren
- Fræsetoget er knap 44 meter langt.
- Toget vejer med fræsespånerne 155 ton og har to fræsehjul og et slibehjul i hver side.
- Kørehastigheden er max 70 km/t på danske skinner. Når toget fræser, kører det meget langsomt – helt ned til 600 meter i timen.
Skinnefræseren kører efter følgende plan:
Hovedstadsområdet:
- 12.-13. november: København H-Østerport
- 13.-14. november: København H-Østerport
- 14.-15. november: Østerport-Hellerup
- 15.-16. november: Hellerup-Skodsborg
- 17.-18. november: København H-Høje Taastrup
- 19.-20. november: Høje Taastrup-Valby
- 26.-27. november: Høje Taastrup-København H
- 27.-28. november: Høje Taastrup--København H
- 6.-7. december: Ørestad-Høje Taastrup
- 7.-8. december: Valby-Høje Taastrup
- 8.-9. december: Ørestad-Høje Taastrup
- 9.-10. december: København H-Høje Taastrup
- 10.-11.december: København H-Høje Taastrup
Sjælland:
- 16.-17. november: Borup-Viby Sjælland
- 18.-19. november: Viby Sjælland-Roskilde
- 21-22. november: Høje Taastrup-Roskilde
- 28.-29. november: Høje Taastrup-Slagelse
- 5.-6. december: Ringsted-Viby Sjælland
Nordsjælland:
- 10.-11. november: Nivå og Nivå-Snekkersten
- 11.-12. november: Nivå-Snekkersten
- 23.-24. november: Rungsted -Snekkersten
- 24.-25. november: Rungsted- Snekkersten
- 11.-12. december: Hellerup-Nivå
Fyn:
- 29.-30. november: Middelfart-Kauslunde
- 30. november-1. december: Odense-Tommerup
- 1.-2. december: Tommerup-Holmstrup
- 2.-3. december: Holmstrup-Odense
- 3.-4. december: Holmstrup-Odense
- 4.-5. december: Holmstrup-Nyborg
- 12.-13. december: Middelfart-Taulov
- 13.-14. december: Kavslunde-Taulov
- 12.-22. november: København Godsbanegård
- 23.-28. november: Helsingør
- 29. november-5. december: Odense
- 6. december: Roskilde
- 7.-11. december: København Godsbanegård
- 12. december: Odense
- 13.-14. december: Kolding
Sådan støber vi en klapbro-pille på tør grund midt i Guldborg Sund
Ved hjælp af en såkaldt cofferdam er et område af havbunden tørlagt, så man kan støbe en klappille midt i Guldborg Sund.
Nu kan du køre med klimavenlige eltog mellem Holbæk og København
DSB's passagerer kan nu sætte sig til rette i eltog, efter at Banedanmark har elektrificeret strækningen mellem Holbæk-Roskilde.
Sådan blev banen bedre i 2024
I begyndelsen af december kunne Banedanmark afslutte det sidste af årets store sporarbejder. Det markerede samtidig afslutningen på et særdeles travlt år på jernbanen, hvor der er blevet fornyet, digitaliseret og elektrificeret i stor stil landet over. Tag med på en rundtur til årets projekter på jernbanen.
Rigsrevisionen offentliggør beretning om Banedanmarks Signalprogram
Rigsrevisionen har i dag offentliggjort en rapport, der omhandler sikkerheden omkring det nye digitale signalsystem.