1100 tons tunge broelementer ankommet til Vordingborg

Byggeriet af den nye, dobbeltsporede jernbanebro ved Masnedsund går ind i næste fase, når Banedanmark og deres entreprenør om kort tid går i gang med selve montagen af broen Broelementerne, der består af fem bropiller og seks brodæk, er ankommet på to pramme fra fabrikken i Polen og ligger til kaj lige uden for Vordingborg havn. 

De vejer over 1000 tons stykket, og bliver løftet på plads af en kæmpe specialkran, der sejles ind fra Holland. 

"Broelementerne er blevet sejlet til Vordingborg fra Polen. Her har vi forberedt dem, så de er helt klar til at blive monteret og hejst på plads i starten af næste uge," siger Hans Christian Lollike, assisterende projektleder for Masnedsundprojektet i Banedanmark. 

"Groft sagt kan man sige, at det er kæmpe legoklodser, der skal sættes sammen. Planen er, at vi starter fra Sjællandssiden med at sætte en bropille ned. Når vi er færdige ved Sjælland, går vi i gang ovre fra Masnedø-siden og arbejder os ind mod midten af Masnedsund."

Der vil være spærret af for offentligheden i umiddelbar nærhed af selve montagen, men der vil være mulighed for at følge byggeriet. Gule bøjer ude i vandet markerer, at Masnedsund  indtil videre lukket af sikkerhedsmæssige årsager. 

Når elementerne er plads, skal brodækket samles og færdiggøres til en enhed. Derefter lægges ny sporkasse, der består af skærver, sveller og skinner, inden broen åbner til trafik i løbet af efteråret 2019. 

Fakta om Masnedsundbroen 

  • Den nye Masnedsundbro bliver 200 meter lang
  • Broen består af 5 bropiller og 6 brodæk. De vejer i omegnen af 1100 tons stykket
  • Et brodæk er ca. 30 meter i længden. En bropille ca. 10 meter i højden. 
  • Det vil være muligt at køre med hastigheder op til 200 mk/t over broen mod de nuværende 100 km/t
  • Når broen står færdig, vil der være stiadgang under broen for bløde trafikanter. 
  • Den nye bro er færdig i efteråret 2019, og herefter vil der være mulighed for at tage den i brug
  • Broen bliver bygget i beton, modsat den eksisterende bro, som er bygget i stål. Det kommer til at reducere støjen fra togene, når de kører over broen. 
  • Der etableres støjskærme på broens østlige side. 

Journalister kan kontakte Banedanmark presse tlf: 8234 1313