Holbæk-Kalundborg

Banedanmark forbereder jernbanen mellem Holbæk og Kalundborg til klimavenlige eltog.
  • Hvad går projektet ud på?

    Banedanmark er aktuelt i gang med at gøre jernbanen mellem Holbæk og Kalundborg klar til den kommende elektrificering, der begynder i 2026,. Strækningen er klar til eltog ved udgangen af 2027, hvor man kan køre med fremtidens klimavenlige eltog på hele Nordvestbanen mellem Roskilde og Kalundborg.
  • Hvornår finder arbejdet sted?

    I foråret 2022 fornyede vi spor og udførte
    fornyelsesarbejder på Kalundborg Station. Samtidig har vi ombygget broer til
    den kommende elektrificering, da nogle af de eksisterende broer var for lave
    til det kommende køreledningsanlæg.  I perioden fra oktober 2024 til juni
    2025 er der afholdt ekspropriationsforretninger, og fra januar til marts 2025
    er der desuden blevet ryddet bevoksning på flere af Banedanmarks arealer langs
    banen.

    Den nødvendige træfældning og rydning af bevoksning tæt på
    banen fortsætter frem til december 2026 - med indlagte pauser af hensyn til
    fuglenes yngleperioder og flagermusenes vinterdvale. Den egentlige
    elektrificering af strækningen, hvor vi skal nedramme mastefundamenter, opsætte
    kørestrømsmaster og trække køretråd foregår i perioden fra 4. kvartal 2026 til
    4. kvartal 2027.
  • Hvorfor er projektet vigtigt?

    Elektrificeringen af jernbanen giver mulighed for at køre med klimavenlige eltog, der udleder mindre CO2, forkorter rejsetiderne, støjer mindre og er mere stabile i drift.
  • Hvordan påvirker projektet dig som nabo?

    Elektrificeringen af banen vil arbejdet foregå i aften- og nattetimerne af hensyn til togtrafikken i dagtimerne.

    I forbindelse med arbejdet vil du kunne opleve støj og vibrationer fra skinnekørende entreprenørmaskiner og ramning af betonfundamenter til kørestrømsmasterne, og du kan også opleve øget tung trafik til og fra vores arbejds- og byggepladser.

Nyt fra projektet