Fræseren er tilbage for at gnave i sporet
Skinnefræserens anden kampagne i 2023 er i gang. Der er lagt ud på Fyn, hvor både dele af Svendborgbanen og dele af hovedstrækningen får besøg. Fræsetoget fjerner små revner i skinnerne væk, så de ikke vokser sig store.
Skinnefræseren besøger typisk Danmark et par gange om året, og efter et forårsbesøg, der førte det 155 ton tunge tog rundt om i landet, er tiden nu kommet, hvor efterårssæsonen skydes i gang. For der skal igen fjernes revner i skinnerne på Fyn og Sjælland samt i Jylland.
De små revner i skinnerne er blevet opsporet ved målevognskørsel og eftersyn, og nu kommer skinnefræseren og fræser dem væk, så revnerne ikke vokse sig større.
"Skinnerne får forlænget deres levetid, når vi fræser dem. Fræsehjulet fjerner revnerne, og det reducerer risikoen for de skinnebrud, der kan opstå, når der opstår kraftige trækspændinger i skinnerne om vinteren, siger Pernille Skovrup, vedligeholdelsesleder i Banedanmark.
Og skinnefræseren er et sultent dyr. Fræsehjulet på skinnefræseren kan gnave over en millimeter af skinnen pr. passage.
Det kræver 1-3 passager at fjerne en revne i skinnen, så skinnefræseren bevæger sig frem og tilbage samme sted, indtil revnen er væk. Det støjer kun moderat, når fræseren er i gang, og skinnefræseren er hurtigt videre, da den har mange revner at fræse væk i løbet af en nat.
På en nats arbejde kan skinnefræseren fræse op til tre ton jern af skinnerne, og herefter bliver jernet kontrolleret, sorteret og bearbejdet, inden det bliver genanvendt.
Revnerne, der er på kørekanten af skinnerne, bliver fundet ved forårets ture med måletoget. Måletoget benytter hvirvelstrøm til at finde revnerne i skinnernes overflade og ultralyd til at opspore de indre revner i skinnerne.
Kryber sig hen over skinnerne
Når skinnefræseren er i gang, kører den meget langsomt - helt ned til 400 meter i timen. Fræsetoget har to fræsehjul og et slibehjul i hver side som med en millimeterpræcis nøjagtighed fjerner revnerne.
Fræsetoget er knap 44 meter langt og vejer 155 ton med fræsespåner. Det er et hold af internationale eksperter, der kører toget, og der er en dansk lods med kendskab til strækningerne med om bord. Togets kørehastighed, når det skal fra opgave til opgave, er maksimalt 70 km/t på de danske skinner.
Fræsetoget kører om natten for at genere togdriften mindst muligt. Om dagen bliver det renset og klargjort.
"I fremtiden skal der køre langt flere tog på skinnerne, og derfor er det vigtigt med en effektiv vedligeholdelsesindsats, som skal udføres samtidig med, at trafikken forstyrres mindst muligt. Blandt andet derfor kører skinnefræseren om natten," siger Pernille Skovrup.
Klargøringen kan give støjgener for naboer, der bor tæt ved togets standplads.
Fræsetoget kører efter følgende plan:
18.-19. september Fruens Bøge-Kværndrup
19.-20. september Ringe-Stenstrup
20.-21. september Odense-Nyborg
21.-22. september Odense-Nyborg
22.-23. september Odense-Nyborg
23.-24. september Odense-Nyborg
24.-25. september Odense-Nyborg
25.-26. september Odense-Nyborg
26.-27. september Fredericia-Børkop
27.-28. september Fredericia-Børkop
28.-29. september Fredericia-Børkop
29.-30. september Fredericia-Børkop
30. september-1. oktober Fredericia-Børkop
1.-2. oktober Fredericia-Børkop
2.-3. oktober Fredericia-Børkop
3.-4. oktober Fredericia-Børkop
4.-5. oktober Børkop-Vejle
5.-6. oktober Børkop-Vejle
6.-7. oktober Middelfart-Fredericia
7.-8. oktober Middelfart-Fredericia
8.-9. oktober Børkop-Vejle
9.-10. oktober Børkop-Vejle
10.-11. oktober Børkop-Vejle
11.-12. oktober Næstved-Lundby
12.-13. oktober Vordingborg-Eskilstrup
13.-14. oktober Storstrømsbroen
14.-15. oktober Vordingborg-Eskilstrup
15.-16. oktober Roskilde-Viby Sjælland
16.-17. oktober Viby Sjælland
17.-18. oktober Viby Sjælland-Borup
21.-22. november Aarhus-Hinnerup
22.-23. november Aarhus-Hadsten
23.-24. november Hadsten-Langå
24.-25. november Hadsten-Langå
25.-26. november Hobro-Skørping
26.-27. november Skørping-Aalborg
27.-28. november Skørping-Svenstrup
28.-29. november Skørping-Aalborg
29.-30. november Skørping-Hobro
30. november-1. december Skørping-Hobro
1.-2. december Langå-Hinnerup
2.-3. december Hinnerup-Aarhus
3.-4. december Hinnerup-Aarhus
4.-5. december Odense-Holmstrup
5.-6. december Nyborg-Odense
7.-8. december Nyborg-Odense
8.-9. december Nyborg-Odense
9.-10. december Nyborg-Odense
10.-11. december Nyborg-Odense
11.-12 december Slagelse-Korsør
12.-13. december Slagelse-Korsør
Standpladser:
19.-25. september Odense
26. september-11. oktober Fredericia
12.-14. oktober Vordingborg
15. oktober Næstved
16.-17. oktober Roskilde
21. november Padborg
22.-25 november Langå
26. november-1. december Hobro
2.-3. december Aarhus
4.-12. december Odense
Yderligere information
På Banedanmarks hjemmeside kan du læse mere om fræsetoget og de øvrige specialtog til skinneslibning.
For yderligere informationer kan journalister kontakte Banedanmark presse
på telefon 8234 1313 eller mail: presse@bane.dk.
Yderligere information
Læs mere om fræsetoget og de øvrige specialtog til skinneslibning
Download billeder til pressebrug
Kontaktinformation
For yderligere informationer kontakt Banedanmark Presse på tlf. 82341313 eller mail presse@bane.dk.