Flere sjællandske strækninger påvirkes, mens Banedanmark udruller nyt digitalt signalsystem
Banedanmark tager inden længe et nyt digitalt signalsystem i brug mellem København og Ringsted. Opgraderingen betyder på sigt færre fejl og forsinkelser, og åbner samtidig for en ny direkte togforbindelse fra Næstved til København via Køge.
Før de digitale signaler kan tages i brug, skal det nye system testes. Samtidig skal ny software implementeres på de strækninger, hvor det nye signalsystem allerede er taget i brug. Det vil påvirke togtrafikken flere steder på Sjælland i perioden fra 18. marts til og med 1. april.
På følgende strækninger kører der ikke tog:
- Mellem Næstved og Køge (DSB) og Roskilde-Egøje (Lokaltog) fra lørdag den 18. til og med torsdag den 23. marts.
- Mellem Næstved og Nykøbing Falster fra natten efter fredag den 17. marts. til søndag morgen den 25. marts.
- Mellem Ringsted og Vigerslev via Køge Nord fra lørdag morgen den 18. marts til og med den 1. april.
- Mellem Nykøbing Falster og Grænge (Lokaltog) efter fredag den 17. marts til søndag morgen den 25. marts
DSB og Lokaltog indsætter togbusser på strækningerne, når der ikke kører tog, og passagerer opfordres til at planlægge rejsen på Rejseplanen.
”Vi forsøger at påvirke passagererne mindst muligt, mens vi gør klar til opgraderingen. Men vi kan ikke lave de nødvendige opdateringer, mens der kører tog, så det er desværre nødvendigt at standse trafikken i en periode. Vi forsøger selvfølgelig at tilrettelægge arbejdet, så vi forstyrrer mindst muligt,” siger signaldirektør i Banedanmark, Janus Steen Møller.
Opgraderingen betyder, at de gamle signaler langs sporet forsvinder. I stedet sendes signalet direkte til lokomotivføreren i toget. Adskillige strækninger er allerede digitaliseret, men udrulningen mellem København og Ringsted er første gang, at signalsystemet benyttes på en af de danske hovedstrækninger, som forbinder landsdelene.
Nu kan du køre med klimavenlige eltog mellem Holbæk og København
DSB's passagerer kan nu sætte sig til rette i eltog, efter at Banedanmark har elektrificeret strækningen mellem Holbæk-Roskilde.
Sådan blev banen bedre i 2024
I begyndelsen af december kunne Banedanmark afslutte det sidste af årets store sporarbejder. Det markerede samtidig afslutningen på et særdeles travlt år på jernbanen, hvor der er blevet fornyet, digitaliseret og elektrificeret i stor stil landet over. Tag med på en rundtur til årets projekter på jernbanen.
Rigsrevisionen offentliggør beretning om Banedanmarks Signalprogram
Rigsrevisionen har i dag offentliggjort en rapport, der omhandler sikkerheden omkring det nye digitale signalsystem.
Banedanmark undersøger grundlæggende årsag til fejl i signalsystemet
I torsdags opstod der en fejl i signalsystemet i Jylland, som påvirkede trafikken. Leverandøren har udbedret fejlen og er nu i gang med at analysere den bagvedliggende årsag. Der ikke noget, som tyder på eksternt påvirkning af systemet.