Nye digitale signalsystemer til fjernbanen og S-banen
Flere tog til tiden
De gamle, analoge signaler er både slidte og teknologisk forældede, og derfor er de ofte årsag til forsinkelser. Med udrulningen af de nye signalsystemer bliver både tog og skinner udrustet med nyt, digitalt udstyr. Det betyder færre komponenter langs sporet, som kan gå i stykker, og det mindsker risikoen for forstyrrelser i togdriften.
Hurtigere tog
Mere end 300 tog bliver udrustet med nyt, teknisk udstyr. De nye systemer overvåger bl.a. togets hastighed, holder styr på køretilladelser og hele strækningens forløb. På den måde giver systemerne en mere effektiv togdrift, som vil gøre det muligt at køre med højere hastighed på visse strækninger på fjernbanen.
Øget sikkerhed
I dag består fjernbanen af flere forskellige sikkerhedssystemer. Med udrulningen af ERTMS vil jernbanen få et mere ensartet og endnu højere sikkerhedsniveau. De nye systemer sørger bl.a. for at overvåge køretilladelser, og hvis ikke de modtager den nødvendige tilladelse i tide, bremser det automatisk toget.
Bedre trafikstyring
Med det nye signalsystem bliver togene og skinnerne udrustet med nyt, teknisk udstyr, som kommunikerer i ét samlet system. På den måde ved den centrale trafikstyring helt nøjagtigt, hvor toget befinder sig. Det giver mulighed for at optimere planlægning af togtrafikken, så der bl.a. kan køre flere tog på skinnerne. Altså gør de nye systemer det nemmere at udnytte hele jernbanens kapacitet.
Bedre trafikinformation
De nye signalsystemer gør det muligt for den centrale trafikstyring at få langt mere præcise informationer om togtrafikken end i dag. Det betyder, at det vil være muligt at give passagererne endnu bedre trafikinformation via højttalere og skærme på stationer, end det er i dag.
En fremtidssikret jernbane til digital tidsalder
Med det nye system bliver infrastrukturen langs skinnerne, tog og trafikcentre integreret i ét samlet digitalt system. Jernbanen får dermed et markant teknologisk løft, som vil gøre den mere en fremtidssikret, stabil og sammenhængende del af den danske infrastruktur. Resultatet er bedre trafikinformation, flere tog og flere tog til tiden.
Fakta om det nye signalsystem på den danske jernbane
Det nye signalsystem, kaldet ERTMS (European Rail Traffic Management System), er ved at blive udrullet på hele den danske jernbane. Det bygger på fælleseuropæiske standarder og skaber bedre betingelser for togtransport på tværs af europæiske landegrænser, da signalsystemet i tog og infrastrukturen langs skinnerne bliver ensartet.
På S-banen er signalerne i 2022 fuldt ud overgået til et bybanesystem kaldet CBTC. Det bliver i dag anvendt i en række storbyer verden over.
Banedanmark udskifter 17 overkørsler mellem Roskilde og Kalundborg
17 overkørsler på Nordvestbanen får i år nye bomme og varslingsanlæg som forberedelse af nyt signalsystem.
Ny udrulningsplan på plads for det digitale signalsystem i Østdanmark
Banedanmark og Alstom har nu udarbejdet en ny tidsplan for udrulningen af nyt signalsystem i Østdanmark
90-årig S-bane er i sit livs form
Den 3. april fylder hovedstadsområdets trafikale livsnerve 90 år.
Derfor er nyt signalsystem på S-banen blevet en succes
Fagbladet Ingeniøren har været en tur med S-toget fra København for at høre om det nye signalsystem (CBTC).
Fremtidens grønne bane får masser af nye spor i 2023
I 2023 fornyer Banedanmark sporene flere steder på den travle jernbanestrækning mellem landsdelene.
Nyt signalsystem giver færre fejl og forbedrer S-banens punktlighed
Antallet af forsinkelser på S-banen, som Banedanmark er ansvarlige for, er faldet.
Spor, strøm og signaler til fremtidens grønne bane
I 2022 er Danmark kommet endnu et stort skridt nærmere fremtidens grønne og attraktive jernbane.
Nu kører hele S-banen på nyt digitalt signalsystem
Banedanmark har nu taget det nye, digitale signalsystem i brug på hele S-banen.
To jyske strækninger opgraderes med nyt signalsystem
I august 2022 får strækningerne Vejle-Holstebro og Herning-Skanderborg et nyt, digitalt signalsystem.
Mere end 2.500 personer er nu oplært i nye signalsystemer
Banedanmark er nu over halvvejs i indsatsen med at uddanne bl.a. lokomotivførere og trafikledere i at bruge nye, digitale signalsystemer.
Nyt signalsystem testes på den sydlige del af S-banen
Inden hele S-banen senere på året kan overgå til et nyt, digitalt signalsystem, skal det testes på de tre sidste linjer.
S-banen i Indre København tager et teknologisk kvantespring
Et nyt, intelligent signalsystem er nu taget i brug på S-banen i det centrale København.
Nu bliver Københavns trafikale hjerte digitalt
På S-banen i det indre København er Banedanmark klar til at tage et nyt, intelligent signalsystem i brug.
Historisk trafikkorridor i mål med nyt signalsystem
Første etape på banen mellem Ringsted og Femern er nu klar med nyt signalsystem.
Nyt signalsystem mellem Mogenstrup og Nykøbing Falster bliver testet
Inden det nye system kan tages i brug til vinter, skal det testes i fire weekender i september og oktober.
Overblik: Sådan går det med udrulningen af de nye signaler
På både fjernbanen og S-banen er udrulningen af nye, digitale signalsystemer i fuld gang og i god gænge.
Nu står tog nummer 150 klar med nyt signalsystem
Som led i udrulningen af et nyt, digitalt signalsystem skal alle tog på den danske fjernbane udrustes med nyt, teknisk udstyr.
Nyt signalsystem mellem Køge og Næstved bliver testet
Et nyt digitalt signalsystem er ved at blive rullet ud mellem de to sjællandske byer.
Nyt signalsystem på Farum-banen
Banedanmark har udrullet et nyt digitalt signalsystem på S-togslinjen til Farum.
Nyt signalsystem udrullet mellem Langå, Struer og Holstebro
På banen mellem de tre jyske byer er Banedanmark nu færdig med at skifte de gamle analoge signaler ud med et nyt digitalt signalsystem.
Hold dig opdateret
Modtag de seneste nyheder direkte i din indbakke.
Tilmeld dig nyhedsbrevet: Nyt om Signalprogrammet