Nu kommer der mere aktivitet på Aarhus H-projektet

Byggepladserne tilknyttet Aarhus H-projektet er som en kæmpe myretue af mennesker og maskiner, der vrimler ind og ud mellem hinanden. Arbejdere og maskiner fylder i bybilledet, og til efteråret går opgraderingen af Aarhus Hovedbanegård ind i en ny fase med endnu flere medarbejdere og endnu flere byggepladser – og mere aktivitet i området omkring banegården.
Når man færdes i nærheden af jernbanen og aktive byggepladser er det godt at være ekstra opmærksom, fx når det gælder advarselsskilte, at man aldrig må opholde sig på byggepladser uden tilladelse, kendskab til sikkerhedsregler og klasse 3-sikkerhedstøj.
Lige nu arbejder vi med perroner, spor og udskiftning af sporskifter ved banegården, og i slutningen af året og ind i det nye år går vi i gang med at arbejde på broerne, som er et led i elektrificeringen. Vi river broen L i Åbyhøj ned, og forhøjer broen J (Kongsvangsbroen), forstærker fundamenterne på Skanderborgvej-broen, og broerne H og E skal renoveres.
Byggepladserne
Banedanmark har i alt 11 byggepladser tilknyttet projektet, og i efteråret vil seks af dem fortsat være i brug:
- Tre byggepladser omkring Banegraven langs Værkmestergade: En bagved Bruuns Bro og to foran ud mod Ringgadebroen
- Åhavevej
- Bøgeskov Høvej i Hasselager
- Bjørnholms Allé på den gl. papirfabriksgrund
Derudover vil der fortsat være lukket for nedkørslen til Brabrandstien. Når man tager den vej, kommer man ind på Banedanmarks areal. Vi bruger den som byggeplads. Senere på året går vi i gang med at pille broen L ned, og i den forbindelse har vi store lastbiler kørende frem og tilbage med materialer. Der er sat omkørselsskilte op. Man skal fortsætte på Søren Frichs Vej til den næste nedkørsel.
Banedanmark inviterer til åben byggeplads senere på året, hvor du får mulighed for at komme ind på en byggeplads.
Sikkerheden på byggepladserne
Som nævnt går arbejderne med broerne også i gang i efteråret. Derfor går projektet fra at have 70 medarbejdere tilknyttet til, at der være omkring 250 medarbejdere tilknyttet megaprojektet i Aarhus og samtidig bliver der kørt med tunge maskiner og løftet enorme elementer.
Selve byggepladserne er på et langt, smalt område. Der er store maskiner, gravkøer, dumpere og lastbiler på meget lidt plads, så helt fra starten har projektet og arbejdsmiljøkoordinatorer i Banedanmark haft et særligt fokus på kørsler på selve byggepladsen i sikkerhedsplanerne for byggeriet.
Derfor er der etableret en sikker adgangsvej på langs af byggepladserne til gående medarbejdere. Hvis man skal bevæge sig rundt på byggepladsen, går man ud på adgangsvejen, følger den hele vejen rundt og går først ind på byggepladsen igen, når man er så tæt på sit arbejdssted som muligt.
”Det betyder, at trafikken på kryds og tværs af byggepladsen bliver mindre, og det reducerer risikoen for ulykker. Det er vigtigt for os at gøre det så sikkert som muligt at arbejde på vores projekter. Også vores megaprojekter,” fortæller Kenneth Navntoft Jensen, som er arbejdsmiljøkoordinator i Banedanmark og på Aarhus H.
Blå bog
Kenneth Navntoft Jensen
50 år og bosat i Fredericia
Banedanmarks arbejdsmiljøkoordinator på byggeprojektet på Aarhus H
Har mere end 20 års erfaring i sikkerhedsbranchen blandt andet fra offshore-branchen
” Det er meget vigtigt for mig, at vi arbejder proaktivt med sikkerhed, og det kan vi gøre ved at have fokus på farlige situationer og nærved-arbejdsulykker. Hvis vi bliver klogere på dem, kan vi forebygge, at de udvikler sig til egentlige ulykker. Som bygherre ønsker vi at skabe en kultur, hvor man kan tale om sine fejl.
Det motiverer mig, at jeg kan se, at mit arbejde flytter noget og gør sikkerheden bedre. Jeg har arbejdet med sikkerhed i over 20 år, og har oplevet mange former for hændelser og ulykker. De oplevelser tænker jeg ikke over til hverdag, men de er med mig i alt, hvad jeg gør”.
Kenneth Navntoft Jensen.

Aarhus H: Ombygning
Perroner og spor ved og på Aarhus Hovedbanegård skal fornyes og renoveres. Samtidig skal strækningerne til og fra sporfornyes, hastighedsopgraderes, elektrificeres og have nye signaler.
Læs om projektet
Hold dig opdateret om Aarhus H
Få sidste nyt fra ombygningen af Aarhus Hovedbanegård samt invitationer til aktiviteter og events i forbindelse med byggeriet.
Tilmeld dig Nyt fra Aarhus HNu digitaliserer vi Aarhus Hovedbanegård
I uge 41 begynder arbejdet med at skifte de gamle signaler ud med det nye, digitale signalsystem på Aarhus Hovedbanegård. Det nye system skal få togtrafikken til at glide lettere – og det betyder, at du som passager kan se frem til færre forsinkelser og kortere rejsetider.

Aarhusiansk jernbanehistorie gennem minder på skinner
Mange har minder, der er forbundet med jernbanen i og omkring Aarhus. Minderne blev indsamlet ved et arrangement på Aarhus Hovedbanegård tidligere på året, hvor mere end 200 aarhusianere byttede et minde for et lille stykke skinne fra Hovedbanegården i forbindelse med opstarten af byggeriet.

Banedanmark etablerer byggeplads og adgangsvej til banen
Cykel- og gangsti bliver omlagt.

Sporfornyelsen på Aarhus Hovedbanegård tager form: Se udviklingen siden maj
Arbejdet med at bygge de nye spor og perroner på Aarhus H skrider hastigt fremad. I maj 2025 var skinner, sveller og ballast fjernet i spor 4-7, og hele området var gravet op.