Nu begynder omfattende ombygning af jernbanen i Aarhus

Den 31. marts går Banedanmark i gang med en omfattende ombygning af jernbanen i Aarhus. Formålet er at ombygge spor og perroner, installere nyt signalsystem og gøre klar til at køre eltog.
Den 31. marts går det for alvor løs, når Banedanmark går i gang med en omfattende ombygning af jernbanen i Aarhus. Forberedelserne har stået på i årevis, og allerede nu er der etableret byggepladser flere steder i Aarhus.
I de kommende knap to år elektrificeres sporene, de gamle analoge signaler udskiftes med et nyt digitalt signalsystem, og sporene i Aarhus fornys og hastighedsopgraderes. Målet er, at der fra slutningen af 2026 kan køre eltog på den østjyske hovedstrækning fra Fredericia til Aalborg, så togdriften bliver mere klimavenlig og effektiv.
"Aarhus H står over for en gennemgribende modernisering og opgradering, så den bliver klar til både det nye signalsystem og nye eltog. Samtidig får selve stationen også en makeover, så de kommende år bliver det lidt af en byggeplads. Men det skal være skidt før det bliver godt, og for at gøre byggeperioden så kort som muligt laver vi det hele på én gang, så vi allerede fra slutningen af 2026 har en moderne og velfungerende station midt i Aarhus," siger transportminister Thomas Danielsen.
Projektet samler trådene fra flere af de vigtigste projekter, som Banedanmark beskæftiger sig med i disse år, fortæller projektchef, Helle Thambo.
”Ombygningen af Aarhus H er ikke bare omfattende, men også utrolig vigtig og spændende. Vi kommer blandt andet til at ombygge spor, installere nyt signalsystem og elektrificere på samme tid, og det vil på sigt være godt for både passagererne og miljøet. En elektrificeret og fornyet jernbane med nyt signalsystem vil sikre kortere rejsetid, reduceret udledning af partikler og CO2, mindre støj og flere tog til tiden,” siger Helle Thambo.
Togtrafikken påvirkes
Arbejdet kommer til at kunne ses i bybilledet og vil også kunne mærkes af tog- og letbanepassagerer. I længere perioder vil arbejdet betyde, at togtrafikken til og fra Aarhus H bliver reduceret.
”Vi bestræber os på at mindske generne, men vi kan ikke undgå at kunne høres af de nærmeste naboer, og det er umuligt at køre lige så mange tog til og fra Aarhus H, som vi plejer. Projektet er planlagt, så vi bliver færdige så hurtigt og med så få forstyrrelser som muligt, samtidig med at togene kan køre. Vi kommer til at have tungen lige i munden i hele perioden for at afvikle trafikken, men det vil være en god idé at tjekke Rejseplanen før afrejsen, mens vi er i gang,” siger Helle Thambo.
Jernbanevirksomhederne DSB og GoCollective har ligesom Banedanmark forberedt sig på projektet og ændringerne i togdriften:
"Ombygningen af Aarhus H er et kæmpestort og meget komplekst projekt. Vi følger Banedanmarks omfattende arbejde tæt og etablerer blandt andet bemandet overvågning af togdriften i og omkring Aarhus for at hjælpe kunderne bedst muligt. Og så tilbyder vi vores pendlere med minimum to af stationerne Skanderborg, Aarhus H og Hinnerup på deres Pendlerkort, at de kan søge om og få tilbagebetalt 25 procent i perioden, hvor togdriften er reduceret,” siger DSB's informationschef Tony Bispeskov.
”Vores fokus er at få trafikken til at glide så gnidningsfrit som muligt for de rejsende. Mellem Herning og Aarhus kører vi som hidtil med to tog i timen. På strækningen Viborg–Aarhus kører ét direkte tog i timen, suppleret af et tog mellem Viborg og Langå, hvor man kan skifte til DSB, som ekstraordinært stopper i Hinnerup. Det giver mulighed for en sammenhængende rejse, selvom vi midlertidigt kører færre tog,” siger Mikkel Juul, pressechef hos GoCollective.
I resten af 2025 reduceres togtrafikken med omkring 50 procent, og i 2026 er den største påvirkning af togtrafikken en ca. 3 måneder lang spærring af sporene mod Hinnerup/Langå. I to uger i starten af 2026 vil sporene gennem Aarhus desuden være totalspærret under idriftsættelsen af det nye signalsystem, og der vil i stedet blive indsat togbusser.
Det udfører Banedanmark i Aarhus i 2025 og 2026:
- Omfattende fornyelse af spor, sporskifter, afvanding mv.
- Visse mindre hastighedsopgraderinger
- Et nyt spor på Aarhus H (spor 8), som muliggør to tog samtidig ved perron i spor 7
- En forlængelse af perronerne på Aarhus H, inkl. en afledt flytning af sporskiftezonen uden for perronområdet
- Renovering af nuværende cykelparkeringsbro op ad Bruuns Bro
- Forskellige broarbejder som skal skabe tilstrækkelig frihøjde til kørestrømsanlægget under en række broer
- Opgradering af en større vandledning under Værkmestergade
- Udrulning af det nye signalsystem på Aarhus H og på banestrækningerne ind mod banegården
- Etablering af kørestrømsanlæg med master, køreledning, mv. på Aarhus H og på banestrækningerne ind mod banegården.
- I to uger i starten af 2026 vil sporene gennem Aarhus desuden være totalspærret under idriftsættelsen af det nye signalsystem, og der vil i stedet blive indsat togbusser.

Nu begynder omfattende ombygning af jernbanen i Aarhus
Den 31. marts går Banedanmark i gang med en omfattende ombygning af jernbanen i Aarhus.

Banedanmark forbereder det nye signalsystem på Svendborgbanen
Banedanmark er gået i gang med at gøre Svendborgbanen klar til at få nyt digitalt signalsystem.

Ny rytme i arbejdslivet: Fra trækbasunist til trafikleder
Da coronapandemien i en periode satte en stopper for koncertoplevelser, traf Nichlaes Kure Ettrup, professionel musiker, en beslutning om at skifte spor. Han er netop blevet færdiguddannet som trafikleder – men trækbasunen er ikke lagt helt væk.

I den kommende måned gøres jernbanen klar til nyt digitalt signalsystem
Fra 21. marts til 22. april gøres flere strækninger i Syd- og Sønderjylland klar til det nye digitale signalsystem.