Nyt signalsystem tages i brug på den første strækning i Østdanmark

Signalerne på den danske jernbane stammer fra 1950'erne og 1960'erne og er en af de primære grunde til forsinkelser. Banedanmark er derfor i gang med en af de største forandringer på den danske jernbane nogensinde, nemlig at udskifte de gamle signaler med et nyt, moderne og digitalt signalsystem. Når det er i brug over hele Danmark, skal det spare passagerne for 790.000 timers forsinkelse på fjernbanen og 140.000 timer på S-banen hvert år.

 

"Det er nødvendigt at udskifte signalanlæggene på den danske jernbane - nogle stammer tilbage fra 1912. De er dyre at vedligeholde, svære at skaffe reservedele til og skaber forsinkelser i togtrafikken. Med et nyt, moderne og digitalt signalsystem er vi med til at fremtidssikre jernbanen, der er helt central for fremtidens bæredygtige transport. Det er en kæmpe opgave, som kommer til at tage årevis, men som vil bidrage til en bæredygtig jernbane i topform og gøre den endnu mere attraktiv for danskerne," forklarer Søren Boysen, direktør for Signalsystemer i Banedanmark.

 

Med det nye signalsystem modtager lokomotivføreren køresignalet direkte på en skærm i førerrummet via radiokommunikation. Det betyder, at de signaler, der i dag står langs jernbanen, i fremtiden fjernes.

 

Systemet er i brug flere steder i verden i dag. Men det er komplekst at udrulle et nyt signalsystem: Det skal tilpasses den danske jernbane, det skal testes grundigt, togene skal have installeret signalteknologi, og lokoførere og trafikledere skal uddannes i det nye system - inden det endelig kan godkendes til kørsel med passagerer og gods.

 

Nyt signalsystem fra 15. december

Det nye signalsystem sættes som det første sted i Østdanmark i drift mellem Roskilde og Køge den 15. december 2019. Frem mod december tester personalet systemet, og der laves de sidste installationer, før systemet kan blive godkendt.

 

"Vi glæder os til at tage det nye signalsystem i brug på den første strækningen i Østdanmark til december, fordi det giver passagerne flere tog til tiden. Undervejs kan det dog ikke undgås, at vi påvirker trafikken, da vi ofte tester og installer, mens der transporteres passagerer. Desuden forventer vi også mindre driftsforstyrrelser i perioden, hvor systemet tages i brug. I sidste ende handler det dog om at vi når det fælles mål om at give passagerne flere tog til tiden," udtaler direktør for Signalsystemer hos Banedanmark, Søren Boysen.

 

Seks uger med tests

Banedanmark påbegyndte tests i uge 44 og tester hver weekend frem til uge 50, hvor banen spærres i syv dage, mens de sidste installationsarbejder og tests udføres. Tests er så vidt muligt lagt i weekenden af hensyn til togtrafikken og passagererne. DSB indsætter togbusser i forbindelse med spærringerne. Tjek rejseplanen.dk for information om din rejse.

 

Om det nye signalsystem

  • Strækningen Roskilde-Køge bliver den første i Østdanmark, hvor det nye fælleseuropæiske digitale signalsystem ERTMS (European Railway Traffic Management System) tages i brug.
  • Den første strækning i Vestdanmark blev sat i drift mellem Frederikshavn og Lindholm d. 21. oktober 2018. Det forventes, at de sidste strækninger i landet har fået det nye signalsystem senest i 2030.

Sådan virker det nye signalsystem

De sidste installationer færdiggøres