Et hav af minder blev byttet for skinner

Mange deltagere kom velforberedte med minder til arrangementet i håb om at få de små historiske stykker skinner med sig hjem. Vandre- og ankomsthallen emmede af nostalgi, og der blev talt om banens store betydning.
“Vi har simpelthen modtaget så mange gode historier om banen og Hovedbanegården i Aarhus, der har lagt skinner og perroner til alt lige fra blomstrende kærlighedshistorier til glade barndomsminder,” fortæller Helle Thambo, projektchef i Banedanmark.
Mens snakken gik, var børnene gladeligt underholdt som banedetektiver, der gik på jagt efter den nye jernbanes gevinster, som heldigvis er til at få øje på.
En elektrificeret jernbane med nye digitale signalsystemer vil sikre både kortere rejsetid, øget komfort, bedre trafikinformation, mere fleksibel afvikling af trafikken og dermed flere tog til tiden.
Alt sammen tiltag, der understøtter toget som et attraktivt, grønt og miljøvenligt transportvalg, der reducerer støjniveauet, forbedrer miljøet og naturen langs banen til gavn for alle naboer.
Arbejdet i Aarhus strækker sig fra april 2025 til udgangen af 2026, og er delt ind i flere delprojekter, der gennemføres samtidigt. Det sker for at gennemføre projektet på kortest mulige tid, mens togdriften i videst mulige udstrækning opretholdes.
Læs et udvalg af de mange gode historier om banen og Hovedbanegården i Aarhus:
- Der var to højdepunkter hvert år i børnehaven i slut 90’erne. Turen til Djurs Sommerland og turen med Oddergrisen med afgang fra spor 6 og 7 på Aarhus Hovedbanegård til en legeplads syd for byen. Men det var togturen der var højdepunktet.
- En af mine venner købte en kummefryser på Den Blå Avis. Desværre var den i Horsens, og ingen af os havde bil. Derfor var den eneste løsning at tage kummefryseren med i toget til Aarhus. Kontrolløren var ret skeptisk, men han gav os lov, såfremt vi købte en cykelbillet til fryseren. Og således fik vi fragtet en fryser fra Horsens til Aarhus.
- Da jeg var lille tog min far mig altid med ind på Hovedbanegården for at se på togene, der kom og gik. Vi plejede altid at gætte på, hvor de skulle hen, og jeg kunne ikke forstå, hvorfor han altid havde ret. Nu er jeg stor og kører med tog hver dag. Og jeg prøver stadig at gætte, hvor alle togene jeg ser på perronen kører hen.
- Jeg var vild med tog som barn. Min farmor tog mig med på min første tur fra Hadsten til Aarhus H. Jeg var cirka tre år gammel. Min farmor er her ikke mere, men mindet lever. Nu er jeg 18 år.

Hold dig opdateret om Aarhus H
Få sidste nyt fra ombygningen af Aarhus Hovedbanegård samt invitationer til aktiviteter og events i forbindelse med byggeriet.
Tilmeld dig Nyt fra Aarhus H
Intensivt arbejde på Aarhus Banegård hen over sommeren
Mens sommerstemningen har hersket i Smilets By, har Banedanmark arbejdet intensivt med ombygningen af Aarhus Hovedbanegård, der bl.a. skal have nye, længere perroner, nyt digitalt signalsystem, og som skal elektrificeres, så banen er klar til de nye eltog i slutningen af 2026.

Nu kommer der mere aktivitet på Aarhus H-projektet
Projektet med den store opgradering af Aarhus Hovedbanegård går i efteråret ind i en fase med flere aktiviteter på og omkring byggepladserne. Det kan mærkes i hele området omkring banegården. Få indblik i, hvad det betyder for dig, der går, cykler eller bor i nærheden.

Kom med byggechefen på arbejde
Sommer efter sommer står byggechef Jan Rudebeck i sporene og skifter spor, sveller og skærver. I år er han byggechef på Aarhus Hovedbanegård, hvor han bruger sine mange års erfaring til at bygge banen bedre.

Helle gør Aarhus Hovedbanegård klar til fremtidens el-tog
På Aarhus Hovedbanegård står projektchef i Banedanmark Helle Thambo. Her jonglerer hun med tidsplaner, entreprenører, borgere og samarbejdspartnere for at lykkes med det gigantiske anlægsprojekt, som er godt i gang i Aarhus.