Banedanmarks overvågningssystem fanger dæmningsskred i tidligt stadie ved Funder

Strækningen mellem Engesvang og Silkeborg vil være spærret de næste fire uger. Banedanmark udbedrer et begyndende dæmningsskred efter varsling fra intelligent sensorsystem.
Fra den 20. januar og fire uger frem til den 18. februar må passagererne, der rejser mellem Herning, Engesvang og Silkeborg, væbne sig med ekstra tålmodighed.
Banedanmark er nødt til at spærre sporet for at udbedre 100 meter dæmning ved Funder Bakke, så dæmningsskredet ikke udvikler sig yderligere.
"Vores intelligente sensorsystem har i starten af januar varslet os om, at dæmningen ved Funder er i bevægelse og i et tidligt stadie af et dæmningsskred. Vi havde i forvejen planlagt at lave dæmningen til sommer, men med den seneste varsling kan vi allerede nu sætte ind proaktivt og udbedre skaderne, inden det udvikler sig til et mere langvarigt og akut sporarbejde til gene for passagererne," siger sektionschef ved Infrastruktur i Banedanmark Anders Muus.
Mens trafikken er indstillet, indsætter GoCollective togbusser på strækningen.
"Vi er kede af denne forstyrrelse. Det er meget beklageligt, at der skal være den slags udfordringer med at yde den service, vi gerne vil. Vi forstår passagerernes ærgrelse til fulde - og vi deler den. Der indsættes togbusser på alle de aflyste afgange," fortæller Erik Poulstrup, der er direktør for GoCollective.
Frem mod spærringen er det fortsat sikkert at køre tog på strækningen med nedsat hastighed til 40 km/t, og der er indsat sporvagt døgnet rundt til at overvåge dæmningen.
Øget nedbør, øget risiko for dæmningsskred
Selvom jernbanedæmningerne er bygget til at modstå vand, så er der øget risiko for dæmningsskred i det våde vinterhalvår.
"Vi befinder os i den vådeste periode af året med højtstående grundvand og masser af nedbør, som truer vores dæmninger. Derfor er vi også meget glade for at se, at vores overvågningssystem virker, som det skal, så vi kan sætte ind i god tid og forebygge større skader på dæmningen," siger Anders Muus.
Faktaboks: Hvad skal der laves?
- 100 meter dæmning i 10 meters højde skal udbedres.
- 160 meter spor skal fjernes for at kunne komme ind med de store maskiner og udskifte den dårlige jord med ny, god grus under sporet.
- GoCollective indsætter togbusser mellem Herning og Silkeborg samt mellem Engesvang og Silkeborg i perioden, hvor dæmningen skal laves. Rejseplanen vil løbende være opdateret med trafikale ændringer.

Skybrud og kraftig regn på banen
Kraftig regn øger risikoen for dæmningsskred. Jernbanedæmningerne er bygget til at modstå vandet.
Læs mere om dæmningerne

Allersidste hånd på det nye signalsystem i Syd- og Sønderjylland
Banedanmark er i fuld gang med de sidste installationer til det nye digitale signalsystem ved Tønder og Bramming.

Ny organisering gør Banedanmark klar til fremtidens udfordringer
En ny organisering skal give Banedanmark de bedste forudsætninger for at lykkes med de mange projekter på jernbanen i de kommende år. Samtidig udvides direktionen med to nye direktører.

Højsæson for sporarbejder
Påsken betyder som altid travle dage på Banedanmarks mange anlægsprojekter. I fridagene er der færre passagerer i togene og derfor flere folk, der arbejder i sporet.

Underjordiske kabler skal sikre strøm til eltog nord for Limfjorden
Banedanmark fører et 450 meter langt rør under Limfjorden og trækker kabler for at forsyne det fremtidige kørestrømsanlæg nordpå.