Fremtidssikring af jernbanen fra Fredericia til Skanderborg påvirker togtrafikken i otte dage

Fra den 4. til 12. september 2023 arbejder Banedanmark i sporet på strækningen mellem Fredericia og Skanderborg, hvor sporene fornyes og der gøres klar til elektrificering af strækningen. Arbejdet er et vigtigt fundament for fremtidens jernbane, som bliver både hurtigere og mere klimavenlig.
Det er efterhånden ikke gået nogens næse forbi, at den danske jernbane gennemgår en historisk stor opgradering i disse år. Strækninger elektrificeres, og et nyt digitalt signalsystem udrulles på hele fjernbanen, imens sporene fornyes flere steder.
Som vigtigt led i opgraderingen gøres sporene klar til fremtidens togtrafik - og i øjeblikket er Banedanmark i gang med at fremtidssikre jernbanen mellem Fredericia og Skanderborg.
"Det er vigtigt, at jernbanens fundamenter er i god form, så det er klar til nye klimavenlige eltog. I dag er jernbanen flere steder slidt og har brug for en kærlig hånd, ligesom man tager sin bil til service. I den her omgang skal vi blandt andet rense skærverne på strækningen mellem Fredericia og Vejle", siger anlægschef Jørn H. Jacobsen.
En bane til fremtiden
Ud over arbejdet med at rense skæverne i sporet gennemfører Banedanmark forberedende arbejder til udrulningen af det nye signalsystem og elektrificeringen af strækningen mellem Vejle og Skanderborg. Det er et arbejde med stor fremtidssikring:
"Vi fremtidssikrer jernbanen og bidrager dermed til den grønne omstilling, ligesom det arbejde, vi udfører, gør, at der i fremtiden kan køre flere tog på banen. Det er tilfredsstillende arbejde", fortæller anlægschef Jørn H. Jacobsen.
Arbejdet påvirker togtrafikken
Mens Banedanmark arbejder i sporet mellem Fredericia og Skanderborg, kan der ikke køre tog. Derfor indsætter DSB togbusser i perioden fra mandag aften den 4. september frem til tirsdag morgen den 12. september 2023. Og i den forbindelse har informationschef ved DSB, Tony Bispeskov, en besked til de rejsende:
"Vi opfordrer kunderne til at holde sig orienteret på Rejseplanen, der er opdateret med ændringerne. Derudover vil jeg gerne gøre opmærksom på, at det desværre ikke er muligt at få sin cykel med i togbussen. Den begrænsede plads, som vi har til rådighed, reserverer vi til bagage, barnevogne og kørestole".
DSB indsætter flere slags busser på strækningen. De såkaldte 'hurtigbusser', der kører direkte mellem Fredericia og Skanderborg, 'ekspresbusser', som standser i Fredericia, Vejle, Horsens og Skanderborg og 'stopbusser', der standser ved alle de mellemliggende stationer.
Fakta om sporarbejdet Fredericia-Skanderborg
- Banedanmark spærrer sporene fra mandag aften den 4. september frem til tirsdag morgen den 12. september 2023.
- DSB indsætter Togbusser - man kan læse mere om togbusser på DSB's hjemmeside her.
- Strækningen Fredericia-Vejle: Arbejde med at rense skærverne i sporet. Læs mere om sporfornyelsen mellem Fredericia og Vejle.
- Strækningen Vejle-Skanderborg: Arbejde med renovering af broen ved Østerbrogade i Vejle. Desuden skal der laves forberedende arbejder til elektrificeringen mellem Horsens og Skanderborg.

Kom med byggechefen på arbejde
Sommer efter sommer står byggechef Jan Rudebeck i sporene og skifter spor, sveller og skærver. I år er han byggechef på Aarhus Hovedbanegård, hvor han bruger sine mange års erfaring til at bygge banen bedre.

Et hav af minder blev byttet for skinner
Banedanmark inviterede søndag til åben byggeplads på Aarhus Hovedbanegård, hvor aarhusianerne fik et særligt indblik i byggeriet af jernbanen, der netop nu gennemgår en omfattende opgradering. En gammel skinne fra Hovedbanegården blev uddelt i små stykker til aarhusianere med mindeværdige oplevelser fra banen.

Helle gør Aarhus Hovedbanegård klar til fremtidens el-tog
På Aarhus Hovedbanegård står projektchef i Banedanmark Helle Thambo. Her jonglerer hun med tidsplaner, entreprenører, borgere og samarbejdspartnere for at lykkes med det gigantiske anlægsprojekt, som er godt i gang i Aarhus.

Byt minder for skinner til åbent hus
Den 22. juni afholder Banedanmark åbent hus på den historiske ombygning af jernbanen i Aarhus.