Travl uge i sporet efterlader banen i bedre form

I hele uge 30 har Banedanmark lukket sporet for at forny jernbanen flere steder på tværs af landet. Fra i dag genoptages togtrafikken mellem Slagelse og Fredericia på en jernbane, som nu er i bedre form.
Alt imens mange har holdt sommerferie, har der været godt travlt i sporene rundt om i landet.
Banedanmark er nemlig i fuld gang med at forny og hastighedsopgradere jernbanen flere steder på tværs af Jylland, Fyn og Sjælland. Derfor har der i hele uge 30 været lukket for togtrafik på strækningerne Slagelse-Fredericia og Roskilde-Ringsted, hvor passagererne i stedet måtte rejse med togbusser.
Men efter en intensiv uge kan der igen køre tog mellem Slagelse og Fredericia, og fra tirsdag den 1. august genoptages trafikken mellem Roskilde og Ringsted som planlagt.
”Denne sommer er helt speciel, fordi vi arbejder fem forskellige steder samtidig. Derfor har vi også nøje planlagt de store arbejder, som godt 1000 arbejdsfolk har arbejdet på i døgndrift. Nu står vi med nogle jernbanestrækninger, som er i langt bedre form, og det vil på sigt komme passagererne til gode i form af færre fejl og forsinkelser og højere hastigheder,” siger projektdirektør i Banedanmark, Kristian Fevejle Andersen.
Når de mange projekter i uge 30 nu er vel gennemført, skyldes det blandt andet et solidt samarbejde mellem Banedanmark og entreprenørerne.
”Vores entreprenører har udført et enormt stykke arbejde på kort tid, og samarbejdet har været godt. Dette i kombination med forbedring af Banedanmarks styring af projekterne er de væsentlige grunde til, at vi har kunnet udnytte uge 30 til at komme i mål med nogle meget omfattende og komplekse projekter,” siger Kristian Fevejle Andersen.
Gevinst på både kort og lang sigt
Når jernbanen fornyes, betyder det, at slidte skinner, sporskifter og sveller på strækningerne udskiftes. Nogle steder renoveres underbygningen, som er fundamentet under jernbanen, og afvandingssystemerne, der sørger for at regnvand ikke underminerer banen, bliver renoveret.
Fornyelsesarbejdet betyder, at der i fremtiden vil opstå færre fejl i spor og sporskifter og dermed større driftssikkerhed på banen. Desuden vil de rejsende opleve mindre støj og øget komfort.
Samtidig betyder sporfornyelsesarbejderne, at jernbanen er klar til fremtiden, hvor de nye eltog kan køre hurtigere, tættere og smartere til gavn for de rejsende.
Arbejdet fortsætter frem til september
Efter uge 30 er en stor del af arbejderne veloverstået, men Banedanmark fortsætter med at forny sporene flere steder i landet frem til september, hvorfor der i perioder vil være reduceret trafik.
Det anbefales derfor at holde sig løbende opdateret på Rejseplanen. Det er muligt at finde mere information om sommerens togtrafik på DSB’s hjemmeside.

Kom med byggechefen på arbejde
Sommer efter sommer står byggechef Jan Rudebeck i sporene og skifter spor, sveller og skærver. I år er han byggechef på Aarhus Hovedbanegård, hvor han bruger sine mange års erfaring til at bygge banen bedre.

Et hav af minder blev byttet for skinner
Banedanmark inviterede søndag til åben byggeplads på Aarhus Hovedbanegård, hvor aarhusianerne fik et særligt indblik i byggeriet af jernbanen, der netop nu gennemgår en omfattende opgradering. En gammel skinne fra Hovedbanegården blev uddelt i små stykker til aarhusianere med mindeværdige oplevelser fra banen.

Helle gør Aarhus Hovedbanegård klar til fremtidens el-tog
På Aarhus Hovedbanegård står projektchef i Banedanmark Helle Thambo. Her jonglerer hun med tidsplaner, entreprenører, borgere og samarbejdspartnere for at lykkes med det gigantiske anlægsprojekt, som er godt i gang i Aarhus.

Byt minder for skinner til åbent hus
Den 22. juni afholder Banedanmark åbent hus på den historiske ombygning af jernbanen i Aarhus.