Banedanmark undersøger

Ny bane Aarhus-Silkeborg

Om projektet 
I den politiske aftale Infrastrukturplan 2035 blev det besluttet, at Banedanmark skal undersøge en ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg. 
Undersøgelsen er todelt, i en indledende undersøgelsesfase og en fase 2. 
Efter den indledende undersøgelse valgte forligskredsen i foråret 2024, at Banedanmark i fase 2 skal arbejde videre med tre af løsningerne fra den indledende undersøgelse. 

Formålet med projektet
Formålet med at etablere en ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg er at forbedre den kollektive trafikbetjening i Midt- og Vestjylland ved at reducere rejsetiden mellem Herning, Silkeborg og Aarhus. 
Den nye jernbane bliver undersøgt som en ca. 30 km lang enkeltsporet strækning, hvor batteridrevne tog kan køre med en tophastighed på op til 160 km/t. Den indledende undersøgelse har foreløbig vist, at det vil give en forbedret rejsetid mellem Aarhus og Silkeborg på op til 15 til 17 minutter sammenlignet med dagens togbetjening. 
Etablering af stationer langs strækningen vil medføre en forbedring i de kollektive trafiktilbud til en række byer, men samtidig nedsætte den samlede rejsetidsbesparelse ved projektet. 

Hvad indebærer projektet? 
Anlæg af en cirka 30 km lang jernbanestrækning mellem Aarhus og Silkeborg.
Brug af moderne batteridrevne tog, som sikrer en grønnere og mere bæredygtig transport.
Muligheden for stationer langs strækningen. I den indledende undersøgelse er en nødvendig krydsningsstation forudsat i Galten, mens mulige stationer i Harlev, Låsby og Hårup har været belyst. 

Linjeføringer
Forligskredsen valgte i foråret 2024, at Banedanmark skal arbejde videre med løsningerne 1, 2 og 5.

valgte linjeføringer

Status på projektet 
I undersøgelsen analyseres forskellige tekniske løsninger og linjeføringer samt påvirkning af miljøet, hvis banen skal opføres. Der er dialog med lokale og andre myndigheder og interessenter for at sikre, at projektet bliver bedst muligt belyst i løbet af undersøgelsen. 
Figuren nedenfor illustrerer den overordnede proces frem mod den politiske beslutning, der afgør, om den nye bane vedtages som anlægsprojekt.  

  flow1

Naturundersøgelser
Banedanmark er nu gået i gang med en Miljøkonsekvensvurdering (MKV) af de politisk valgte linjeføringer. I første omgang betyder det, at Banedanmarks rådgiver (COWI) i 2025 vil gennemføre naturundersøgelser i en bred korridor, dvs. arealer rundt om de linjeføringer, som undersøges. 
Naturundersøgelserne udføres af et team af erfarne biologer, der vil besøge udvalgte områder langs den planlagte rute. Det sker, hvor det er nødvendigt at vurdere naturtyper, dyrearter og særlige naturværdier. Naturundersøgelserne forventes at forløbe fra marts 2025 til marts 2026 og resultaterne indgår som grundlag for de næste faser af projektet, herunder valg af linjeføring og miljøgodkendelser.

Hvordan kan du blive hørt? 
Som en del fase 2-undersøgelsen vil de undersøgte forslag blive fremlagt i offentlig høring. Det sker i en periode på mindst otte uger. I høringsperioden vil Banedanmark ligeledes afholde borgermøder.
Du har mulighed for at afgive høringssvar til projektet og de fremlagte løsninger i forbindelse med den offentlig høring. Høringen afholdes, efter varsling, forventeligt i vinteren 2026/2027.