Nu kan du køre med klimavenlige eltog mellem Næstved og Vordingborg
I dag kan DSBs passagerer for første gang sætte sig ind i et eltog på strækningen mellem Næstved og Vordingborg.
I DAG KAN DSBS PASSAGERER FOR FØRSTE GANG SÆTTE SIG IND I ET ELTOG PÅ STRÆKNINGEN MELLEM NÆSTVED OG VORDINGBORG. BANEDANMARK BLEV TIDLIGERE I ÅR FÆRDIGE MED AT ELEKTRIFICERE STRÆKNINGEN, OG DET BETYDER, AT TOGTRAFIKKEN NU UDLEDER MINDRE CO2 END FØR.Mange passagerer vil fra i dag høre væsentligt svagere motorlyd, når toget ruller afsted mellem Næstved og Vordingborg. Nu kører der nemlig på enkelte afgange eltog mellem de to byer, efter at Banedanmark tidligere på året blev færdige med at elektrificere strækningen. Det vil sige, at der langs banen er sat kørestrømsmaster og køreledninger op, som forsyner toget med strøm under rejsen.
Efter at køreplanen for 2024 trådte i kraft kan DSB nu benytte deres nye elektriske Vectron-lokomotiver på strækningen. Og det er en god nyhed for klimaet:
”Det er en god dag for den grønne omstilling. Når vi elektrificerer en strækning, betyder det, at der kører færre dieseltog, og vi udleder mindre CO2. For os i Banedanmark er det endnu en milepæl i arbejdet med at elektrificere store dele af den danske jernbane, så vi kan erstatte dieseltog med klimavenlige eltog. Det er en kompleks men også enormt spændende opgave,” siger programdirektør i Banedanmark, Jette Aagaard.
I første omgang er det kun enkelte morgenafgange, der betjenes af ellokomotiver. Tog, der skal videre mod Nykøbing Falster, kan endnu ikke køre på el, da Storstrømsbroen endnu ikke er elektrificeret.
Det er dog et vigtigt skridt, at de første eltog nu ruller ud på strækningen.
"DSB investerer i øjeblikket i en helt ny flåde af elektriske lokomotiver og tog som erstatning for det ældre dieselmateriel. Elektrificeringen af strækningen mellem Næstved og Vordingborg er et lille, men vigtigt skridt på vejen mod at kunne tilbyde vores kunder en endnu mere grøn og bæredygtig transportform flere gange dagligt, når de rejser med DSB," siger direktør i drift hos DSB, Per Schrøder.
Elektrificeringen af strækningen mellem Næstved og Vordingborg er en del af en helt ny, klimavenlig transportkorridor mellem Danmark og Europa, når Femern-tunnelen efter planen åbner i 2029. Næste del af strækningen, som skal elektrificeres, er fra Vordingborg til Nykøbing Falster, som forventes klar i 2027, efter åbningen af en ny Storstrømsbro.
Læs mere om elektrificeringen af den danske jernbane
Fakta
Efter at køreplanen for 2024 trådte i kraft kan DSB nu benytte deres nye elektriske Vectron-lokomotiver på strækningen. Og det er en god nyhed for klimaet:
”Det er en god dag for den grønne omstilling. Når vi elektrificerer en strækning, betyder det, at der kører færre dieseltog, og vi udleder mindre CO2. For os i Banedanmark er det endnu en milepæl i arbejdet med at elektrificere store dele af den danske jernbane, så vi kan erstatte dieseltog med klimavenlige eltog. Det er en kompleks men også enormt spændende opgave,” siger programdirektør i Banedanmark, Jette Aagaard.
I første omgang er det kun enkelte morgenafgange, der betjenes af ellokomotiver. Tog, der skal videre mod Nykøbing Falster, kan endnu ikke køre på el, da Storstrømsbroen endnu ikke er elektrificeret.
Det er dog et vigtigt skridt, at de første eltog nu ruller ud på strækningen.
"DSB investerer i øjeblikket i en helt ny flåde af elektriske lokomotiver og tog som erstatning for det ældre dieselmateriel. Elektrificeringen af strækningen mellem Næstved og Vordingborg er et lille, men vigtigt skridt på vejen mod at kunne tilbyde vores kunder en endnu mere grøn og bæredygtig transportform flere gange dagligt, når de rejser med DSB," siger direktør i drift hos DSB, Per Schrøder.
Elektrificeringen af strækningen mellem Næstved og Vordingborg er en del af en helt ny, klimavenlig transportkorridor mellem Danmark og Europa, når Femern-tunnelen efter planen åbner i 2029. Næste del af strækningen, som skal elektrificeres, er fra Vordingborg til Nykøbing Falster, som forventes klar i 2027, efter åbningen af en ny Storstrømsbro.
Læs mere om elektrificeringen af den danske jernbane
Fakta
- Ringsted Femern banen er et af Danmarkshistoriens største anlægsprojekter. Jernbanen bliver en vigtig del af en helt ny, klimavenlig transportkorridor mellem Danmark og Europa, når Femern-tunnelen efter planen åbner i 2029.
- Opgraderingen af den 115 kilometer lange strækning fra Ringsted til Holeby finansieres af EU og A/S Femern Landanlæg, et datterselskab under Sund & Bælt Holding A/S
- Banedanmark elektrificerer i disse år store dele af det danske jernbanenet. I dag er omkring 2500 kilometer af Banedanmarks strækninger elektrificeret.
21.11.2024
Banedanmark skal finde en udvikler til buerne under Nørrebro Station
Som en del af en større udvikling af Nørrebro Stationsområde skal Banedanmark finde den ejendomsudvikler, der skal udvikle og drifte de ni brobuer under højbanen ved Nørrebro Station.
05.11.2024
Sporarbejde bliver til naturpleje
Banedanmark tager et nyt skridt for biodiversiteten og udnytter sporarbejderne mellem Fredericia-Padborg til at skabe nye levesteder for insekter og planter.
28.10.2024
Skinnefræseren er tilbage i Danmark
For at undgå, at de små revner i jernbaneskinnerne vokser sig store, skal de fræses væk. Det er en opgave for den 155 tons tunge skinnefræser.
11.10.2024
Banedanmark går i foråret i gang med historisk opgradering af jernbanen i Aarhus
Banedanmark har lagt sidste hånd på planlægningen af en omfattende ombygning af jernbanen til, fra og på Aarhus H. Fra uge 14 i 2025 og frem til udgangen af 2026 ombygges spor, perroner, signalsystem og flere broer, og jernbanen gøres klar til at køre eltog.