Aktuelt

Fredericia-Padborg: Sporfornyelse

Jernbanestrækningen mellem Fredericia og Padborg bliver i 2024-2026 fornyet, så passagererne i fremtiden kan se frem til en mere stabil og behagelig togrejse.

  • Hvad skal der laves?

    Banedanmark fornyer sporerne på strækningen. Arbejdet indebærer bl.a. udskiftning af skinner, sveller og sporskifter på strækningen, rensning eller udskiftning af skærver samt fornyelse af sporkassen, som er fundamentet under sporene. 
  • Hvorfor er arbejdet nødvendigt?

    Fornyelsen af sporet er en nødvendig del af det løbende vedligehold af den travle jernbanestrækning og betyder, at der fremover vil opstå langt færre fejl i både spor og sporskifter. En bane med nye jernbanespor giver desuden øget komfort og større driftssikkerhed og er samtidig en forudsætning for at udnytte den fulde kapacitet, som det kommende nye digitale signalsystem giver mulighed for.

    Samtidig er strækningen Fredericia-Padborg også en central del af den europæiske banegodskorridor, der løber mellem Nord- og Sydeuropa og understøtter den internationale transport.
  • Hvornår?

    Sidste år i 2024 gennemførte Banedanmark et omfattende sporarbejde i Syd- og Sønderjylland, hvor banen fra Fredericia og ned mod den dansk-tyske grænse blev sporfornyet. Efter sommerferien begynder anden del af sporfornyelsen. Det forberedende arbejde ligger i august og september 2025, mens selve fornyelsen af sporene sker fra oktober til december 2025. Projektet afsluttes i januar-februar 2026.
  • Hvad betyder arbejdet for dig som nabo til banen

    Mens Banedanmark fornyer sporene, kan du opleve perioder med nat- og døgnarbejde på skinnerne. I forbindelse med arbejdet kan du også opleve støj og vibrationer fra skinnekørende entreprenørmaskiner, og du kan også opleve mere tung trafik til og fra vores logistikpladser. Hvis du som nabo til banen bliver påvirket af vores arbejde i form af støj, støv eller andre gener, informerer vi dig via brev i e-Boks.
  • Hvad betyder arbejdet for dig som passager

    Mens vi sporfornyer, vil togtrafikken på strækningen være påvirket i perioder. I perioder, hvor sporene er spærret, bliver der indsat togbusser på de berørte strækninger. Vi anbefaler derfor, at du altid tjekker dsb.dk og Rejseplanen.dk, før du skal rejse med tog.  Størstedelen af arbejdet udføres på delstrækningen Fredericia-Tinglev, der er dobbeltsporet, og arbejdet kan derfor hovedsageligt udføres ved, at vi arbejder i det ene (spærrede) spor, mens togtrafikken afvikles i det andet spor. Det vil dog være nødvendigt at spærre sporene i perioder, hvor der bliver indsat togbusser. Der er planlagt en totalspærring mellem Vojens og Rødekro fra fredag d. 7. november kl. 22 til mandag d. 10. november 2025 kl. 06.

 

Fakta om sporfornyelsen 2025-26

 8,4 km
spor skal vi ombygge
16
afvandingsriste skal udskiftes i Gl. Hovslund
12,2 km
spor skal justeres

Læs mere om vores sporarbejder

Sporarbejde på Nørreport

Når vi arbejder i sporet

Der kører tog 24/7 på den danske jernbane. For at kunne forny og vedligehold banen er det derfor nødvendigt at spærre sporet.

Læs mere om sporspærringer
Banen i skumringstid

Når vi åbner igen efter sporarbejde

Vi tjekker arbejdet for at sikre din sikkerhed

Læs om hvad vi tjekker