Banedanmark gør jysk hovedstrækning klar til fremtiden
Frem mod efteråret gennemfører Banedanmark en række store projekter på jernbanen mellem Aarhus og Hjørring. Formålet er dels at vedligeholde og forny jernbanen og dels at forberede strækningen mellem Aarhus og Aalborg til fremtidens klimavenlige el-tog. Arbejdet betyder, at der i perioder kører færre eller ingen tog på dele af strækningen.
I de kommende måneder arbejder Banedanmark intensivt på jernbanen mellem Aarhus og Aalborg og videre til henholdsvis Aalborg Lufthavn og Hjørring. Dele af strækningen får nye sveller og skinner, og så udstyrer Banedanmark hele banen fra Aarhus til Lindholm med det nye signalsystem, der erstatter de gamle analoge signaler og giver flere punktlige tog.
Samtidig fortsætter elektrificeringen af banen, så fremtidens klimavenlige eltog i 2026 kan køre til Aalborg og videre ud til Aalborg Lufthavn.
“Sommerens fornyelsesprojekter på den jyske hovedstrækning mellem Aarhus og Hjørring bidrager til en driftssikker og attraktiv jernbane. Flere af projekterne er desuden en vigtig del af arbejdet med at elektrificere og digitalisere jernbanen mellem fra Fredericia til Aalborg og videre til Aalborg Lufthavn, ”siger ledende anlægschef Jørn H. Jacobsen.
Store stationsprojekter
Hen over sommeren og sensommeren vil der være heftig aktivitet på stationerne i Aalborg og Langå. Begge steder fornyer Banedanmark sporerne og lægger dem, så de passer bedre til fremtidens togdrift. Det betyder blandt andet, at kommandoposten på Langå Station rives ned, og sporombygningen gør, at hastigheden på strækningen kan sættes op. På Aalborg Station udskifter Banedanmark ikke færre end 37 sporskifter og ombygger to broer, så der bliver plads til kørestrømsmaster og køretråd.
Mellem Aarhus og Aalborg og videre ud til Aalborg Lufthavn tester Banedanmark det nye signalsystem og tager det i brug, så der er nyt signalsystem fra og med Frederikshavn til Aarhus, og på strækningen Aarhus – Aalborg bliver der opsat master og køreledninger til fremtidens el-tog.
Nord for Aalborg anlægger Banedanmark et nyt dobbeltspor syd for Hjørring, hvilket gør afviklingen af trafikken lettere, og fornyer perronen på Brønderslev Station.
Togtrafikken påvirkes frem til begyndelsen af oktober
Fornyelsesprojekterne mellem Aarhus-Aalborg-Hjørring påvirker togtrafikken, så der i perioder ikke kører tog på dele af strækningen.
”Vi gennemfører de mange projekter samtidig for at udnytte tiden, hvor det er nødvendigt at spærre for togtrafikken, bedst muligt. Sammen med jernbanevirksomhederne har vi planlagt, hvordan tog og passagerer bedst muligt kommer gennem sporarbejderne. Det bliver nogle travle måneder på den jyske hovedstrækning, og vi håber derfor, at togpassagererne har tålmodighed, mens arbejdet står på,” siger Jørn H. Jacobsen.
Banedanmark og jernbanevirksomhederne opfordrer togpassagererne til at planlægge rejsen på Rejseplanen. DSB, Nordjyske Jernbaner og GoCollective indsætter togbusser i de perioder, hvor der ikke kan køre tog.
Mere information på DSB’s hjemmeside:
Aarhus H-Aalborg-Aalborg Lufthavn 2024 (dsb.dk)
Mere information på Nordjyllands Trafikselskabs hjemmeside:
Planlagte ændringer for tog | Nordjyllands Trafikselskab (ntrejse.dk)
Mere information på GoCollectives hjemmeside:
Aarhus-Langå-Struer - GoCollective
Kontakt: Banedanmark Presse, telefon 8234 1313 presse@bane.dk
Fakta: Det skal der udføres
- Et af de største projekter på strækningen er fornyelsen af sporene på Aalborg Station. Her skal Banedanmark blandt andet udskifte 37 sporskifter og ombygge sammenlagt 7 kilometer spor inden for stationsområdet. Der skal også arbejdes ved to broer, hvor der skal gøres plads til kørestrømsanlæg til fremtidens el-tog.
- På Langå Station skal sporene også fornyes og samtidig hastighedsopgraderes, så det på sigt bliver muligt at øge hastigheden til 160 km/t. Samtidig gøres der plads til master og kørestrømsanlæg på stationen, så den også kan blive klar til fremtidens grønne el-tog.
- Mellem Hobro og Aalborg skal der også arbejdes intensivt, når 13 af Banedanmarks broer på strækningen skal vedligeholdes og forberedes til elektrificering. Derudover skal syv slidte sporskifter på Skørping Station udskiftes, og på Arden Station fornyer Banedanmark spor og sporkasse (fundamentet under sporet).
- Nord for Limfjorden river Banedanmark perronen i Brønderslev ned og erstatter den med en ny og højere perron, der gør det nemmere at stige ind og ud ad togene. Og i Hjørring fornyes det eksisterende jernbanespor, og samtidig udvides kapaciteten med et helt nyt dobbeltspor syd for stationen.
- På strækningen mellem Aarhus-Aalborg og Aalborg Lufthavn tester Banedanmark det nye signalsystem og tager det i brug senere på året. De gamle analoge signaler er slidte og årsag til mange fejl og bliver derfor nu udskiftet med et nyt digitalt signalsystem, der på sigt vil give flere tog til tiden, bedre trafikinformation og mulighed for flere tog på skinnerne.
- Læs mere om projekterne på Banedanmarks hjemmeside
Sådan støber vi en klapbro-pille på tør grund midt i Guldborg Sund
Ved hjælp af en såkaldt cofferdam er et område af havbunden tørlagt, så man kan støbe en klappille midt i Guldborg Sund.
Nu kan du køre med klimavenlige eltog mellem Holbæk og København
DSB's passagerer kan nu sætte sig til rette i eltog, efter at Banedanmark har elektrificeret strækningen mellem Holbæk-Roskilde.
Sådan blev banen bedre i 2024
I begyndelsen af december kunne Banedanmark afslutte det sidste af årets store sporarbejder. Det markerede samtidig afslutningen på et særdeles travlt år på jernbanen, hvor der er blevet fornyet, digitaliseret og elektrificeret i stor stil landet over. Tag med på en rundtur til årets projekter på jernbanen.
Rigsrevisionen offentliggør beretning om Banedanmarks Signalprogram
Rigsrevisionen har i dag offentliggjort en rapport, der omhandler sikkerheden omkring det nye digitale signalsystem.