Ny udrulningsplan på plads for det digitale signalsystem i Østdanmark
Banedanmark og Alstom har nu udarbejdet en ny tidsplan for udrulningen af nyt signalsystem i Østdanmark
![](/-/media/Bane/Gamle/Presse/Pressemeddelelser-billeder/_DSC7181.jpg?h=1080&w=1920&la=da&useCustomFunctions=1¢erCrop=1&hash=59A9CC206661E4B1E7F3E56D59A21BB6)
I de seneste år er et nyt digitalt signalsystem blevet udrullet på adskillige strækninger til gavn for passagererne. I Østdanmark har der dog været udfordringer med fremdriften, og derfor har Banedanmark og leverandøren Alstom nu udarbejdet en ny tidsplan.
I disse år udskifter Banedanmark de gamle udslidte signaler langs jernbanen, som er den største enkeltstående årsag til forsinkelser. På S-banen blev den sidste strækning udrullet med det nye system i 2022, og den kører nu som en af de bedste bybaner i verden med en punktlighed på knap 97 procent. I Vestdanmark er adskillige strækninger blevet udrullet, og arbejdet i Jylland forventes at være færdigt i 2027.
I Østdanmark har der dog været udfordringer med fremdriften, hvilket har forsinket udrulningen på nogle strækninger. Samtidig er der kommet en række nye, store infrastrukturprojekter til, som har skullet indpasses i planen, herunder Femerntunnellen, Ny Bane over Vestfyn og Kapacitetsudvidelse ved Ringsted. Derfor har Banedanmark og leverandøren Alstom udarbejdet en ny udrulningsplan. Det forventes nu, at signalprogrammet er endeligt afsluttet på alle statslige strækninger i 2033.
Sådan ser planen for de kommende udrulninger ud nu:
![Sådan ser tidsplanen for signalprogrammet i Østdanmark ud](/-/media/Bane/Tidsplan-for-signalprogrammet.JPG)
Det nye signalsystem integrerer for eksempel tog, overkørsler, spor og trafikstyring i ét samlet system. Det betyder blandt andet, at de gamle sikringsanlæg og signaler langs sporet forsvinder. I stedet sendes signalet direkte til lokomotivførerens computerskærm i førerhuset, og samtidig kan togdriften hele tiden følges med stor præcision fra Banedanmarks trafikstyring. Det vil på sigt betyde mere effektiv trafikstyring, færre forsinkelser og mulighed for flere tog på jernbanen.
I disse år udskifter Banedanmark de gamle udslidte signaler langs jernbanen, som er den største enkeltstående årsag til forsinkelser. På S-banen blev den sidste strækning udrullet med det nye system i 2022, og den kører nu som en af de bedste bybaner i verden med en punktlighed på knap 97 procent. I Vestdanmark er adskillige strækninger blevet udrullet, og arbejdet i Jylland forventes at være færdigt i 2027.
I Østdanmark har der dog været udfordringer med fremdriften, hvilket har forsinket udrulningen på nogle strækninger. Samtidig er der kommet en række nye, store infrastrukturprojekter til, som har skullet indpasses i planen, herunder Femerntunnellen, Ny Bane over Vestfyn og Kapacitetsudvidelse ved Ringsted. Derfor har Banedanmark og leverandøren Alstom udarbejdet en ny udrulningsplan. Det forventes nu, at signalprogrammet er endeligt afsluttet på alle statslige strækninger i 2033.
Sådan ser planen for de kommende udrulninger ud nu:
Det nye signalsystem integrerer for eksempel tog, overkørsler, spor og trafikstyring i ét samlet system. Det betyder blandt andet, at de gamle sikringsanlæg og signaler langs sporet forsvinder. I stedet sendes signalet direkte til lokomotivførerens computerskærm i førerhuset, og samtidig kan togdriften hele tiden følges med stor præcision fra Banedanmarks trafikstyring. Det vil på sigt betyde mere effektiv trafikstyring, færre forsinkelser og mulighed for flere tog på jernbanen.
![""](/-/media/Bane/Tog/Test_tog_Frederikshavn_Lindholm.jpg)
Digitale signaler på fjernbanen
Banedanmark er i øjeblikket i fuld gang med at etablere fjernbanens nye signalsystem, ERTMS.
Læs mere om ERTMS![""](/-/media/Bane/Tog/S_tog_i_efteraar.jpg)
Digitale signaler på S-banen
Banedanmark har udskiftet S-banens gamle analoge signaler med et nyt digitalt signalsystem.
Læs mere om signalsystemet31.01.2025
![""](/-/media/Bane/Gule-maskiner/sporombygningstog.jpg?h=1080&iar=0&w=1920&useCustomFunctions=1¢erCrop=1&hash=C633CD7A067D43980F8912403410888F)
Banedanmark gør jernbanen mellem Skjern og Holstebro klar til batteritog
Omfattende sporombygning af jernbanen mellem Skjern og Holstebro gør banen klar til klimavenlige batteritog.
27.01.2025
![Ramning af kørestrømsfundamenter om natten](/-/media/Bane/Gamle/Presse/Pressemeddelelser-billeder/ramning.jpg?h=2000&iar=0&w=3000&useCustomFunctions=1¢erCrop=1&hash=6D47B89F222A21752BB57ACB24632D99)
Nu gøres der klar til eltog i Aalborg
Banedanmark går i gang med at elektrificere jernbanen mellem Skalborg og Aalborg Lufthavn
14.01.2025
![Dæmningsskred ved Funder](/-/media/Bane/Billede1.jpg?h=1034&iar=0&w=923&useCustomFunctions=1¢erCrop=1&hash=0E7C9415F4FAAA5C38A19D4E0F35DE9D)
Banedanmarks overvågningssystem fanger dæmningsskred i tidligt stadie ved Funder
Strækningen mellem Engesvang og Silkeborg vil være spærret de næste fire uger. Banedanmark udbedrer et begyndende dæmningsskred efter varsling fra intelligent sensorsystem.
16.12.2024
![Eltog på Holbæk St.](/-/media/Bane/Presse_og_talspersoner/Eltog-i-Holbaek.jpg?h=2413&iar=0&w=3909&useCustomFunctions=1¢erCrop=1&hash=935C2423BDCD71324E7FCE6EBA0CE30F)
Nu kan du køre med klimavenlige eltog mellem Holbæk og København
DSB's passagerer kan nu sætte sig til rette i eltog, efter at Banedanmark har elektrificeret strækningen mellem Holbæk-Roskilde.